Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 917 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2008.
Brian Mikkelsen
Fg. justitsminister
/
 Ole Hasselgaard
Spørgsmål nr. 917 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Ad ministerens svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 450 og 667 og den nu trufne afgørelse i sagen:
1. Hvad kan ministeren oplyse, om de initiativer, ministeren vil tage i forhold til integrationsministeren?
2. Er ministeren enig i, at taxichauffører skal tjekke pas, når de kører personer over grænsen? I bekræftende fald, kan ministeren da udstikke nøjere retningslinjer, som chaufførerne skal arbejde under, og vil ministeren redegøre for hvori de nærmere består?
3. Hvilke forhold kan indvirke på straffrihed? Hvilke implikationer har dommen yderligere i forhold til taxichaufførers rettigheder og pligter?
4. Hvad er ministerens kommentar til, at pastjek formentligt medfører etnisk profilering?â€
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det angår tilfælde, hvor en taxichauffør straffes for overtrædelse af udlændingelovens regler om at bistå en udlænding med ulovligt at indrejse i Danmark.
Udlændingeloven hører under Integrationsministeriet, og Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
â€Efter udlændingelovens § 59, stk. 7, nr. 1, straffes den, der forsætligt bistÃ¥r en udlænding med ulovligt at indrejse i eller rejse gennem landet, med bøde eller fængsel indtil 2 Ã¥r. Bistanden til en udlændings ulovlige indrejse eller ophold kan f.eks. bestÃ¥ i at skaffe en udlænding falske papirer eller at hjælpe udlændingen over grænsen.
Â
Det kan oplyses, at der ved domstolene ses at have verseret to sager vedrørende tyske taxachauffører, som er dømt efter udlændingelovens § 59, stk. 7, nr. 1, for at have bistået udlændinge med ulovlig indrejse ved at køre dem over grænsen fra Tyskland til Danmark.
Spørgsmål nr. 450 og nr. 667, som der henvises til i spørgsmål nr. 917, vedrørte den ene tyske taxachauffør, som efter det oplyste skulle være frihedsberøvet under ankesagen. Den pågældende chauffør frafaldt efterfølgende sin anke af sagen.
NÃ¥r der i spørgsmÃ¥l nr. 917 henvises til â€den nu trufne afgørelseâ€, mÃ¥ Integrationsministeriet gÃ¥ ud fra, at der herved sigtes til en dom afsagt af Vestre Landsret den 17. juni 2008 vedrørende den anden tyske taxachauffør. Ved dommen stadfæstede landsretten en byretsdom, hvorefter taxachaufføren blev fundet skyldig i overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 7, nr. 1.
Â
Det er ikke Integrationsministeriets opfattelse, at den ovennævnte dom pålægger taxachaufførerne en pligt til at udøve paskontrol.
Derimod må dommen efter ministeriets opfattelse forstås således, at det er den enkelte chaufførs eget ansvar at sikre sig, at han ikke overtræder bestemmelsen i udlændingelovens § 59, stk. 7, nr. 1.
De tyske taxachauffører må derfor selv være opmærksomme på – når de agter at køre passagerer ind i Danmark – om det virker som en nærliggende mulighed, at passagerne ikke lovligt vil kunne indrejse i Danmark. Er dette tilfældet, må de handle derefter for at undgå en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 7, nr. 1. De kan eventuelt vælge at afstå fra at køre passagerne over grænsen eller forsøge at få afklaret, om passagererne kan indrejse lovligt i Danmark.
Â
Integrationsministeriet kan i øvrigt oplyse, at det er domstolene, der vurderer om en overtrædelse har fundet sted, herunder om der er omstændigheder, der gør, at den pÃ¥gældende ikke kan dømmes efter bestemmelsen.â€
Justistministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Integrationsministeriet.