Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 945 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juli 2008.
Lene Espersen
/
 Barbara Bertelsen
Spørgsmål nr. 945 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€I forlængelse af svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l nr. S 1355 bedes justitsministeren indhente en udtalelse fra Rigspolitiet, der er egnet til konkret at besvare det stillede spørgsmÃ¥l.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:
â€En udlænding med et indrejseforbud gældende i Danmark opdateres altid i Kriminalregisteret med oplysning om indrejseforbuddets længde. Rigspolitiet indberetter endvidere i medfør af udlændingelovens § 58 g, nr. 1, en udlænding, der ikke er statsborger i et andet Schengenland eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, som uønsket til Schengeninformationssystemet, hvis udlændingen er udvist af landet i medfør af udlændingelovens §§ 22-24 og meddelt indrejseforbud for mindst 5 Ã¥r.
Forsøger en tredjelandsstatsborger, der er udvist ved dom, at indrejse i Schengenområdet via en ydre grænse i Danmark, vil den pågældende blive søgt i både Kriminalregisteret og Schengeninformationssystemet. Har udlændingen et gældende indrejseforbud, vil han som udgangspunkt blive afvist efter udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 1.
En udlænding, der er opdateret i Schengeninformationssystemet, og som forsøger at indrejse via en ydre grænse i et andet Schengenland, vil ligeledes som udgangspunkt blive afvist. Andre Schengenlande har derimod ikke adgang til oplysninger om danske udvisninger ved dom, som alene er optaget i Kriminalregisteret (dvs. hvor udlændingen er statsborger i et andet Schengenland eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, eller hvor der er meddelt indrejseforbud i under 5 år). Sådanne udlændinge vil derfor ikke blive afvist ved indrejsen i Schengenområdet over en ydre Schengengrænse i et andet Schengenland.
Det følger af artikel 20 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage (Schengen-grænsekodeks), at de indre grænser alle steder kan passeres uden personkontrol. Udlændinge, der er udvist ved dom i Danmark med indrejseforbud, og som er indrejst i Schengen-området over en ydre Schengengrænse i et andet Schengenland, vil således kunne indrejse i Danmark uden at blive kontrolleret. Det samme gælder EU-borgere og tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold i et andet EU-land.
Politiets kontrol af udlændinges opholdsgrundlag foretages i politikredsene på baggrund af risikovurderinger, analyser og lokale forhold.
Særligt for så vidt angår kontrollen i de grænsenære områder er der i flerårsaftalen for 2007-2010 for politiet og anklagemyndigheden afsat ressourcer til Syd- og Sønderjyllands Politi og til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi med henblik på at skærpe indsatsen i grænseområderne. For at understøtte en effektiv udnyttelse og styring af de ressourcer, der er tildelt til løsning af opgaverne i grænseområderne, er der i resultatkontrakterne for politidirektørerne i henholdsvis Syd- og Sønderjyllands Politi og i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi opstillet mål for denne særlige indsats, herunder mål for omfanget af kontroller.
Rigspolitiet har i samarbejde med udlændingekontrolafdelingerne i Syd- og Sønderjyllands Politi samt Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi udviklet en metode til at måle bl.a. antallet af sager vedrørende menneskesmugling og ulovligt ophold.
Endvidere er der fastsat fem væsentlige kontrolniveauer:
· Niveau 1-kontroller, der omfatter den daglige patruljering i grænsenære områder.
· Niveau 2-kontroller, der vedrører større kontroller på veje samt togtrafikken og i havne.
· Niveau 3-kontroller, der indeholder de samme elementer som niveau 2-kontrollerne, men med deltagelse af andre myndigheder.
· Niveau 4-kontroller, der omfatter kontrol af illegalt arbejde.
· Niveau 5-kontroller, der vedrører understøttelse af veterinære kontroller.
Konstateres
det ved politikredsenes kontrolvirksomhed – eller anden politimæssig virksomhed
– at en person, der er udvist ved dom med indrejseforbud, på ny er indrejst i
Danmark, foreligger der en overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 1, nr. 2, der kan straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
I sådanne sager vil udlændingen kunne blive varetægtsfængslet, straffet for
overtrædelse af udlændingeloven og pÃ¥ ny udsendt af landet.â€