Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 961 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juli 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs


Spørgsmål nr. 961 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ad svaret på REU alm. del - spm. 917

- Der mangler svar vedr. etnisk profilering.

- Hvad er det præcist, taxachauffører skal foretage sig, når de står med kunden, der skal over grænsen - retningslinje fra a-z med angivelse af, hvilke ting de præcist skal foretage sig, og hvem der rettes kontakt til, når det fx er kl 4 om morgenen?

- Vil ministeren tage kontakt til brancheforeningerne i Danmark og ligeledes de tyske kollegaer for at få informeret om de gældende retningslinjer?

- Mener ministeren ikke, at svaret på nr. 917 er selvmodsigende, når chauffører ikke skal tjekke pas, men sikre lovlig indrejse? Hvad er det at sikre lovlig indrejse så?

- Hvilken myndighed er det, der skal ske henvendelse til?

- Hvem skal betale eventuelle omkostninger, der måtte blive i forbindelse med en transport?

- Hvordan stiller dommen buschauffører på internationale transporter og ligeledes togkonduktører på internationale tog?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Integrationsministeriet, der har udtalt følgende:

 

”Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 917 fra Folketingets Retsudvalg er det ikke Integrationsministeriets opfattelse, at Vestre Landsrets dom af 17. juni 2008 vedrørende en tysk taxachauffør pålægger taxachauffører en pligt til at udøve paskontrol.

 

Ministeriet har derfor ingen kommentarer til spørgsmålet om, hvorvidt en sådan paskontrol medfører etnisk profilering.

 

Integrationsministeriet har ikke i besvarelsen af spørgsmål nr. 917 anført, at taxachaufførerne skal ”sikre lovlig indrejse”. Derimod har ministeriet oplyst, at det er den enkelte taxachaufførs eget ansvar at sikre sig, at han (taxachaufføren) ikke overtræder bestemmelsen i udlændingelovens § 59, stk. 7, nr. 1. Hvorledes taxachaufføren sikrer sig dette, er op til ham selv, jf. i øvrigt også besvarelsen af spørgsmål nr. 917.

 

Integrationsministeriet mener således ikke, at der kan eller bør fastsættes retningslinjer for, hvorledes en person undgår at overtræde den nævnte straffebestemmelse i udlændingeloven. Som enhver anden kan en taxachauffør rette henvendelse til politiet, såfremt den pågældende mener at være vidende om noget ulovligt.

 

Det er i øvrigt ikke Integrationsministeriets opfattelse, at situationen i den ovennævnte konkrete sag fra Vestre Landsret, der angår en taxachauffør, der medtager enkelte passagerer til Danmark, uden videre kan overføres til buschauffører på internationale transporter eller togkonduktører på internationale tog, som løser deres opgaver under andre forhold end en taxachauffør.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Integrationsministeriet. Med hensyn til det anførte i spørgsmålet om betaling for eventuelle omkostninger i forbindelse med en transport bemærkes, at de omhandlede tilfælde ikke på dette punkt ses at adskille sig fra andre taxakørsler, dvs. at den pågældende passager må betale for transporten.