Minister for Ligestilling

Velfærdsministeriet

Ligestillingsafdelingen

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 7226 9780

Fax. 7226 9780

E-mail [email protected]

 

ATB/ J.nr. 2008-3853

Folketingets Retsudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 24. juni 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Retsudvalg brev af 3. juni 2008 følger hermed minister for ligestillings svar på spørgsmål nr. 813 (REU Alm. del), stillet af Line Barfod (EL).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 813:

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen vil følge Folketingets vedtagelse V 70, herunder hvad regeringen vil måle på, særligt i forhold til 100-dages reglen”

 

 

Svar:

 

Regeringen måler allerede i dag fremdrift og udvikling i indsatsen mod menneskehandel, og et af elementerne i Handlingsplan til bekæmpelse af handel med menneske 2007-2010 er netop at indsamle viden og øge dokumentationen på området. Dette arbejde er en forudsætning for at sikre, at handlingsplanens målsætninger nås, og at kvaliteten af indsatsen til stadighed forbedres og tilpasses udviklinger på området. Den samlede indsats under handlingsplanen bliver derfor fulgt løbende af en tværministeriel arbejdsgruppe på området. Hvert år udarbejdes en statusrapport for handlingsplanen. Den første statusrapport, som dækker perioden 2007 til maj 2008, oversendes til satspuljeordførerne i uge 26 og kan efterfølgende findes på hjemmesiden www.lige.dk.

 

Endvidere har Center mod Menneskehandel en særlig forpligtelse til at følge den sociale indsats på området. Via elektroniske registreringsskemaer indsamler centret viden om målgruppen og indsatserne. De sociale organisationer, som deltager i implementeringen af handlingsplanen, leverer statusnotater om indsats og udvikling på deres område, ligesom der er fastlagt kvartalsvise og halvårlige samtaler med henblik på at vurdere og om nødvendigt justere indsatsen. Denne dokumentation danner blandt andet grundlag for de årlige statusrapporter.

 

Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Integrationsministeriet om et bidrag. Integrationsministeriet har oplyst følgende:

 

”Folketingets vedtagelse V 70 til forespørgsel nr. F 36 til integrationsministeren om menneskehandel har følgende ordlyd:

 

”Idet Folketinget konstaterer, at Handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010 fortsætter indsatsen mod menneskehandel og har iværksat en række væsentlige initiativer bl.a. lovgivning, der skal sikre en helbredsorienteret indsats for personer, der har været udsat for menneskehandel, tages regeringens redegørelse til efterretning. Folketinget pålægger regeringen at måle virkningen af handleplanen herunder 100-dages-reglen, så Folketinget inden nytår kan diskutere sagen igen.”

 

Efter udlændingelovens regler fastsættes der for en udlænding, der opholder sig ulovligt her i landet, og som har været udsat for menneskehandel, en udrejsefrist på 30 dage. Hvis udlændingen samarbejder om en forberedt hjemsendelse, kan udrejsefristen forlænges i op til i alt 100 dage. Denne periode – refleksionsperioden – skal bl.a. bruges til at forberede den pågældendes hjemsendelse.

 

Vurderingen af, om en udlænding har været udsat for menneskehandel, foretages af Udlændingeservice.

 

Udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, og som ikke opfylder betingelserne for at få opholdstilladelse her i landet, modtager således tilbud om en udvidet refleksionsperiode og en forberedt hjemsendelse.

 

Efter Integrationsministeriets opfattelse vil virkningen af den udvidede refleksionsperiode kunne måles ved, at det sikres, at udlændinge, som af Udlændingeservice er vurderet handlede, modtager dette tilbud og informeres grundigt om indholdet heraf. Dette indebærer, at de personer – såvel repræsentanter fra myndigheder som sociale organisationer og krisecentre m.v. – som udlændingen kommer i kontakt med, har tilstrækkelig viden om tilbuddet og sørger for at videreformidle denne viden til udlændingen.

 

Det er som nævnt Udlændingeservice, der træffer afgørelse om, hvorvidt en udlænding vurderes handlet. Det er ligeledes Udlændingeservice, der fastsætter udrejsefristen for den pågældende.

 

Udlændingeservice har oplyst, at udlændinge, som er vurderet handlede, har mulighed for inden udløbet af de første 30 dages udrejsefrist at indgive ansøgning om forlængelse af perioden. Dette kan f.eks. ske med hjælp fra den pÃ¥gældendes indkvarteringssted, fra en social organisation, fra den pÃ¥gældendes kontaktperson (som er en medarbejder under Center mod Menneskehandel (CMM)) eller lignende.

 

Ansøgningsskema til brug for en forlængelsesansøgning bliver vedlagt Udlændingeservices første afgørelse, således at den pågældende udlænding er i besiddelse af ansøgningsskemaet fra forløbets start. Forlængelsesansøgningen indgives til Udlændingeservice eller til indkvarteringsstedet, som videresender denne til Udlændingeservice.

 

For så vidt angår information og viden om tilbuddet for udvidet refleksionsperiode og forberedt hjemsendelse kan Integrationsministeriet oplyse, at Udlændingeservice i samarbejde med CMM, der er den myndighed, der har kontakten til krisecentre, sociale organisationer m.v., gennemfører en række undervisningsaktiviteter, herunder bl.a. i politikredsene. Udlændingeservice har derudover undervist medarbejdere under CMM samt medarbejdere fra krisecentrene i bl.a. afgræsning af, hvornår en udlænding hører under Udlændingeservices forsørgelse, de nye regler på udlændingeområdet for bekæmpelse af menneskehandel og sagsgangene i de forskellige typer af sager om menneskehandel mv. Udlændingeservice og CMM holder løbende samarbejdsmøder, hvor relevante spørgsmål drøftes, og det er endvidere fast praksis, at Udlændingeservice underretter CMM, når en udlænding bliver vurderet handlet – tillige hvis en udlænding ikke bliver vurderet handlet – samt hvis udlændingen skifter indkvarteringssted.”

 

Jeg kan henholde mig hertil.

 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

/Mette Seneca Kløve