Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 911 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

fg. justitsminister

/

 Ole Hasselgaard

 


Spørgsmål nr. 911 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Er det sædvanlig praksis i Kriminalforsorgen og foreneligt med statens regler på området og almindelige habilitetsspørgsmål, at en sygemeldt medarbejder skal til sygefraværssamtale hos leder, der er anklaget for mobning og chikane af samme medarbejder? Hvilken principiel holdning indtager ministeren til spørgsmålet?

Baggrunden for spørgsmålet er en aktuel sag på Kriminalforsorgens Pension Skejby, hvor i øvrigt TR-valgt medarbejder har oplevet dette. Efterfølgende har Arbejdstilsynet udstedt påbud begrundet i konfliktmobning på arbejdspladsen.”

Svar:

 

1) Direktoratet for Kriminalforsorgen kan bekræfte, at en sygemeldt medarbejder ved Pensionen Skejby har klaget over forstanderen for pensionen. Da kompetencen til at behandle sygesager i Kriminalforsorgen ligger hos de enkelte tjenestesteder, er det pensionsforstanderen, der har kompetencen til at behandle den pågældendes sygesag.

 

Af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, fremgår, at den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse. Af lovens § 3, stk. 1, nr. 5, følger, at en person tilsvarende er inhabil, hvis der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed. Efter § 3, stk. 2, foreligger inhabilitet dog ikke, hvis der som følge af interessens karakter eller styrke, sagens karakter eller den pågældendes funktioner i forbindelse med sagsbehandlingen ikke kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagen vil kunne blive påvirket af uvedkommende hensyn.

 

Ved vurderingen af spørgsmålet om, hvorvidt en leder er inhabil eksempelvis i forbindelse med behandlingen af en sygesag, vil der således blive lagt vægt på, om lederen har en særlig personlig interesse i sagens udfald, eller om der i øvrigt foreligger omstændigheder, der er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed.

 

2) Det fremgår af spørgsmålet, at Arbejdstilsynet skulle have udstedt et påbud begrundet i konfliktmobning på arbejdspladsen. I den forbindelse kan nævnes, at Arbejdstilsynet ved afgørelse af 18. januar 2008 meddelte, at arbejdet med beboere på Pensionen Skejby skulle planlægges, tilrettelægges og udføres, så det var sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt på kort og langt sigt. Endvidere anførte Arbejdstilsynet, at arbejdet skulle tilrettelægges således, at det ikke medførte risiko for mobning med psykisk og fysisk helbredsforringelse til følge.

 

På baggrund af en redegørelse af 25. februar 2008 fra pensionen med beskrivelse af en foreløbig handleplan har Arbejdstilsynet vurderet, at pensionen har vilje og evne til at løse problemerne. Det skal derfor understreges, at Kriminalforsorgen ikke har fået et påbud fra Arbejdstilsynet, men at Kriminalforsorgen derimod inden den 1. september 2008 skal komme med en tilbagemelding til Arbejdstilsynet om, hvorledes problemerne er løst.

 

Jeg kan henholde mig til det, der er oplyst af Direktoratet for Kriminalforsorgen.