Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 770, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 26. maj 2008.
Lene Espersen
/
 Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 770 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Hvad kan ministeren oplyse om den tyske ordning med Tempo 100-campingvogne?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Transportministeriet (Færdselsstyrelsen), som har oplyst følgende:
â€I Tyskland har man – som eneste land i EU – et kompliceret godkendelsessystem for smÃ¥ vogntog (hvori indgÃ¥r personbiler, varebiler eller minibusser og campingvogne eller andre pÃ¥hængskøretøjer med tilladt totalvægt pÃ¥ op til 3.500 kg), hvorefter køretøjerne kan godkendes til kørsel med 100 km/t pÃ¥ motorveje og motortrafikveje, â€Tempo 100-godkendelseâ€. I næsten alle andre EU-lande, inkl. Danmark, er hastighedsgrænsen for vogntog pÃ¥ motorvej 80 km/t.
For Tempo 100-godkendelser gælder en række særlige tekniske krav, hvoraf skal nævnes nogle eksempler: Dækkene pÃ¥ pÃ¥hængskøretøjet mÃ¥ højst være 6 Ã¥r gamle, og der er særlige betingelser omkring vægten af pÃ¥hængskøretøjet i forhold til vægten af den trækkende bil. Derudover er der yderligere mulighed for endnu højere vægte af pÃ¥hængskøretøjet samtidig med de 100 km/t, hvis enten pÃ¥hængskøretøjet eller bilen har et særligt stabilitetssystem, der modvirker, at vogntoget bliver dynamisk ustabilt (â€kommer i slingerâ€). Et vogntog vil pÃ¥ ét eller andet tidspunkt blive ustabilt, nÃ¥r hastigheden øges til â€den kritiske hastighedâ€. Ved hjælp af disse særlige stabilitetssystemer kan man øge den kritiske hastighed fra f.eks. 100 til ca. 120 km/t, hvorefter det vil være teknisk forsvarligt at køre 100 km/t.
        Â
I Tyskland skrives godkendelsen ind i køretøjernes registreringsattest, men de har tillige et system, hvorefter udlændinge kan få godkendt køretøjer til Tempo 100, og der skal så udstedes et dokument, som skal medbringes i bilen under kørslen. Den fysiske godkendelse kan ske i køretøjets hjemland, og danskere får da også godkendt køretøjer til Tempo 100 via danske synsvirksomheder, der har lavet aftaler med de tyske myndigheder.
Efter godkendelsen tildeles et â€100 km/t-skilt†til at sætte bag pÃ¥ pÃ¥hængskøretøjet. Dette sidder sÃ¥ledes pÃ¥ pÃ¥hængskøretøjet, uanset om pÃ¥hængskøretøjet kobles til en bil, som ikke opfylder betingelserne for, at vogntoget mÃ¥ køre 100 km/t pÃ¥ de tyske motorveje.
Systemet bygger i vidt omfang pÃ¥ førerens egen kontrol af, at betingelserne i papirerne om f.eks. vægtforhold er opfyldt. Derudover skal føreren vide, at 100 km/t kun er tilladt, hvis den aktuelle trækkende bil har ABS-bremser, ligesom føreren skal holde øje med alderen af dækkene pÃ¥ pÃ¥hængskøretøjet (er angivet med en kode pÃ¥ dækkene), og føreren skal læsse pÃ¥hængskøretøjet pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ man kommer tættest muligt pÃ¥ det tilladte kugletryk.â€