.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.j.nr. 08-027708
Dato : 11. marts 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 130 af 14. februar 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              / Tina R. Olsen


Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for problemerne ved indførelsen af e-indkomst registreringen jf. henvendelserne fra Knud Aanæs, Herlufmagle (11/2) og Else Madsen, Ryslinge (7/2) (SAU alm. del - bilag 88 og 89).

 

Svar:

I begge henvendelser til Skatteudvalget gives der udtryk for kritik af SKAT i forbindelse med overgangen til obligatorisk eIndkomst pr. 1. januar 2008. Det nævnes, at det har været svært at komme i kontakt med SKAT for at få svar på spørgsmål om eIndkomst.

 

Jeg lægger stor vægt på, at virksomheder og borgere kan komme i kontakt med SKAT, hvis der er problemer. SKAT har i den forbindelse oplyst:

 

”SKAT har med henblik på at sikre, at virksomhederne kan få en tilfredsstillende service i forbindelse med eIndkomst, uddannet ca. 250 medarbejdere i eIndkomst. Disse medarbejdere løser opgaven med at besvare telefoniske henvendelser fra virksomheder.

 

Endvidere beskæftiger medarbejderne sig med opkald til de virksomheder, der forventes at have problemer med at indberette til eIndkomst. Hensigten er at informere om de elektroniske indberetningsmuligheder, der findes vedrørende eIndkomst således, at virksomheden kan vælge den løsning, der er mest hensigtsmæssig for den enkelte.  

 

Ca. 30 af de 250 medarbejdere har derudover gennemgået en mere dybtgående uddannelse i eIndkomst, så de har mulighed for at vejlede om tekniske udfordringer mv., samtidigt med at de er backup for de øvrige medarbejdere, der er beskæftiget med vejledning om eIndkomst.

 

Det må erkendes, at ventetider på både telefon og besvarelser af e-mails de første par uger af januar har været for lange, men et nyt, stort itsystem vil altid medføre øget pres på telefoner og mails. SKAT har derfor opprioriteret disse opgaver. Dette har bevirket, at ventetiderne på telefoner og svartider på e-mails er nedbragt væsentligt.”

 

I sin henvendelse til udvalget (SAU alm.del - bilag 88), stiller Knud Aanæs nogle spørgsmål af meget teknisk karakter. Jeg har bedt SKAT om at tage kontakt med Knud Aanæs for at få afklaret problemerne.

 

Else Madsen spørger om, hvorfor SKAT og dermed mig som skatteminister har forlangt at systemet skulle træde i kraft 1. januar 2008, når der havde været mange advarsler fra eksperter og arbejdsgiver organisationer om, at systemet ikke var færdigudviklet, jf. SAU alm. del–bilag 89.

 

Loven om et indkomstregister blev vedtaget i foråret 2006. Det blev muligt at tilslutte sig systemet fra 4. januar 2007. Dermed har der været en periode på et år, hvori virksomhederne har kunnet forberede sig på at tilslutte sig systemet, som blev obligatorisk pr. 1. januar 2008.

 

Det er korrekt, at jeg i efteråret 2007 modtog henvendelser fra nogle organisationer vedrørende eIndkomst. Disse henvendelser omhandlede et ønske om udsættelse af ikrafttrædelsestidspunktet for eIndkomstloven til 1. januar 2009. Organisationerne ønskede med udsættelsen at sikre, at alle virksomheder var klar til eIndkomst, ligesom de udtrykte bekymring i forhold til SKATs og eIndkomstsystemets kapacitet med hensyn til henholdsvis support af virksomhederne og behandlingstider i systemet.

 

Jeg anerkender fuldt ud, at det også har været en stor opgave for mange af de virksomheder, der netop er begyndt at anvende eIndkomst systemet. Det var imidlertid nødvendigt at fastholde ikrafttrædelsestidspunktet for eIndkomst.

 

En udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for indberetningspligten ændrer ikke på det faktum, at det første år efter idriftsættelse af et nyt stort itsystem uvilkårligt vil indebære fokus på og test af teknik og datakvalitet. Det gælder uanset, om vi går i luften i 2008 eller 2009, og SKAT kan da heller ikke udelukke, at der kunne komme yderligere problemer.

 

I 2007, da det var frivilligt at anvende eIndkomst, var der 12.000 virksomheder tilmeldt. På nuværende tidspunkt anvender ca. 165.000 virksomheder ordningen. Hverken SKAT eller arbejdsgiverorganisationerne kunne forudse alle eventuelle problemer, der ville komme, når eIndkomst blev obligatorisk fra årsskiftet. Det blev ikke forudset, at så mange virksomheder ville komme til at anvende et forkert skattekort. Set i bakspejlet kunne SKAT formentlig have gjort mere ud af at orientere om dette og om vigtigheden af at have de korrekte informationer om virksomhedens ansatte.

Â