Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 673 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 John Vestergaard

 


Spørgsmål nr. 673 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministeren i forlængelse af samrådet 29/4-08 om opsparingskravet til domstolene m.v., jf. samrådsspørgsmål S og T, oplyse,

 

- om der p.t. mangler fastansatte kontorfunktionærer ved

            domstolene og i givet fald hvor mange,

- om prognosen med hensyn til manglen på kontorfunktionæ-

   rer ved domstolene, når tingslysningsreformen træder i

   kraft i november måned,

- om eventuelle regionale forskelle med hensyn til at rekrutte-

   re og fastholde kontorfunktionærer ved domstolene, og

- om tingslysningsreformen uændret forventes at træde i kraft

   i november måned?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Domstolsstyrelsen om en udtalelse. Domstolsstyrelsen har oplyst følgende: 

 

”Mangler der p.t. fastansatte kontorfunktionærer ved domstolene og i givet fald hvor mange?

 

De bevillingsmæssige rammer for domstols- og tinglysnings-reformen blev fastlagt i slutningen af 2005 og indeholder en tilførsel af et antal dommerstillinger til at løse de mange nye opgaver, der følger med indholdsreformerne, men også en re-duktion i antallet af kontoransatte som følge af navnlig stor-driftsfordele og indførelsen af digital tinglysning.

 

I alt skal domstolene i perioden frem til 2011 reducere med i alt ca. 400 kontorårsværk, heraf ca. halvdelen som følge af indførelsen af den centrale, digitale tinglysning i Hobro. For at kunne håndtere personalenedgangen ved naturlig afgang er en række kontorstillinger ved byretterne i øjeblikket midlerti-digt besat med vikarer, hvis stillinger udfases med indførel-sen af digital tinglysning.

 

Dette giver en særlig udfordring med hensyn til at få ned-bragt de sagsbunker, som navnlig er opstået i reformens før-ste måneder.

 

Prognosen med hensyn til manglen på kontorfunktionærer ved domstolene, når tingslysningsreformen træder i kraft i november måned.

 

Tinglysningsreformens ikrafttræden har principielt ikke betydning for ressourcespørgsmålet ved domstolene, idet der bortfalder opgaver svarende til reduktionen i tinglysningsper-sonalet.

 

 

Eventuelle regionale forskelle med hensyn til at rekruttere og fastholde kontorfunktionærer ved domstolene.

 

Domstolsstyrelsen kan oplyse, at problemerne med rekrutte-ring og fastholdelse af medarbejdere ved domstolene er størst i de store byer uanset geografisk placering. Det skyldes, at konkurrencen om arbejdskraften typisk er størst i disse byer.

 

 

Forventes tingslysningsreformen uændret at træde i kraft i november måned?

 

Domstolsstyrelsen kan oplyse, at udviklingen af det digitale tinglysningssystem forventes afsluttet som planlagt. Der udestår dog en endelig afklaring af testperioden for den system-til-system-løsning, som skal anvendes af de forventede systembrugere, samt den endelige tilrettelæggelse af den praktiske overgang fra papirbaseret tinglysning til e-tinglysning.”

 

Jeg er opmærksom på, at personalesituationen ved byretterne i øjeblikket er meget presset på kontorsiden, og spørgsmålet indgår derfor i regeringens overvejelser om finanslovsforslaget for 2009.