Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 963 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juli 2008.
Lene Espersen
/
 Cristina A. Gulisano
Spørgsmål nr. 963 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€AD artikel i Fyns Amts Avis den 8. juli 2008: Hund tvangsfjernes
- Vil ministeren tage initiativ til at lave en konstruktion, der tager hensyn til retssikkerhed og dyret, således at det bliver muligt midlertidigt at frakende personer med en verserende dyremishandlingssag retten til at have med dyr at gøre?
- Hvilke overvejelser giver den konkrete sag anledning til?
- Mener ministeren, det er rimeligt i sager med grov og Ã¥benlys mishandling af et dyr, at politiet ikke skal have anden juridisk mulighed end at beslaglægge dyret som bevismateriale i forhold til at udlevere dyret til ejeren igen?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil der henvises:
â€Jeg har i den anledning indhentet en udtalelse fra Københavns Vestegns Politi, der bl.a. har oplyst følgende om den konkrete sag:
â€Københavns Vestegns Politi modtog den 7. juli 2008 en anmeldelse om, at en mand mishandlede en schæferhund, idet han pÃ¥ cykel trak hunden efter sig, selv om hunden havde blødende bagpoter og forsøgte at lægge sig, ligesom han herefter tilføjede hunden spark og forsøgte at fÃ¥ den op at stÃ¥, løftede hunden samt smed den pÃ¥ fliserne med hÃ¥rd kraft. Forinden havde hunden fulgt med cyklen over en 13 km lang strækning.
Efter politiets ankomst blev hunden beslaglagt med henblik på dels at sikre den nødvendige undersøgelse og behandling af hunden, dels at sikre bevis i sagen. Hunden blev anbragt på et dyrehospital.
Den mistænkte 38-Ã¥rige mand er blevet sigtet for overtrædelse af dyreværnsÂlovens § 28, stk. 1, jf. § 2, og der pÃ¥gÃ¥r for tiden en efterforskning i sagen. KøÂbenhavns Vestegns Politi har i den forbindelse den 16. juli 2008 anmodet FøÂdevareregion Øst om en udtalelse i sagen.
……
Efterforskningen har bl.a. vist, at den retmæssige ejer af hunden er den sigtedes 68-Ã¥rige mor, og at en ældre broder til sigtede i februar i Ã¥r af StatsforvaltninÂgen er blevet beskikket som værge for moderen efter værgemÃ¥lslovens § 5.
Særligt med hensyn til beslaglæggelsen af hunden kan det oplyses, at den yngre broder (nu sigtede) protesterede mod beslaglæggelsen, der fandt sted samme dag kl. 14.40, hvorefter Københavns Vestegns Politi den 8. juli, kl. 12.57, i medfør af retsplejelovens § 806, stk. 3, indbragte sagen for Retten i Glostrup.
Det fremgÃ¥r af Københavns Vestegns Politis brev af 8. juli 2008 til Retten i Glostrup, at beslaglæggelsen blev begæret med henblik pÃ¥ at sikre bevis i saÂgen, da hunden pÃ¥ daværende tidspunkt blev undersøgt pÃ¥ dyrehospital, og idet det mÃ¥tte forventes, at Fødevareregionens dyrlæge skulle afgive en udtalelse. Endvidere anførte Københavns Vestegns Politi, at det pÃ¥ grund af den retmæsÂsig ejers alvorlige sygdom ikke havde været muligt at indhente en udtalelse fra den pÃ¥gældende.
….
Den yngre broder – sigtede – blev afhørt til politirapport på ny den 11. juli 2008, og han tilkendegav i den forbindelse, at han godt var klar over, at det ikke for ham var hensigtsmæssigt at holde fast i at få hunden udleveret igen, når den kunne udskrives, hvorefter han frafaldt kravet om udlevering. Sagen blev derfor tilbagekaldt fra Retten i Glostrup.
Københavns Vestegns Politi har efterfølgende modtaget de oplysninger fra dyrlægen, som er nødvendige for efterforskningen, og grundlaget for beslagÂlæggelsen er herefter bortfaldet.
Som det fremgår af Københavns Vestegns Politis pressemeddelelse af 14. juli 2008, blev hunden efter udskrivning fra dyrehospitalet udleveret til ejerens ældste søn efter dennes anmodning.
Det kan i tilknytning hertil oplyses, at den ældste søn som anført ovenfor ikke er den mistænkte person i sagen, og at den pÃ¥gældende ikke deler husstand med den mistænkte, ligesom den ældste søn under hele sagens forløb har taget krafÂtig afstand fra den handling, der er anmeldt til Københavns Vestegns Politi.
Endvidere kan det oplyses, at politiet under efterforskningen har været i tæt kontakt med den ældste søn, ligesom man har besøgt hans bopæl, før hunden blev udleveret.
Afslutningsvis bemærkes, at strafforfølgningen mod den mistænkte som anført ovenfor fortsætter.â€
Københavns Vestegns Politis behandling af sagen giver mig ikke anledning til beÂmærkninger, idet jeg har noteret mig, at hunden, som ejes af sigtedes mor, ikke er udÂleveret til sigtede, men til dennes bror, som ikke har fælles bopæl med sigtede.
Jeg kan supplerende generelt oplyse, at politiet i sager vedrørende dyr, der er blevet mishandlet eller har været udsat for groft uforsvarlig/uforsvarlig behandling, har flere muligheder for at hindre, at dyret fortsat udsættes for sådanne handlinger.
For det første er der efter reglerne i dyreværnslovens §§ 21-22 adgang til, at politiet kan give den ansvarlige for dyret pÃ¥læg om dyrets behandling. Bestemmelsen anvenÂdes i sager, hvor dyret behandles uforsvarligt, eller hvor dyret er sygt eller kommet uhelbredeligt til skade. Der kan sÃ¥ledes bl.a. gives pÃ¥læg om, at dyret skal fodres, plejes, behandles for sygdom eller aflives. Hvis pÃ¥lægget ikke efterkommes inden en fastsat frist, skal politiet sørge for dyrets pasning og kan herunder anbringe dyret et andet sted. Politiet kan efter meddelelse af pÃ¥læg straks eller senere træffe beslutning om, at dyret skal sælges eller aflives, hvis forholdene taler herfor. Denne regel kan bl.a. anvendes, hvis dyret er sygt eller kommet uhelbredeligt til skade, eller hvis der ikke er udsigt til, at ejeren kan passe dyret forsvarligt. Er dyret sygt eller kommet uhelbredeligt til skade, og vil det medføre unødig lidelse at lade det leve, kan politiet ogsÃ¥ straks meddele pÃ¥læg om aflivning.
Ligeledes kan en dyrlæge aflive et dyr straks, hvis den ansvarlige nægter at efterÂkomme en opfordring fra dyrlægen til aflivning, og hvis det vil medføre unødige alÂvorlige lidelser for dyret at følge de beskrevne regler om pÃ¥læg fra politiet.
En anden mulighed kan være at benytte de almindelige regler i retsplejeloven om beÂslaglæggelse og i straffeloven om konfiskation, hvis der efter oplysningerne i den konkrete sag er grundlag for det.
De nærmere betingelser for beslaglæggelse fremgÃ¥r af retsplejelovens § 802. Ifølge denne bestemmelse kan der ske beslaglæggelse af genstande, som en mistænkt har rÃ¥Âdighed over, hvis den pÃ¥gældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertræÂdelse, der er undergivet offentlig pÃ¥tale, og der er grund til at antage, at genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres.
I dyreværnssager vil der formentlig forholdsvis sjældent være grundlag for at beslagÂlægge et dyr med henblik pÃ¥, at dyret skal tjene som bevis, da det normalt vil være tilÂstrækkeligt, at der foreligger en veterinærfaglig vurdering samt fotos af dyret. I den ovennævnte sag fra Københavns Vestegns Politi skete beslaglæggelsen dog med dette formÃ¥l.
Â
Det forekommer endvidere i praksis, at der er sker beslaglæggelse med henblik pÃ¥ konfiskation efter straffelovens § 75, stk. 2. Efter den nævnte bestemmelse kan der ske konfiskation af genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en strafÂbar handling, samt genstande med hensyn til hvilke der i øvrigt er begÃ¥et en strafbar handling, hvis det anses for pÃ¥krævet for at forebygge yderligere lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor.
Â
Som eksempel herpÃ¥ kan nævnes en kendelse afsagt den 11. juni 2008 af Retten i GloÂstrup. Politiet havde i den konkrete sag beslaglagt en hundehvalp hos sigtede pÃ¥ bagÂgrund af sigtedes adfærd over for hvalpen samt de veterinærfaglige erklæringer. SigÂtede havde i første omgang erklæret sig indforstÃ¥et med beslaglæggelsen, men begæÂrede efterfølgende denne indbragt for retten. I retten anførte anklagemyndigheden, at beslaglæggelsen var sket med henblik pÃ¥ senere konfiskation af hvalpen, og at de foÂreliggende oplysninger gav indtryk af, at sigtede pÃ¥ ny ville overtræde dyreværnsÂloven, hvis han fik hvalpen udleveret. Retten fandt, at der var rimelig grund til misÂtanke om, at sigtede havde overtrÃ¥dt dyreværnsloven, ligesom beslaglæggelse var nødvendig for at sikre kravet om konfiskation, hvorfor retten godkendte den skete beÂslaglæggelse.
Endvidere kan henvises til en dom afsagt den 21. februar 2007 af Retten i Ã…rhus, hvorved tiltalte bl.a. blev fundet skyldig i overtrædelse af dyreværnslovens §§ 1-2 ved at have behandlet sin hund groft uforsvarligt, idet han ikke lod hunden tilse af en dyrlæge, selv om hunden havde alvorlige skader. Retten konfiskerede i medfør af retsÂplejelovens § 75, stk. 2, nr. 1, hunden, idet retten tilkendegav, at hunden havde været genstand for en strafbar overtrædelse af dyreværnsloven, og at konfiskation mÃ¥tte anÂses for pÃ¥krævet for at forebygge yderligere lovovertrædelser. Retten fandt dog ikke fuldt tilstrækkelig grundlag for at tage en pÃ¥stand om rettighedsfrakendelse til følge.
Hvorvidt politiet i en verserende dyreværnssag, hvor der findes behov for et indgreb for at sikre dyrenes velfærd, skal meddele pålæg efter dyreværnslovens §§ 21-22 eller eventuelt kan beslaglægge dyret med henblik på senere konfiskation, må afgøres efter en konkret vurdering i hver enkelt sag. En beslaglæggelse vil dog normalt forudsætte, at politiet har mulighed for at placere dyrene under dyrevelfærdsmæssigt acceptable forhold.
Som det fremgÃ¥r af det anførte, er der sÃ¥ledes allerede mulighed for at sikre, at dyr, der har været genstand for overtrædelser af dyreværnslovgivningen, ikke under en verÂserende sag bliver udsat for yderligere for nye overtrædelser.
Jeg finder bl.a. pÃ¥ den baggrund ikke, at der er behov for at fastsætte regler om en midlertidig frakendelse under verserende sager.â€