Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 7, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 29. november 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministeren redegøre for reglerne for anvendelse af sikkerhedssele i skolebusser og samtidig tilkendegive, om ministeren mener, at disse regler er tilstrækkelige, eller om ministeren vil tage initiativ til en skærpelse af sikkerheden ved kørsel med skolebørn?”

 

Svar:

 

Af færdselslovens § 80, stk. 1, fremgår bl.a., at hvis en siddeplads i bil, herunder bus, er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der benytter siddepladsen.

 

Det påhviler efter § 80, stk. 4, 1. pkt., føreren at påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år, anvender sikkerhedssele i overensstemmelse med færdselslovens § 80, stk. 1. Passagerer, der er fyldt 15 år, er selv ansvarlige herfor.

 

Der gælder særlige regler om sikkerhedsudstyr til børn med en legemshøjde på under 135 cm. Det fremgår således af færdselslovens 80 a, stk. 4, at børn på 3 år og derover med en legemshøjde på under 135 cm ved befordring i bus skal anvende sikkerhedssele eller andet godkendt sikkerhedsudstyr, i det omfang siddepladsen er forsynet hermed. Det påhviler føreren at påse, at denne bestemmelse overholdes, jf. § 80 a, stk. 6, 1. pkt.

 

Justitsministeriet har med hjemmel i bl.a. færdselslovens § 80, stk. 4, og § 80 a, stk. 6, udstedt bekendtgørelse nr. 324 af 7. april 2006 om brug af sikkerhedsseler m.v. (sikkerhedsselebekendtgørelsen).

 

I henhold til § 7, stk. 1, i denne bekendtgørelse er buschauffører fritaget for både den ovenfor nævnte pligt til at påse, at børn under 15 år anvender sikkerhedssele i overensstemmelse med færdselslovens § 80, stk. 1, og – hvis der er tale om børn under 135 cm – pligten til at påse, at disse anvender sikkerhedssele eller andet godkendt sikkerhedsudstyr, i det omfang siddepladsen er forsynet hermed, i overensstemmelse med § 80 a, stk. 4.

 

Hvis der i bussen er siddepladser forsynet med sikkerhedsudstyr, skal chaufføren i stedet sørge for, at passagerer under 15 år oplyses om reglerne for anvendelse af udstyret, jf. sikkerhedsselebekendtgørelsens § 7, stk. 2. Dette kan ske ved orientering fra enten chaufføren, en ledsager eller en gruppeleder, audiovisuelt eller med piktogrammer, jf. § 7, stk. 3.

 

Spørgsmålet om, i hvilket omfang busser skal være udstyret med sikkerhedsseler, hører under Transportministeriets ressort, jf. færdselslovens § 68, hvorefter transportministeren kan fastsætte regler om bl.a. personligt sikkerhedsudstyr.

 

Justitsministeriet har på denne baggrund indhentet en udtalelse fra Transportministeriet (Færdselsstyrelsen), der har oplyst følgende:

 

”Færdselsstyrelsen har indhentet uheldsdata for skolebusser fra Vejdirektoratet.

 

 

Uheld med rutebus, anvendt som skolebus opdelt efter år og uheldsart.

Ã…r

PSK uheld

MAT uheld

I alt

2005

3

3

6

2006

4

1

5

2007

3

3

6

I alt

10

7

17

 

 

 

 

I årene 2005-2007 er der i alt 10 personskadeuheld (PSK) og 7 uheld, hvor der kun har været materielle skader (MAT). I tallene for PSK-uheld indgår passagerer i bussen og andre trafikanter.

 

 

Uheld med bus i øvrigt, anvendt som skolebus opdelt efter år og uheldsart.

Ã…r

PSK uheld

MAT uheld

I alt

2005

1

2

3

2006

1

 

1

2007

 

2

2

I alt

2

4

6

 

 

 

 

I årene 2005-2007 er der i alt 2 personskadeuheld (PSK) og 4 uheld, hvor der kun har været materiel skade (MAT). I tallene for PSK-uheld indgår både passagerer i bussen og andre trafikanter.

 

 

Personskader i skolebusser opdelt efter bussens og skadens art samt aldersgruppe.

ELEMENTART

Alder

Let skade

Uskadt

Bus i øvrigt

Under 18 år

3

 

Bus i øvrigt

18 år eller mere

1

7

Rutebus

18 år eller mere

 

17

I alt

 

4

24

 

 

 

 

Ovenstående tabel viser antal personskader i skolebus. Heraf fremgår det, at der kun er 4 personer, der er kommet let til skade. I de busser, hvor der har været personskader, er der samtidig 24 personer, som ikke har haft nogen skader.

 

Ved en gennemgang af disse uheldsdata ses det, at der er ganske få personskader i skolebusser. I årene 2005-2007 har der således kun været 4 lette personskader, hvoraf den ene er registreret for en person over 18 år.

 

1. oktober 1999 indførte Færdselsstyrelsen regler om montering af sikkerhedsseler i alle nye busser med undtagelse af bybusser (dvs. busser, hvor det tilladte antal ståpladser udgør 20 % eller mere af det højst tilladte passagerantal og som alene godkendes til rutekørsel). EU-reglerne tillader ikke, at medlemsstaterne kræver sikkerhedsseler i bybusser.

 

Spørgsmålet om sikkerhedsseler i skolebusser har været forelagt Færdselssikkerhedskommissionen. Ved Færdselssikkerhedskommissionens 50. møde den 12. maj 2003 var der enighed blandt Færdselssikkerhedskommissionens medlemmer om, at der ikke skulle indføres krav om sikkerhedsseler i skolebusser.

 

På baggrund af ovenstående finder Færdselsstyrelsen ikke, at der er behov for en ændring af de eksisterende regler.”

 

Justitsministeriet finder ikke grundlag for at ændre på de regler om anvendelse af sikkerhedssele i busser, der hører under Justitsministeriets ressort.