J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-024131
Dato : 29. februar 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 100 af 5. februar 2008.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 100:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 2. februar 2008 fra Andreas Jensen vedrørende Skats online skattekort, jf alm. del - bilag 80.”

 

Svar:

SKAT har følgende kommentar til Andreas Jensens henvendelse vedrørende eIndkomst:

 

”Andreas Jensen skriver i sin henvendelse om de flere end 100.000 danskere, der har fået et forkert beløb udbetalt i løn som følge af den obligatoriske brug af eIndkomst.

 

Det er korrekt, at der har været indkøringsvanskeligheder i den første måned, hvor brugen af eIndkomst er blevet gjort obligatorisk.

 

Mange lønmodtagere har oplevet at få udbetalt en løn, der ikke svarer til det forventede.

 

En årsag kan være, at arbejdsgiveren har anvendt et forkert skattekort, typisk bikortet i stedet for hovedkortet. Herved får lønmodtageren ikke udnyttet fradragene på hovedkortet.

 

Dette hænger sammen med, at arbejdsgiveren skal hente skattekortet elektronisk via eIndkomst. Desværre er denne ordning i nogle tilfælde blevet benyttet forkert. Det har vist sig, at en del virksomheder har bestilt skattekort på fratrådte medarbejdere, og at virksomheder, der burde bruge bikortet, har bestilt hovedkortet. Det betyder, at arbejdsgiveren får bikortet i stedet for hovedkortet, og lønmodtageren derved ikke får udnyttet fradragene på hovedkortet. Det er også konstateret, at der vil være fejl ved den kommende lønudbetaling, men SKAT har på baggrund af de hidtidige lønudbetalinger i februar, skønnes det, at der er tale om færre fejl end i januar.

 

SKAT har været og er i dialog med både brancheorganisationer, virksomheder og de store lønservicebureauer, for at finde en løsning på, hvordan den aktuelle situation håndteres bedst muligt med sigte på, at skattekortene leveres til den virksomhed, der skal bruge dem. SKAT orienterer løbende om driftssituationen på hjemmesiden og har uddannet 250 medarbejdere, som besvarer telefoniske henvendelser mv.

 

Der er her ud over i samarbejde mellem SKAT og nogle af de berørte virksomheder foretaget en række nye indberetninger til eIndkomst for at få rettet nogle af de fejl, der er opstået.”

 

Jeg finder det meget vigtigt, at SKAT hele tiden er i dialog med f.eks. hovedorganisationerne, virksomhederne og de store lønservicebureauer for at løse de problemer, der måtte opstå. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at det ikke kan undgås, at der ved implemeteringen af et nyt stort system som eIndkomst opstår uforudsete problemer.