Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 920 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 920 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Hvilke konsekvenser får den nye svenske lov om bl.a. registrering af internettrafik for overvågning af den danske befolkning, herunder danske e-mails, sms m.v.?”

 

Svar:

 

Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 919 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del – folketingsåret 2007-08, 2. samling), vil den nye svenske lov om ”signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet” også kunne omfatte f.eks. dansk internetkommunikation, som passerer svensk område.

 

IT- og Telestyrelsen har oplyst, at sms’er, der afsendes fra Danmark, i et vist omfang må antages at blive sendt (routet) via udlandet, herunder Sverige, men at styrelsen ikke er i besiddelse af nærmere oplysninger om omfanget heraf, da dette afhænger af de enkelte teleselskabers aktuelle opsætning af tekniske systemer mv. Styrelsen har endvidere oplyst, at det ikke er muligt generelt at fastlægge ”trafikvejene” for internetkommunikation f.eks. via e-mail, da internetkommunikation sker ad de til enhver tid mest optimale tekniske kanaler, hvilket bl.a. afhænger af den konkrete belastning mv. på internettet på det pågældende tidspunkt.

 

Det er således ikke muligt at sige noget mere præcist om – eller på forhånd at vide – i hvilket omfang dansk kommunikation f.eks. via sms og e-mails i praksis vil foregå via Sverige og dermed i princippet vil kunne være omfattet af de nye svenske regler om signalovervågning.

 

Det bemærkes, at den svenske Försvarets radioanstalt efter nærmere fastsatte regler alene kan overvåge elektronisk kommunikation via svensk område, når det sker til varetagelse af forsvarsefterretningsformål mv., dvs. til støtte for svensk udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik og til kortlægning i øvrigt af ydre trusler mod Sverige. ”Signalovervågning” må kun finde sted efter beslutning i regeringen eller en myndighed, som regeringen har bemyndiget hertil, og der er fastsat forskellige kontrolbestemmelser, som der desuden er truffet politisk beslutning om at forbedre yderligere. Som det fremgår af den ovennævnte besvarelse af spørgsmål nr. 919 fra Folketingets Retsudvalg vil Försvarets radioanstalt endvidere ikke systematisk sætte sig ind i det nærmere indhold af al den kommunikation, der overvåges, idet der i første omgang er tale om automatisk elektronisk overvågning efter nærmere fastsatte søgekriterier fastsat ud fra de formål, som Försvarets radioanstalts overvågning må varetage, jf. ovenfor.

 

Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 919 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del – folketingsåret 2007-08, 2. samling).