Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 849<DOCUMENT_START> (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juni 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 849 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Det fremgår af EU-direktiv 91/439/EØF, at der er mulighed for, at medlemslandene kan tillade kørsel med små motorcykler (underkategori A1 defineret som motorcykler med en motorstørrelse, der ikke overstiger 125 cm3 og ikke overstiger 11 kW) på almindeligt kørekort til bil (kørekortkategori B). På den baggrund bedes oplyst, hvilke EU-lande der tillader kørsel med små motorcykler på kørekortkategori B samt oplyst, om der er tilknyttet andre krav som f.eks. højere alder til at køre disse?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har ved en foreløbig besvarelse af spørgsmålet den 8. juli 2008 fremsendt oplysninger fra ni EU-lande.

 

Justitsministeriet har nu modtaget oplysninger fra yderligere 12 EU-lande, hvoraf fire lande (Belgien, Frankrig, Italien og Storbritannien) har oplyst, at de har benyttet artikel 5, stk. 3, litra b, i direktiv 91/439/EØF om kørekort og således tillader kørsel med en kategori A1 motorcykel på et kørekort til kategori B (bil).

 

I Belgien kræves det dog, at den pågældende har haft kørekort til kategori B i mindst to år, og i Frankrig kræves det, at den pågældende har haft kørekort til kategori B i mindst 2 år og har taget 3 timers praktisk køreundervisning. I Storbritannien opnår personer ved erhvervelse af et kørekort til kategori B en betinget (”learner”) ret til kategori A (motorcykel), når den pågældende har deltaget i et kørekursus (CBT) og modtaget et CBT-certifikat.  For at opnå permanent kørekort til kategori A uden betingelser kræves det, at den pågældende består en praktisk køreprøve.

 

De øvrige 8 lande (Finland, Grækenland, Holland, Luxembourg, Portugal, Rumænien, Slovenien og Tjekkiet) har oplyst, at de ikke tillader kørsel med en kategori A1 motorcykel på et kørekort til kategori B.

Â