J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 108 af 08. februar 2008.
(Alm. del).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R Olsen
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3. februar 2008 fra Craig Denton, Sverige vedrørende korrespondance med SKAT, jf, alm. del - bilag 86.
Svar:
SKAT arbejder løbende på at forbedre kontakten til borgere og virksomheder, ligesom SKAT tilstræber så kort en sagsbehandlingstid som muligt med den bedst mulige vejledning. Det er områder, der lægges stor vægt på.
Hvad angår sagsbehandlingstiden, har SKAT den konkrete målsætning at behandle 90 pct. af alle administrative afgørelser inden for 90 dage. Målsætningen er desværre ikke overholdt i den konkrete sag.
Generelt kan jeg dog oplyse, at i 2007 blev godt 44.000 administrative afgørelser behandlet. Målet er, som nævnt, at 90 pct. af disse afgørelser skal være ekspederet inden for 3 måneder fra modtagelsen. Denne frist blev i 2007 overholdt for godt 38.000 af de administrative afgørelser. Dette svarer til, at 87 pct. af sagerne er besvaret inden for de første 3 måneder.
I den konkrete sag opfylder SKAT ikke deres interne 90 dages mÃ¥lsætning, og det er beklageligt. Men overordnet ekspederes størstedelen af de administrative afgørelser langt hurtigere end de 6 mÃ¥neder, som RÃ¥dets 8. momsdirektiv pÃ¥kræver.Â
Vedrørende dokumentationskravene og sagsbehandlingen af refusion af moms til udenlandske virksomheder kan jeg oplyse, at SKAT, nÃ¥r de konstaterer fejl i de formelle krav til en ansøgning, sender et brev til ansøger, hvor fejlene bliver beskrevet, herunder, hvordan fejlene kan â€udbedresâ€. Som det fremgÃ¥r af bilag 86, er det ogsÃ¥ sket i den konkrete sag.
SKAT sender ikke per automatik en vejledning, idet de har erfaring for, at en præcis beskrivelse af fejlene er til langt større hjælp. Der er dog altid på SKATs brevpapir henvist til deres hjemmeside, hvor vejledningen findes på dansk, tysk, engelsk og fransk.
Tilbagebetalingssystemet, herunder de formelle krav til ansøgningen, mængde og art af dokumentation, er i øvrigt direktivbestemte. Breve til ansøgere i de nordiske lande er oftest på dansk, hvorimod andre er på tysk, engelsk eller fransk. Hvis SKAT vurderer, at en ansøger har behov for en mere generel viden om tilbagebetalingsreglerne og procedurer, sender SKAT en vejledning med ordinær post eller via mail, et link til vejledningen.
SKAT behandler ca. 15 000 af denne type ansøgninger per år og har kun ganske få sager, hvor deres hjælp og vejledning ikke resulterer i en korrekt ansøgning.
Det er derfor min opfattelse, at der ikke er et generelt problem med SKATs vejledning i denne type sager.