Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 918 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Barbara Bertelsen

 


Spørgsmål nr. 918 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Ministeren kommentarer udbedes til artikel i Jyske Vestkysten 24/6-08: "Kvaglund: Vi mangler vores nærbetjent i det daglige". Ministeren bedes herunder oplyse:

1. Hvad er begrundelsen for, at der ikke længere findes nærpoliti i Kvaglund?

2. Hvilke initiativer tager SSP i forhold til området?

3. Hvilke konkrete overvejelser har ministeren i forhold til udsatte boligområder i provinsen og generelt, jf. at en lignende situation findes i Kolding p.t.”

 

 

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Syd- og Sønderjyllands Politi har bl.a. oplyst, at Kvaglund - som er en bydel i Esbjerg - i dag betjenes af politistationen i den nærliggende bydel Jerne. Kvaglund blev tidligere betjent af en politistation, som var beliggende i en saneringsmoden ejendom i bydelen. Ejendommen blev revet ned i efteråret 2007. I forbindelse hermed blev der foretaget en ny organisering af politistationerne i Esbjerg, hvorefter betjeningen af bydelene Kvaglund, Jerne og Østerbyen blev samlet på politistationen i Jerne. Organiseringen skulle blandt andet sikre, at politiet i højere grad skulle beskæftige sig med kriminalpræventivt arbejde og i mindre grad med andre opgaver, som nærpolitiet tidligere løste. Der blev samtidig hermed – til understøttelse af blandt andet nærpolitiet - etableret et kriminalpræventivt sekretariat under politiet i Esbjerg, som i dag er ansvarlig for udviklingen af den kriminalitetsforbyggende indsats i hele politikredsen.

 

Syd- og Sønderjyllands Politi har vedrørende SSP - initiativer mere generelt oplyst, at der med forankringen i det kriminalpræventive sekretariat er sket en øget professionalisering af den kriminalpræventive indsats, som i dag er mere analysebaseret og målrettet end tidligere. Hertil kommer, at indsatsen i dag udvikles og - efter drøftelser i kredsråd og lokalråd - udmøntes i et løbende og tæt samarbejde med lokalråd, hvori skoler og de sociale myndigheder er centrale aktører.

 

Der er mere konkret i Esbjerg kommune i forening med lokalråd iværksat en række projekter, herunder eksempelvis ”Projekt individorienteret indsats”, som er en bredspektret indsats, der retter sig mod unge, som vurderes at være i risiko for at udvikle en kriminel adfærd. Et væsentligt element i denne indsats er afholdelse af ”bekymringssamtaler”, som politikredsen i øvrigt netop har modtaget støtte til afholdelse af fra Justitsministeriets særlige Kriminalpræventive pulje. Et andet iværksat projekt er ”Projekt High Five”, som har til formål at få kriminalitetstruede unge i beskæftigelse. Endelig skal projektet ”Aktion 08” fremhæves. Projektet er en bredspektret indsats, som blandt andet har til formål i et gensidigt forpligtende samarbejde mellem kommuner, restauratører og politiet at reducere tilgængeligheden af euforiserende stoffer i nattelivet.

 

I forhold til spørgsmål 3 bemærkes, at indsatsen i udsatte boligområder i Syd- og Sønderjyllands Politi planlægges og gennemføres under inddragelse af de kommunale myndigheder, foreningsliv og klubber. Indsatsen tager typisk udgangspunkt i en analyse af kriminalitetsudviklingen, som opgøres hver måned. Kriminalitetsanalysen danner grundlag for politiets drøftelser med den enkelte kommune med henblik på at identificere eventuelle problemområder, hvorefter der i lokalråd udarbejdes oplæg til målrettede indsatser i forhold til de identificerede problemer. På individniveau forudsættes ”Projekt individorienteret indsats” at opfange unge lovovertrædere og andre kriminalitetstruede personer med henblik på iværksættelse af relevante kriminalpræventive tiltag.

 

Indsatsen i forhold til udsatte boligområder tager derudover udgangspunkt i pjecen ”Byrum for alle… udfordringer, konflikter og indsatser”, som Det Kriminalpræventive Råd og Statens Byggeforskningsinstitut for nylig har udsendt. Det kan i den forbindelse i øvrigt oplyses, at Landsbyggefonden netop har bevilget 38 millioner kroner til ”Projekt 3 i 1”, som omfatter bydelene Kvaglund, Østerbyen og Jerne. På det seneste møde i Kredsrådet er kommunernes opmærksomhed i øvrigt henledt på perspektiverne i at inddrage kriminalpræventive overvejelser i forbindelse med byplanlægning og udvikling af boligområder.”