Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 742 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. maj 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Cristina A. Gulisano

 


Spørgsmål nr. 742 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministerens kommentar udbedes til henvendelsen af 15/5-08 fra Søren Kjærum, vedrørende transport af dyr for småavlere, jf. REU alm. del – bilag 398. Ministeren bedes herunder oplyse, om tilmelding til et kursus (med venteliste) ikke kan give straffrihed i en overgangsperiode.

 

Svar:

 

Ved brev af 15. maj 2008 har Søren Kjærum rettet henvendelse til Folketingets Retsudvalg vedrørende reglerne om autorisation og uddannelse i transport af dyr.

 

Justitsministeriet skal i anledning af henvendelsen oplyse følgende:

 

1. RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter mv. (herefter transportforordningen), som siden den 5. januar 2007 har fundet anvendelse i EU, indeholder regler om bl.a. autorisation og uddannelse i transport af dyr.

 

Transportforordningens artikel 1, stk. 1, fastsætter forordningens anvendelsesområde til transport af levende hvirveldyr, som finder sted inden for Fællesskabets område. Transportforordningen finder endvidere alene anvendelse, hvis transporten af dyr finder sted i forbindelse med økonomisk virksomhed, jf. forordningens artikel 1, stk. 5.  

 

Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om der er tale om økonomisk virksomhed, og en endelig stillingtagen til spørgsmålet henhører under domstolene. 

 

Transportforordningen indeholder imidlertid i præambelbetragtning 12 et fortolkningsbidrag. Det fremgår således dette sted, at transport i forbindelse med økonomisk virksomhed ikke begrænser sig til transport, der indebærer umiddelbar udveksling af penge, varer eller tjenesteydelser. Transport i forbindelse med økonomisk virksomhed omfatter bl.a. transport, der direkte eller indirekte medfører eller har til formål at indbringe et udbytte.

 

Justitsministeriet finder på den baggrund, at begrebet ”transport i forbindelse med økonomisk virksomhed” – ud over traditionelle transportvirksomheder – også omfatter f.eks. situationer, hvor dyr transporteres til deltagelse i udstillinger, kåringer, stævner og lignende, såfremt dyrenes handelsværdi forventes at blive øget væsentlig ved deltagelse i det konkrete arrangement, og hvor der eventuelt forventes udbetalt store pengepræmier.

 

Som andre eksempler på transport, der må antages at ske i forbindelse med økonomisk virksomhed, kan bl.a. nævnes transport af heste i forbindelse med drift af f.eks. en stutterivirksomhed, en hingstestation eller en professionel træner-/beridervirksomhed. 

 

2. I det omfang, der er tale om transport i forbindelse med økonomisk virksomhed, finder transportforordningens regler, herunder uddannelseskravet i artikel 6, anvendelse.  

 

Det følger således af forordningens artikel 6, stk. 4, at transportvirksomheder alene må betro håndteringen af dyr til personale, som er blevet undervist i forordningens tekniske forskrifter.  

 

Dette generelle uddannelseskrav suppleres af transportforordningens artikel 6, stk. 5, hvorefter transportvirksomheder alene må benytte personer som førere eller ledsagere på vejkøretøjer, som transporterer tamdyr af hestefamilien eller tamkvæg, -får, -geder, -svin eller fjerkræ, hvis disse personer er i besiddelse af et særligt kompetencebevis. Denne bestemmelse har fundet anvendelse fra den 5. januar 2008.

 

Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1728 af 21. december 2006 om uddannelse i transport af dyr supplerer transportforordningens regler om uddannelse m.v. I uddannelsesbekendtgørelsen, der trådte i kraft den 5. januar 2007, gengives forordningens uddannelseskrav således, at bekendtgørelsens § 4, stk. 1, indeholder krav om en grunduddannelse, mens bekendtgørelsens § 4, stk. 2, indeholder krav om en kompetencebevisuddannelse.

 

Uddannelsesbekendtgørelsens § 9, stk. 2, indeholder en overgangsordning i forhold til kravet om en grunduddannelse, idet den ansvarlige for en transportvirksomhed – indtil den 1. januar 2008 – kunne betro dyr til personale, der ikke havde gennemgået grunduddannelsen, hvis de pågældende havde været ansat i transportvirksomheden før den 5. januar 2007.  

 

Der gælder ikke en tilsvarende overgangsordning med hensyn til uddannelsesbekendtgørelsens krav om kompetencebevis, og dette krav skulle således have været opfyldt senest den 5. januar 2008, jf. uddannelsesbekendtgørelsens § 9, stk. 3.

 

3. I efteråret 2007 modtog Justitsministeriet imidlertid fra Transporterhvervenes UddannelsesRåd (TUR) oplysning om, at der ved årsskiftet 2007/08 ville være et betydeligt antal chauffører, som endnu ikke ville have gennemført grund- eller kompetencebevisuddannelsen i transport af dyr. TUR, der har bistået Justitsministeriet med at etablere den ovenfor omtalte grund- og kompetencebevisuddannelse i AMU-regi, oplyste endvidere, at de udbudte AMU-kurser var overtegnede ind i 2008.

 

Justitsministeriet besluttede på den baggrund, at det i en tidsbegrænset periode skulle være muligt at opnå dispensation fra uddannelseskravene i uddannelsesbekendtgørelsens § 4, stk. 1 og 2.

 

Dispensationsordningen var oprindelig begrænset til den 1. juni 2008, således at der ikke kunne meddeles dispensation ud over denne dato. Ordningen er senere forlænget til den 31. juli 2008, og Justitsministeriet overvejer for øjeblikket, hvorvidt ordningen skal forlænges yderligere.

 

Justitsministeriet meddeler således dispensation konkret efter ansøgning, på følgende vilkår:

-         at den pÃ¥gældende chauffør har været ansat i transportvirksomheden forud for den 5. januar 2007,

-         at der fremlægges dokumentation for, at den pÃ¥gældende chauffør er tilmeldt AMU-uddannelsen (eller en anden godkendt uddannelse) i transport af dyr,

-         at dispensationen gælder frem til slutdatoen for den uddannelse, den pÃ¥gældende chauffør er tilmeldt, dog ikke ud over den 31. juli 2008,

-         at dispensationen kun omfatter transport af dyr inden for landets grænser, og

-         at dispensationen skal medbringes under kørsel og pÃ¥ forlangende forevises for de kompetente myndigheder (dvs. Fødevarestyrelsen og politiet).

 

En chauffør, der på forlangende kan forevise gyldig dokumentation for, at Justitsministeriet har meddelt ham dispensation fra uddannelseskravet, vil således ikke kunne straffes for manglende opfyldelse af dette krav.

 

Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at ministeriet meddeler dispensation med virkning fra den dato, hvor ministeriet har modtaget ansøgningen om dispensation fra uddannelseskravet. Justitsministeriet har på den baggrund vejledt ansøgere, hvis dispensationsansøgning er under behandling i ministeriet, om at oplyse dette, såfremt de måtte blive standset af politiet.