Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 976 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. juli 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 976 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes kommentere artiklerne ”Sikre fængsler – farlige flugter”, ”Flere dramatiske fangeflugter” og ”Høje hegn stopper flugt” fra B.T. d. 27. juli 2008 samt herunder svare på:

- om ministeren er enig med Dansk Folkeparti i, at sikkerheden i landets arresthuse samt ved indsattes udgang til formål udenfor fængslerne og arresthusene skal skærpes, og

- om ministeren er indstillet på, at skærpe sikkerheden i landets arresthuse fx ved mere videoovervågning,

- om ministeren er indstillet på at skærpe sikkerheden ved ledsaget udgang, fangetransporter m.v., og

- om ministeren mener, at proceduren vedr. godkendelse af udgangstilladelser skal revurderes, samt

- hvilke initiativer ministeren i øvrigt vil tage for at skærpe sikkerheden?”

 

Svar:

 

Med henvisning til de nævnte avisartikler i B.T. den 27. juli 2008 har Direktoratet for Krimi­nalforsorgen bekræftet, at det er korrekt, at der er sket et fald i antallet af undvigelser fra de lukkede fængsler. Der har således de seneste tre år slet ikke været undvigelser over muren fra disse institutioner. 

 

For så vidt angår undvigelser fra arresthusene har Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyst, at der er sket et fald i antallet i perioden efter 2002. I 2002 var der 20 undvigelser mod 10 i 2007. Kriminalforsorgen har de senere år arbejdet med problematikken vedrørende sikring af arresthusene.

 

Som led i regeringens nultolerancepolitik over for narkotika i fængsler og arresthuse blev Kriminalforsorgen i den seneste flerårsaftaleperiode (2004-2007) bevilget 40 mio. kr. til forbedring af den fysiske sikring med hegn og net mv. Som følge heraf blev alle arresthuses gårdtursarealer gennemgået, og de gårde, der blev vurderet til at ligge mest udsat, fik etableret en hegnsoverdækning for at forhindre narkotika, mobiltelefoner mv. i at komme ind i arresthusene ad den vej. Der er i de seneste år endvidere sket en generel opgradering af sikkerheden i arresthusene med blandt andet øget kameraovervågning samt metaldetektering af alle besøgende til de indsatte. I 2002 blev det ved en ændring af straffeloven gjort strafbart at undvige fra et fængsel eller arresthus, hvilket var et tiltag med henblik på at nedsætte risikoen for undvigelser. I forlængelse heraf kan nævnes en straffelovsændring fra 2007, hvor det blev strafbart i arresthuse og lukkede fængsler at besidde mobiltelefoner, som er udstyr, der blandt andet kan anvendes ved forberedelse og gennemførelse af flugt.

 

I avisartiklerne nævnt i spørgsmålet er der fokus på undvigelser under transport til retten eller til hospitalsbesøg osv. Som det anføres i avisartiklerne, er der altid en risiko for, at problemerne flytter sig, når man sikrer fængsler og arresthuse. Inden en indsat kommer på en transport, foretager personalet en konkret vurdering af den pågældende med hensyn til nødvendige sikkerhedsmæssige for­holdsregler, herunder brug af håndjern, transportbælter eller advisering af politiet med henblik på bevæbnet eskorte.

 

I den forbindelse kan det oplyses, at der den 1. januar 2007 blev indført nye indsættelsessedler, hvor politiet i forbindelse med varetægtsfængslingen skal anføre deres vurdering blandt andet af indsattes farlighed og undvigelsesrisiko.

 

Med hensyn til indsattes muligheder for kontakt til samfundet uden for fængslerne og arrest­husene i form af udgang fremgår det af reglerne i straffuldbyrdelseslovens §§ 46-50 samt af udgangsbekendtgørelsen, at der er en lang række krav mv., der skal være opfyldt, før en indsat kan få mulighed for at få udgang. Ifølge disse regler kan indsatte få udgang, når tidsmæssige betingelser herfor er opfyldt, og når udgangsformålet er rimeligt begrundet i uddannelsesmæssige, arbejdsmæssige, behandlings­mæssige, familiemæssige eller andre personlige hensyn. Formålet skal sammenholdes med en vurdering af risikoen for misbrug af udgangstilladelsen. Ved denne vurdering skal det f.eks. til­lægges særlig vægt, hvis den indsatte er dømt for farlig kriminalitet, tidligere er undveget eller har forsøgt herpå, under strafudståelsen har begået strafbart forhold mv.

 

I de gældende udgangsregler er der således taget højde for de sikkerhedsmæssige aspekter ved udgang. I øvrigt bemærkes, at andelen af udgange, hvor der er sket udeblivelse efter udgang eller undvigelse fra udgangsledsager er meget lavt. I 2007 var tallet 0,3 procent, og tallet har i øvrigt været faldende siden 1997. Med hensyn til den sag, der er nævnt i avisartiklen ”Sikre fængsler – farlige flugter”, hvor en narkodømt undveg fra fire politibetjente under en begravelse, bemærkes, at der ikke var tale om en udgang bevilget af kriminalforsorgen i medfør af udgangsreglerne.

 

Kriminalforsorgen er i øvrigt naturligvis løbende opmærksom på sikkerhedsforholdene i fængsler, arresthuse mv.

 

På baggrund af det ovenfor anførte finder jeg på nuværende tidspunkt ikke anledning til yderligere skærpelser af de sikkerhedsmæssige tiltag.