Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 806 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. maj 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Cristina A. Gulisano

 


Spørgsmål nr. 806 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministeren tage initiativ til, at politiet fremover kan udskrive en midlertidig kvittering for anmeldelse, idet anmeldelseskvitteringer i dag først kan udskrives, når anmeldelsen er registreret i politiets interne system, og at spørgeren er bekendt med, at anmeldelser i sager om overtrædelse af dyreværnslovgivningen tidligere har forputtet sig, hvilket har medført, at anmelder måtte indgive fornyet anmeldelse?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:

 

”Efter retsplejelovens § 742, stk. 1, indgives anmeldelser om strafbare forhold til politiet.

 

Politiet iværksætter efter anmeldelse efterforskning, når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået, jf. retsplejelovens § 742, stk. 2.

 

Politiet afviser en indgivet anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag for at indlede efterforskning, jf. retsplejelovens § 749, stk. 1. Afvises anmeldelsen, underrettes de, der må antages at have rimelig interesse heri, jf. retsplejelovens § 749, stk. 3, 1. pkt.

 

Politiets sagsstyringssystem, POLSAS, understøtter, at en anmeldelseskvittering kan udskrives, mens borgeren/anmelderen er til stede, såfremt anmeldelsen registreres i POLSAS i forbindelse med borgerens henvendelse.

 

Sker anmeldelsen ikke ved et personligt fremmøde på en politistation, men f.eks. skriftligt til politiet, bliver anmeldelseskvitteringen sendt med posten i forlængelse af sagsbehandlingen.

 

Rigspolitiet finder ikke, at der er behov for at lave særlige procedurer i forbindelse med anmeldelser om overtrædelse af dyreværnslovgivningen.”