Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 921 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2008.
Brian Mikkelsen
/
 Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 921 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Hvilke overvejelser giver den nye svenske lov om bl.a. registrering af internettrafik i fortsættelse af spørgsmÃ¥l 920 ministeren anledning til?â€
Svar:
Som det fremgÃ¥r af den samtidige besvarelse af spørgsmÃ¥l nr. 919 og 920 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del – folketingsÃ¥ret 2007-08, 2. samling), vil den nye svenske lov om â€signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet†indebære, at der ogsÃ¥ kan forekomme registrering f.eks. af dansk internetkommunikation, som passerer svensk omrÃ¥de.
Som der er redegjort for i de ovennævnte svar til Folketingets Retsudvalg, er det efter det oplyste af tekniske grunde ikke muligt at sige noget mere præcist, eller på forhånd at vide, i hvilket omfang dansk sms- og mailkommunikation i praksis vil foregå via Sverige og dermed i princippet vil kunne være omfattet af de nye svenske regler om signalovervågning.
Endvidere kan den svenske Försvarets radioanstalt efter nærmere regler alene overvÃ¥ge elektronisk kommunikation via svensk omrÃ¥de, nÃ¥r det sker til varetagelse af forsvarsefterretningsformÃ¥l mv., dvs. til støtte for svensk udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik og til kortlægning i øvrigt af ydre trusler mod Sverige. â€SignalovervÃ¥gning†mÃ¥ kun finde sted efter beslutning i den svenske regering eller en myndighed, som regeringen har bemyndiget hertil, og der er fastsat forskellige kontrolbestemmelser, som der desuden er truffet politisk beslutning om at styrke yderligere. Endvidere vil Försvarets radioanstalt efter det oplyste ikke systematisk sætte sig ind i det nærmere indhold af al den kommunikation, der overvÃ¥ges, idet der i første omgang er tale om automatisk elektronisk overvÃ¥gning efter nærmere fastsatte søgekriterier fastsat ud fra de nævnte formÃ¥l, som Försvarets radioanstalts overvÃ¥gning mÃ¥ varetage.
Skønt jeg har forståelse for, at de nye svenske regler umiddelbart kan forekomme vidtgående, finder jeg på den anførte baggrund ikke, at der er grundlag for at tage særlige initiativer over for den svenske regering. Det kan i den forbindelse bemærkes, at både offentlige myndigheder og private generelt løbende bør overveje behov og muligheder for at sikre sin fortrolige kommunikation, f.eks. ved brug af kryptering.