Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 995 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. august 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 995 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministeren kommentere artiklen ”Nordjylland: Tyskerne farer forbi” fra Nordjyske Stiftstidende den 3. august 2008, og herunder svare på:

 

a)      hvad ministerens holdning er til, at politiet i 2007 mÃ¥tte opgive at retsforfølge 6.196 fartsyndere, samt

b)      om ministeren er villig til at etablere et system med de fÃ¥ lande, det drejer sig om, heriblandt Tyskland, sÃ¥ fartsyndere fra disse lande ogsÃ¥ kan straffes for hastighedsovertrædelser pÃ¥ lige fod med danskerne?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:

 

”Rigspolitiet kan henvise til et bidrag til brug for besvarelse af spørgsmål nr. 942 fra Folketingets Trafikudvalg vedrørende behandlingen af hastighedsovertrædelser, som udenlandske bilister har foretaget her i landet.

 

Ad a) Hastighedsovertrædelser begået af ikke-nordiske-statsborgere.

 

Rigspolitiet kan oplyse, at der vedrørende hastighedsovertrædelser målt ved Automatisk Trafikkontrol (ATK) begået i et køretøj, der er registreret i et ikke-nordisk land, i praksis foretages retsforfølgning i et begrænset omfang. Baggrunden herfor er, at det i henhold til gældende retshjælpskonventioner med ikke-nordiske lande er uforholdsmæssigt ressourcekrævende og formentlig i praksis sjældent muligt at gennemføre sagerne inden for en over for bilisten rimelig tidshorisont.

 

Det kan i den forbindelse oplyses, at dansk politi i 2007 henlagde 6.196 sager fra ATK vedrørende bilister fra ikke-nordiske lande, og at det tilsvarende tal for 1. halvår af 2008 var 2.506 sager.

 

Henlæggelserne af sagerne skal sammenholdes med, at det samlede antal henlæggelser af sager fra ATK i 2007 var 64.711 ud af et samlet antal sager på 265.721 og med en foreløbig samlet henlæggelse på 32.749 sager i 1. halvår af 2008 ud af samlet 131.751 sager.

 

 

 

 

Ad b) Aftaler med andre lande om behandlingen af sager om hastighedsovertrædelser.

 

Rigspolitiet kan oplyse, at Danmark deltager i et nordisk samarbejde i overensstemmelse med samarbejdsoverenskomsten af 23. marts 1962 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige med senere ændringer. Samarbejdet skal navnlig ses som et udslag af kulturelle, retlige og sproglige lighedspunkter de nordiske lande imellem.

 

De nordiske politimyndigheder har som et udslag af samarbejdet indgået en samarbejdsaftale om bl.a. udveksling af oplysninger og indfordring af bøder. Formålet med aftalen er at fremme politisamarbejdet og forenkle procedurerne mellem de nordiske landes politimyndigheder. Aftalen supplerer internationale og bilaterale aftaler samt overenskomster og konventioner, som indeholder bestemmelser om politisamarbejde.

 

Gennemførelsen af et bilateralt samarbejde mellem dansk politi og ikke-nordiske politimyndigheder på ATK-området vil være forbundet med retlige, praktiske og økonomiske konsekvenser. For det første vil det være nødvendigt at integrere en sådan aftale i politiets nuværende og kommende sagsbehandlingssystem. For det andet vil gennemførelsen medføre udgifter til flersprogede systemtilretninger i politiets it-systemer. I den sammenhæng bemærkes, at en bøde fra ATK i gennemsnit ligger på ca. 850 - 870 kr., samt at antallet af henlagte ATK-sager vedrørende bilister fra ikke-nordiske lande alene udgør en mindre del af det samlede antal henlagte ATK-sager.

 

Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at der i perioder med mange udenlandske bilister på det danske vejnet i stort omfang foretages hastighedskontrol ved brug af andet udstyr end ATK (laser, policepilot, stopur eller fly). Herved vil bilister fra ikke-nordiske lande blive bragt til standsning på stedet og afkrævet en bøde straks efter en begået færdselsforseelse.

 

Det bemærkes, at dansk politi således i forvejen råder over en række målemetoder, herunder laser, policepilot mv., hvorved bilister fra ikke-nordiske lande effektivt drages til ansvar for færdselsforseelser begået i Danmark. Det vil på den baggrund efter Rigspolitiets samlede vurdering være uproportionalt at gennemføre et samarbejde som det i spørgsmålet nævnte.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse. Ministeriets svar af 4. september 2008 på det i udtalelsen omtalte spørgsmål nr. 942 vedlægges til orientering.

 

Justitsministeriet skal endvidere bemærke, at der – som det også fremgår af den i spørgsmålet nævnte artikel – for tiden forhandles i EU om et forslag til nye EU-regler på området, der skal gøre det lettere at retsforfølge bl.a. overtrædelser af hastighedsgrænserne, der begås i ét medlemsland med køretøjer, der er indregistreret i et andet medlemsland. Også derfor finder Justitsministeriet ikke grundlag for at forsøge at indgå bilaterale aftaler på området med andre EU-lande.