Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 699 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. maj 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Ole Hasselgaard

 


Spørgsmål nr. 699 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes redegøre for forvaltningen af forældreansvarsloven, jf. artikler i Politiken 5/5-08: ”Børn tvinges sammen med voldelige fædre”, ”Når mor er bange for far” og ”Børn kommer i klemme efter den nye lov”.”

 

Svar:

 

I de nævnte artikler i Politiken kritiseres den nye forældreansvarslov. Det anføres bl.a., at børn tvinges til samvær med voldelige fædre.

 

Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at der med forældreansvarsloven, jf. lov nr. 499 af 6. juni 2007, er sat fokus på den situation, hvor samværsforælderen har udøvet vold over for barnet, bopælsforælderen eller et andet medlem af den husstand, hvor barnet dagligt opholder sig.

 

Familiestyrelsen har i forbindelse med ikrafttrædelsen af den nye forældreansvarslov særligt indskærpet den betydning, som oplysninger om vold i familier bør tillægges ved afgørelser om samvær. Statsforvaltningerne er derfor af Familiestyrelsen blevet instrueret i at vejlede den forælder, der er flyttet på krisecenter, og hvor volden er tilstrækkeligt sandsynliggjort, f.eks. ved anmeldelse til politiet eller kommunen eller ved krisecentererklæring, om hurtigst muligt at søge om midlertidigt at få ophævet eller suspenderet samværet.

 

Foreligger der dokumentation for, at samværsforælderen har udøvet vold over for barnet, bør en anmodning om afslag på eller ophævelse af samvær altid imødekommes. Det må anses for meget alvorligt, at en samværsforælder har udøvet vold over for sit barn, og samværet må derfor i disse situationer ophæves af hensyn til barnet.

                                

Det er ikke kun vold mod barnet, der kan føre til afslag på – eller ophævelse af – samvær, men også voldelig adfærd over for bopælsforælderen eller andre medlemmer af den husstand, hvor barnet opholder sig. Statsforvaltningen skal i disse situationer undersøge, hvordan volden har påvirket barnet og familien som helhed, hvilket f.eks. kan ske gennem en børnesagkyndig undersøgelse. Når sagen er tilstrækkeligt oplyst, må statsforvaltningen herefter foretage en konkret vurdering af, om samværet skal ophæves, eller om der skal fastsættes vilkår for samværet, f.eks. overvåget samvær.

 

Familiestyrelsen er ikke i besiddelse af et datagrundlag, der kan bekræfte kritikernes beskyldninger om, at børn tvinges til samvær med voldelige fædre, og har heller ikke fra behandlingen af klager over statsforvaltningernes afgørelser på området erfaring med, at loven ikke efterleves, når der er tale om vold i familien.

 

Styrelsen har som opfølgning på loven besluttet i løbet af 2008 at lave en særskilt dataindsamling om forældremyndigheds- og samværssager, hvor der er påstand om vold. Resultatet af dataindsamlingen vil blive sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering.

 

Familiestyrelsen har i anledning af artiklerne i Politiken også taget initiativ til et møde med Børns Vilkår, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK) samt Mødrehjælpen. Mødet forventes afholdt i løbet af sommeren 2008.

 

Endvidere har Familiestyrelsen på et erfaringsudvekslingsmøde den 28. februar 2008 med repræsentanter fra statsforvaltningerne og på Årsmødet i Selskabet for Børne- og Familiesagkyndige rådgivere ved Statsforvaltningerne den 8. maj 2008 endnu engang indskærpet over for statsforvaltningerne, at der i sager med påstand om vold skal vejledes om muligheden for at søge om en midlertidig afgørelse om forældremyndighed og/eller suspension af samværet.

 

Der henvises i øvrigt til justitsministerens besvarelse af 26. marts 2008 af spørgsmål nr. 274 fra Folketingets Retsudvalg og justitsministerens besvarelse af 26. marts 2008 af spørgsmål nr. 411 fra Folketingets Retsudvalg.