Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 849 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juni 2008.
Brian Mikkelsen
/
 Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 849 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Det fremgÃ¥r af EU-direktiv 91/439/EØF, at der er mulighed for, at medlemslandene kan tillade kørsel med smÃ¥ motorcykler (underkategori A1 defineret som motorcykler med en motorstørrelse, der ikke overstiger 125 cm3 og ikke overstiger 11 kW) pÃ¥ almindeligt kørekort til bil (kørekortkategori B). PÃ¥ den baggrund bedes oplyst, hvilke EU-lande der tillader kørsel med smÃ¥ motorcykler pÃ¥ kørekortkategori B samt oplyst, om der er tilknyttet andre krav som f.eks. højere alder til at køre disse?â€
Svar:
Justitsministeriet har ved en foreløbig besvarelse af spørgsmålet den 8. juli 2008 fremsendt oplysninger fra ni EU-lande.
Â
Justitsministeriet har nu modtaget oplysninger fra yderligere 12 EU-lande, hvoraf fire lande (Belgien, Frankrig, Italien og Storbritannien) har oplyst, at de har benyttet artikel 5, stk. 3, litra b, i direktiv 91/439/EØF om kørekort og således tillader kørsel med en kategori A1 motorcykel på et kørekort til kategori B (bil).
I Belgien kræves det dog, at den pÃ¥gældende har haft kørekort til kategori B i mindst to Ã¥r, og i Frankrig kræves det, at den pÃ¥gældende har haft kørekort til kategori B i mindst 2 Ã¥r og har taget 3 timers praktisk køreundervisning. I Storbritannien opnÃ¥r personer ved erhvervelse af et kørekort til kategori B en betinget (â€learnerâ€) ret til kategori A (motorcykel), nÃ¥r den pÃ¥gældende har deltaget i et kørekursus (CBT) og modtaget et CBT-certifikat. For at opnÃ¥ permanent kørekort til kategori A uden betingelser kræves det, at den pÃ¥gældende bestÃ¥r en praktisk køreprøve.
De øvrige 8 lande (Finland, Grækenland, Holland, Luxembourg, Portugal, Rumænien, Slovenien og Tjekkiet) har oplyst, at de ikke tillader kørsel med en kategori A1 motorcykel på et kørekort til kategori B.
Â