Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 131 af 14. februar 2008. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lene Skov Henningsen

                        


Spørgsmål: Kan ministeren bekræfte, som det er beregnet af miljøgruppen NOAH, at ændringen af registreringsafgiftsloven fra foråret 2007 - som følge af at man flyttede det såkaldte skalaknæk fra 65.900 til 74.000 kr. – medførte, at alle benzinbiler, der kører mere end 10 km/l og alle dieselbiler, som kører mere end 12 km/l, fik en afgiftslettelse – på trods af at man indførte en afgiftsforhøjelse for benzinbiler, som kører mindre end 16 km/l og dieselbiler, som kører mindre end 18 km/l?

Svar:

Nej. Det kan jeg ikke bekræfte.

Ændringerne af registreringsafgiftsloven fra foråret 2007 havde 3 hovedtemaer: klima, sikkerhed og miljø.

Når det gælder klimaet, blev der sat ind på 2 fronter: Omlægning af beskatningen af varebiler og campingbiler med henblik på at begrænse anvendelsen af unødigt store biler og dermed begrænse udledningen af CO2 fra biler. Omlægning af afgiftsberegningen for person- og varebiler med fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler, og tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.

Der var flere ændringer på det trafiksikkerhedsfremmende område: Fradrag for airbags nr. 1 og 2 blev afskaffet. Indførelse af fradrag for airbags nr. 5 og 6. ESP-fradrag for personbiler og varebiler på 2.500 kr. uden aftrapning, mod ellers 1.300 kr. med aftrapning. Forhøjelse af fradraget for selealarmer fra 100 kr. til 200 kr. pr. stk. Afskaffelse af fradragene for indvendigt justerbart sidespejl og højt monteret stoplygte i varebiler. Indførelse af fradrag for biler med mindst 5 stjerner efter EuroNCAP test for bilens sikkerhed ved kollision. Nedsættelse af fradraget for ABS-bremser i biler fra 4.165 kr. til 3.750 kr.

På miljøsiden blev det dagældende fradrag i beskatningsgrundlaget på 4.000 kr. for dieseldrevne biler, der opfylder fremtidige normer for udledningen af partikler, suppleret med et fradrag i afgiften på 3.500 kr. Samtidigt blev ordningen forlænget.

Endelig blev knækket i afgiftsberegningen mellem 105 og 180 pct. i afgiftsskalaerne for personbiler og motorcykler forhøjet med 8.100 kr. svarende til en lempelse i registreringsafgiften på 6.075 kr. for køretøjer, der har en beskattet værdi, der er over skalaknækket. For personbiler skal denne lempelse imidlertid ses i sammenhæng med den samtidige fjernelse af fradraget for airbag nr.1 og 2, fradraget for indvendigt justerbart højre sidespejl og nedsættelsen fradraget ABS-bremser. I alt en forhøjelse af afgiften på 5.655 kr. for biler, der har en beskattet værdi, der er over skalaknækket

Derfor kan jeg ikke bekræfte de oplysninger, der angives i spørgsmålet.