Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 853 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juni 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

fg. justitsminister

/

 Carsten Kristian Vollmer

 


Spørgsmål nr. 853 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Vil ministeren redegøre for hovedpunkterne i rapporten "Synligare polisverksamhet - rapport från arbetsgruppen Ökat antal resurstimmar i yttre tjänst" (Rikspolisstyrelsen, 30. maj 2008), jf. alm. del - bilag 444, samt kommentere hovedpunkterne i forhold til, om disse kan tjene som inspiration for dansk politi?”

 

Svar:

1. Den rapport, der er omtalt i spørgsmÃ¥let, er afgivet af en arbejdsgruppe under det svenske rigspoliti (Rikspolisstyrelsen), som har haft til opgave at støtte arbejdet med at gennemføre Rikspolisstyrelsens mÃ¥l om, at mindst halvdelen af alt politiarbejde i Sverige i Ã¥r 2010 skal ske i form af sÃ¥kaldt ”ydre tjeneste” (dvs. politiarbejde, som udføres uden for politistationen) med henblik pÃ¥ at øge politiets synlighed.

Arbejdsgruppen anfører, at et mere synligt og nærværende politi er en vigtig del af et succesrigt kriminalitetsforebyggende arbejde og samtidig en støtte for arbejdet med at opklare kriminalitet. Arbejdsgruppen fremhæver, at øget synlighed også støtter målet om øget tryghed. I den forbindelse anbefaler arbejdsgruppen, at Rikspolisstyrelsen opstiller tydelige nationale mål for det tryghedsskabende arbejde samt udvikler metoder til at evaluere dette arbejde. Arbejdsgruppen finder, at det tryghedsskabende arbejde bør integreres som en naturlig del af den strategiske og operative ledelse af svensk politi.

Arbejdsgruppen vurderer, at mindre end 30 % af politiarbejdet i Sverige i 2007 blev udført som ydre tjeneste. Arbejdsgruppen anfører i den forbindelse, at nye ressourcer giver gode forudsætninger for at forøge andelen af ydre tjeneste, men at der derudover er behov for et omfattende organisatorisk arbejde for at nÃ¥ mÃ¥let.

Arbejdsgruppens rapport indeholder en handlingsplan med ti punkter for at øge svensk politis synlighed. De ti punkter er gengivet på side 4-5 i rapporten og kan sammenfattes således:

1.        MÃ¥lsætningen om et synligere svensk politi skal indgÃ¥ i politiets planlægning og ledelse.

2.        De nye politifolk, som svensk politi tilføres i perioden 2008-2010, skal fuldt ud anvendes til at udføre ydre tjeneste.

3.        Politiet skal i størst muligt omfang udnytte den nye arbejdstidsaftales muligheder for at tilpasse medarbejdernes arbejdstider til politiets behov.

4.        Udførelsen af politiets ydre tjeneste bør tilrettelægges pÃ¥ en mÃ¥de, der gør det muligt bÃ¥de at rekruttere og fastholde medarbejdere.

5.        Det kriminalitetsforebyggende arbejde bør bestÃ¥ af synlige tiltag, der er i overensstemmelse med svensk politis overordnede mÃ¥lsætninger. Der bør pÃ¥ landsplan ske udvikling af nye teknikker og metoder. Øgede ressourcer til ydre tjeneste vil give mulighed for bl.a. at prioritere indsatsen mod vold pÃ¥ offentligt tilgængelige steder samt trafiksikkerhedsarbejdet.

6.        Politiets efterforskningsaktiviteter skal effektiviseres med henblik pÃ¥ at frigøre ressourcer til løsning af ydre tjeneste. Politiet skal kunne yde en hurtig efterforskningsindsats af høj kvalitet. De politifolk, som udfører ydre tjeneste, skal i højere grad have del i ansvaret for og indgÃ¥ som en del af den samlede efterforskning.

7.        De it-systemer, der understøtter politiets ydre tjeneste, bør forbedres. Der er særligt behov for at udvikle et system til mobil sagsbehandling og informationssøgning. Endvidere bør it-systemerne sikre mulighed for, at det administrative tidsforbrug i forbindelse med sagsbehandling og efterforskning kan reduceres.

8.        Støttefunktionerne tilknyttet svensk politis kerneopgaver bør udvikles.

9.        Politiet bør styrke den eksterne kommunikation for at sikre, at offentligheden fÃ¥r et klart og retvisende indtryk af politiets opgaver, indsats og resultater, og for at bevare og styrke offentlighedens tillid til politiet.

10.    Svensk politi skal være mere synligt. Politifolkene skal i større udstrækning end i dag være uniformerede og tilgængelige for offentligheden. Politiets køretøjer skal være markerede som politikøretøjer, medmindre der er et specifikt behov for, at køretøjerne fremstÃ¥r som civile.

Der henvises i øvrigt til side 31-49 i rapporten for en nærmere beskrivelse af de ti punkter i handlingsplanen.

2. Rigspolitiet har over for Justitsministeriet oplyst, at Rigspolitiet er bekendt med den svenske rapport fra maj 2008. Rigspolitiet har i den forbindelse bemærket, at en række af de emner, som omtales i rapporten, ogsÃ¥ har været genstand for indgÃ¥ende overvejelser i Danmark.

Der kan i den forbindelse navnlig henvises til Visionsudvalgets rapport om fremtidens politi fra maj 2005. Visionsudvalgets rapport, der er tilgængelig på www.fremtidenspoliti.dk, blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 18. maj 2005 (REU alm. del – Bilag 229). Visionsudvalgets hovedopgave var som bekendt at udarbejde en overordnet vision for fremtidens politi, og udvalget skulle i den forbindelse overveje, hvordan politiet bør ledes og indrettes for at leve op til de overordnede målsætninger for fremtidens politiarbejde. Visionsudvalget inddrog bl.a. erfaringerne fra Sverige og Norge i sit arbejde med fremtidens politi.

Der kan endvidere henvises til lovforslaget om politi- og domstolsreformen (lovforslag nr. L 168 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love, fremsat den 1. marts 2006) og bemærkningerne hertil samt til Justitsministeriets besvarelser af Retsudvalgets spørgsmÃ¥l vedrørende lovforslaget, der bl.a. omhandlede ændringer af ledelsen af dansk politi, nyindretning af politiets beredskab bl.a. med henblik pÃ¥ frigørelse af ressourcer og nedbringelse af responstider mv., kriminalitetsforebyggelse (SSP-sam­arbejdet) samt politiets it-redskaber.

Det kan herudover nævnes, at Rigspolitiet har en løbende kontakt med de overordnede politimyndigheder i de øvrige nordiske lande bl.a. vedrørende udviklingstendenser mv. af betydning for landenes politi. Kontakten består bl.a. i årlige møder mellem de øverste ledere fra de nordiske landes politi, hvor de respektive lande redegør for mere overordnede forhold for landenes retshåndhævende myndigheder. Det kan i den forbindelse oplyses, at det næste nordiske rigspolitichefsmøde afholdes i august 2008.

3. Rapporten fra den svenske arbejdsgruppe om mere synlig politivirksomhed giver ikke herudover Justitsministeriet anledning til særlige bemærkninger.