Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 987, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 31. juli 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 987 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Da indsatsen mod larmende motorcykler ikke prioriteres særligt højt af politiet, skønt de støjende maskiner er til stor gene for borgerne i byerne, bedes ministeren redegøre for reglerne for, hvor meget motorcykler og deres udstødning må larme samt oplyse om, hvilken indsats der bliver gjort fra politiets side for at stoppe evt. overtrædelser.”

 

Svar:

 

Justitsministeren har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Transportministeriet og Rigspolitiet.

 

Transportministeriet har indhentet en udtalelse fra Færdselsstyrelsen, som bl.a. har oplyst følgende:

 

”Færdselslovens § 68 giver transportministeren hjemmel til at fastsætte regler om køretøjets indretning og udstyr. Nedenstående gennemgår nærmere regler om støj for motorcykler.

 

Regler om støj fra køretøjer, herunder for motorcykler, har været reguleret de sidste godt 30 år. Reglerne baserer sig på internationale regler og er nu fuldt harmoniseret i EU. Kravene er løbende blevet skærpet.

         

Mere detaljeret kan det oplyses, at målingen der anvendes i forbindelse med godkendelse sker under acceleration, som et udtryk for en bykørselssituation (forbikørsel). Der accelereres maksimalt i 2. og 3. gear fra 50 km/t hvor det maksimale støjniveau måles som et udtryk for støjniveauet ved vejsiden.

 

Grænseværdierne for motorcykler er i EU-reglerne reduceret fra 86 dB(A) i 1969 til 80 dB(A) i dag for de største motorcykler. Af vedlagte uddrag af Vejledning om syn af køretøjer fremgår de konkrete grænseværdier afhængig af motorcyklens motorstørrelse, og hvornår motorcyklen er registreret første gang. Det skal tilføjes, at en motorcykel med de kendte motorteknologier er ganske vanskelig at støjdæmpe. Dette ses bl.a. af, at støjgrænsen for busser og lastbiler tilsvarende er 80 dB(A). Det kan i den forbindelse oplyses, at for almindelige personbiler er grænseværdien 74 dB(A).

 

Når det ved typegodkendelsen er konstateret, at en motorcykel opfylder kravene ved forbikørsel, foretages der efterfølgende en standmåling, hvor det maksimale støjniveau måles ved et højt omdrejningstal. Når en motorcykel er taget i brug, må støjniveauet målt ved samme afprøvningsmetode ikke overstige det ved typegodkendelsen målte maksimale standstøjniveau med mere end 3 dB(A).

 

Endelig kan det oplyses, at langt de fleste nyere motorcykler er EF-typegodkendte, og for disse motorcykler gælder, at de kun må forsynes med EF-typegodkendte reservedelslyddæmpere, der er tydeligt mærket.”

 

Det nævnte uddrag af Vejledning om syn af køretøjer er vedlagt denne besvarelse.

 

Rigspolitiet har oplyst følgende:

 

”Det følger af færdselslovens § 38, at en fører af et motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter. Endvidere må kørsel, der er unødvendig og forstyrrende, ikke finde sted i og ved bebyggelse. Hastighed og køremåde skal i øvrigt på sådanne steder afpasses således, at andre ikke unødigt forstyrres. Overtrædelse af § 38 straffes med bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1.

 

Det følger endvidere af færdselslovens § 77, stk. 1, blandt andet, at politiet kan standse et køretøj og lade det undersøge for fejl og mangler, og at køretøjet, såfremt det ikke opfylder bestemmelserne i loven eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, kan indkaldes til senere kontrol.

 

Rigspolitiets bilinspektører, der er geografisk placeret over hele landet, råder over transportabelt måleudstyr til støjmåling af motorcykler. Politikredsene kan således rekvirere en bilinspektør til at foretage støjmåling af motorcykler.

 

Gennemførelse af støjmåling i forbindelse med landevejskontrol forudsætter, at politiet har adgang til oplysninger om den referenceværdi, som er foretaget i forbindelse med udstedelse af typegodkendelse for eller første syn af det pågældende køretøj. Sådanne oplysninger er tilgængelige for nyindregistrerede motorcykler, men derimod ikke for alle brugte og importerede motorcykler.

 

Overskrider støjniveauet det tilladte, udstedes en bøde, og motorcyklen indkaldes til syn.

 

Såfremt støjmåling ikke kan foretages på standsningsstedet, kan motorcyklen i medfør af færdselslovens § 77 indkaldes til syn.

 

Konstaterer politiet på stedet, at en motorcykel kører med ”fri udblæsning”, er der tale om en ulovlig konstruktiv ændring af køretøjet og dermed en overtrædelse af færdselslovens § 67, som vedrører fejl og mangler på køretøjet. I sådanne tilfælde udstedes en bøde, og motorcyklen indkaldes til syn.

 

Det er Rigspolitiets opfattelse, at målrettet kontrol over for forskellige typer af færdselsforseelser generelt har en præventiv virkning. Ved prioriteringen af indsatsområder, og hermed prioriteringen af ressourceanvendelsen, indgår hensynet til færdselssikkerheden med betydeligt vægt, hvilket er baggrunden for, at områder som hastighed, seleanvendelse, spirituskørsel og kørsel med tunge køretøjer igennem årene har været prioriteret som særlige fokusområder for politiets kontrol.

 

For så vidt angår den lokale indsats har Rigspolitiet til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet udtalelser fra politikredsene. Det fremgår af disse udtalelser, at politikredsene generelt griber ind over for larmende motorcykler i forbindelse med anmeldelser, under patruljevirksomhed og ved konkrete målrettede kontroller, herunder lokalt målrettede kontroller i forbindelse med motorcykeltræf.”