J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-024131
Dato : 29. februar 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 101 af 5. februar 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Hækkerup (S).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål :

"Har hele processen med indførelsen af e-indkomst på noget tidspunkt givet anledning til nye initiativer fra ministerens side, enten da der blev advaret om problemer med systemet, da der faktisk viste sig at være problemer med systemet, eller for at undgå at der opstår nye problemer?"

 

Svar:

 Efter at et bredt flertal i Folketinget i foråret 2006 vedtog loven om eIndkomst, gik SKAT i gang med implementeringen. Jeg har hele tiden haft fuld tillid til, at SKAT tog de nødvendige initiativer i forbindelse med indførelsen af obligatorisk brug af eIndkomst, og som udgangspunkt mener jeg, at SKAT har håndteret indførelsen af eIndkomst tilfredsstillende.

 

 Som jeg nævnte i mit svar på spørgsmål S 577 (2007/08, 2. samling), stillet af samme spørger, kan det dog ikke undgås, at der ved implementeringen af et nyt, stort system som eIndkomst opstår uforudsete problemer. For eksempel har SKAT måttet skifte leverandør for den del af eIndkomst-systemet, som stiller data til rådighed for forskellige offentlige myndigheder.  Den tilbudte løsning fra den oprindelige leverandør viste sig dels ikke at leve op til SKATs krav, dels oversteg prisen budgettet betragteligt.

 

 SKAT har oplyst følgende vedrørende tilrettelæggelsen af arbejdet med indførelse af eIndkomst følgende:

 

”Umiddelbart efter vedtagelsen af loven om eIindkomst nedsatte SKAT en følgegruppe vedrørende eIndkomst bestående af repræsentanter for hovedorganisationerne og for de største aftagere af data. Senest har gruppen været samlet i begyndelsen af februar 2008, hvor den aktuelle situation blev drøftet. Under følgegruppen er der nedsat tre ”tekniske” grupper, der har behandlet detailspørgsmål vedr. indberetninger, udstilling af data og kommunikation/information.

 

SKAT er i dialog med både brancheorganisationer, virksomheder og de store lønservicebureauer for at finde en løsning på, hvordan den aktuelle situation håndteres bedst muligt med sigte på, at skattekortene leveres til den virksomhed, der skal bruge dem. SKAT orienterer løbende om driftssituationen på hjemmesiden og har uddannet 250 medarbejdere, som besvarer telefoniske henvendelser mv.

 

Der er her udover i samarbejde mellem SKAT og nogle af de berørte virksomheder foretaget en række nye indberetninger til eIndkomst for at få rettet nogle af de fejl, der er opstået.

 

Af aktuelle fejl kan nævnes, at mange lønmodtagere har oplevet at få udbetalt en løn, der ikke svarer til det forventede.

 

En årsag kan være, at arbejdsgiveren har anvendt et forkert skattekort, typisk bikortet i stedet for hovedkortet. Herved får lønmodtageren ikke udnyttet fradragene på hovedkortet.

 

Dette hænger sammen med, at arbejdsgiveren skal hente skattekortet elektronisk via eIndkomst. Desværre er denne ordning i nogle tilfælde blevet benyttet forkert. Det har vist sig, at en del virksomheder har bestilt skattekort på fratrådte medarbejdere, og at virksomheder, der burde bruge bikortet, har bestilt hovedkortet. Det betyder, at arbejdsgiveren får bikortet i stedet for hovedkortet, og lønmodtageren derved ikke får udnyttet fradragene på hovedkortet.”

 

Det er meget vigtigt for mig, at SKAT hele tiden  har været og er i løbende dialog med f. eks. hovedorganisationerne, virksomhederne og de store lønservicebureauer for at løse eventuelle problemer.

Â