Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 770, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 26. maj 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 770 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Hvad kan ministeren oplyse om den tyske ordning med Tempo 100-campingvogne?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Transportministeriet (Færdselsstyrelsen), som har oplyst følgende:

 

”I Tyskland har man – som eneste land i EU – et kompliceret godkendelsessystem for små vogntog (hvori indgår personbiler, varebiler eller minibusser og campingvogne eller andre påhængskøretøjer med tilladt totalvægt på op til 3.500 kg), hvorefter køretøjerne kan godkendes til kørsel med 100 km/t på motorveje og motortrafikveje, ”Tempo 100-godkendelse”. I næsten alle andre EU-lande, inkl. Danmark, er hastighedsgrænsen for vogntog på motorvej 80 km/t.

 

For Tempo 100-godkendelser gælder en række særlige tekniske krav, hvoraf skal nævnes nogle eksempler: Dækkene på påhængskøretøjet må højst være 6 år gamle, og der er særlige betingelser omkring vægten af påhængskøretøjet i forhold til vægten af den trækkende bil. Derudover er der yderligere mulighed for endnu højere vægte af påhængskøretøjet samtidig med de 100 km/t, hvis enten påhængskøretøjet eller bilen har et særligt stabilitetssystem, der modvirker, at vogntoget bliver dynamisk ustabilt (”kommer i slinger”). Et vogntog vil på ét eller andet tidspunkt blive ustabilt, når hastigheden øges til ”den kritiske hastighed”. Ved hjælp af disse særlige stabilitetssystemer kan man øge den kritiske hastighed fra f.eks. 100 til ca. 120 km/t, hvorefter det vil være teknisk forsvarligt at køre 100 km/t.

         

I Tyskland skrives godkendelsen ind i køretøjernes registreringsattest, men de har tillige et system, hvorefter udlændinge kan få godkendt køretøjer til Tempo 100, og der skal så udstedes et dokument, som skal medbringes i bilen under kørslen. Den fysiske godkendelse kan ske i køretøjets hjemland, og danskere får da også godkendt køretøjer til Tempo 100 via danske synsvirksomheder, der har lavet aftaler med de tyske myndigheder.

 

Efter godkendelsen tildeles et ”100 km/t-skilt” til at sætte bag på påhængskøretøjet. Dette sidder således på påhængskøretøjet, uanset om påhængskøretøjet kobles til en bil, som ikke opfylder betingelserne for, at vogntoget må køre 100 km/t på de tyske motorveje.

 

Systemet bygger i vidt omfang på førerens egen kontrol af, at betingelserne i papirerne om f.eks. vægtforhold er opfyldt. Derudover skal føreren vide, at 100 km/t kun er tilladt, hvis den aktuelle trækkende bil har ABS-bremser, ligesom føreren skal holde øje med alderen af dækkene på påhængskøretøjet (er angivet med en kode på dækkene), og føreren skal læsse påhængskøretøjet på en måde, så man kommer tættest muligt på det tilladte kugletryk.”