Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 918 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2008.
Lene Espersen
/
 Barbara Bertelsen
Spørgsmål nr. 918 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Ministeren kommentarer udbedes til artikel i Jyske Vestkysten 24/6-08: "Kvaglund: Vi mangler vores nærbetjent i det daglige". Ministeren bedes herunder oplyse:
1. Hvad er begrundelsen for, at der ikke længere findes nærpoliti i Kvaglund?
2. Hvilke initiativer tager SSP i forhold til området?
3. Hvilke konkrete overvejelser har ministeren i forhold til udsatte boligomrÃ¥der i provinsen og generelt, jf. at en lignende situation findes i Kolding p.t.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Syd- og Sønderjyllands Politi har bl.a. oplyst, at Kvaglund - som er en bydel i Esbjerg - i dag betjenes af politistationen i den nærliggende bydel Jerne. Kvaglund blev tidligere betjent af en politistation, som var beliggende i en saneringsmoden ejendom i bydelen. Ejendommen blev revet ned i efterÃ¥ret 2007. I forbindelse hermed blev der foretaget en ny organisering af politistationerne i Esbjerg, hvorefter betjeningen af bydelene Kvaglund, Jerne og Østerbyen blev samlet pÃ¥ politistationen i Jerne. Organiseringen skulle blandt andet sikre, at politiet i højere grad skulle beskæftige sig med kriminalpræventivt arbejde og i mindre grad med andre opgaver, som nærpolitiet tidligere løste. Der blev samtidig hermed – til understøttelse af blandt andet nærpolitiet - etableret et kriminalpræventivt sekretariat under politiet i Esbjerg, som i dag er ansvarlig for udviklingen af den kriminalitetsforbyggende indsats i hele politikredsen.
Syd- og Sønderjyllands Politi har vedrørende SSP - initiativer mere generelt oplyst, at der med forankringen i det kriminalpræventive sekretariat er sket en øget professionalisering af den kriminalpræventive indsats, som i dag er mere analysebaseret og målrettet end tidligere. Hertil kommer, at indsatsen i dag udvikles og - efter drøftelser i kredsråd og lokalråd - udmøntes i et løbende og tæt samarbejde med lokalråd, hvori skoler og de sociale myndigheder er centrale aktører.
Der er mere konkret i Esbjerg kommune i forening med lokalrÃ¥d iværksat en række projekter, herunder eksempelvis â€Projekt individorienteret indsatsâ€, som er en bredspektret indsats, der retter sig mod unge, som vurderes at være i risiko for at udvikle en kriminel adfærd. Et væsentligt element i denne indsats er afholdelse af â€bekymringssamtalerâ€, som politikredsen i øvrigt netop har modtaget støtte til afholdelse af fra Justitsministeriets særlige Kriminalpræventive pulje. Et andet iværksat projekt er â€Projekt High Fiveâ€, som har til formÃ¥l at fÃ¥ kriminalitetstruede unge i beskæftigelse. Endelig skal projektet â€Aktion 08†fremhæves. Projektet er en bredspektret indsats, som blandt andet har til formÃ¥l i et gensidigt forpligtende samarbejde mellem kommuner, restauratører og politiet at reducere tilgængeligheden af euforiserende stoffer i nattelivet.
I forhold til spørgsmÃ¥l 3 bemærkes, at indsatsen i udsatte boligomrÃ¥der i Syd- og Sønderjyllands Politi planlægges og gennemføres under inddragelse af de kommunale myndigheder, foreningsliv og klubber. Indsatsen tager typisk udgangspunkt i en analyse af kriminalitetsudviklingen, som opgøres hver mÃ¥ned. Kriminalitetsanalysen danner grundlag for politiets drøftelser med den enkelte kommune med henblik pÃ¥ at identificere eventuelle problemomrÃ¥der, hvorefter der i lokalrÃ¥d udarbejdes oplæg til mÃ¥lrettede indsatser i forhold til de identificerede problemer. PÃ¥ individniveau forudsættes â€Projekt individorienteret indsats†at opfange unge lovovertrædere og andre kriminalitetstruede personer med henblik pÃ¥ iværksættelse af relevante kriminalpræventive tiltag.
Indsatsen i forhold til udsatte boligomrÃ¥der tager derudover udgangspunkt i pjecen â€Byrum for alle… udfordringer, konflikter og indsatserâ€, som Det Kriminalpræventive RÃ¥d og Statens Byggeforskningsinstitut for nylig har udsendt. Det kan i den forbindelse i øvrigt oplyses, at Landsbyggefonden netop har bevilget 38 millioner kroner til â€Projekt 3 i 1â€, som omfatter bydelene Kvaglund, Østerbyen og Jerne. PÃ¥ det seneste møde i KredsrÃ¥det er kommunernes opmærksomhed i øvrigt henledt pÃ¥ perspektiverne i at inddrage kriminalpræventive overvejelser i forbindelse med byplanlægning og udvikling af boligomrÃ¥der.â€