Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 581 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 581 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministrene kommentere nyhed på TV2 ØST 7/4-08: "Jehovas Vidner forkynder over telefonen", og herunder oplyse, om Jehova Vidners nye praksis er i overensstemmelse med forbrugeraftaleloven, markedsføringsloven og eventuel anden relevant lovgivning?”

 

Svar:

 

Lov nr. 451 af 9. juni 2004 om visse forbrugeraftaler (forbrugeraftaleloven) finder anvendelse pÃ¥ forbrugeraftaler og den erhvervsdrivendes henvendelser med henblik pÃ¥ indgÃ¥else af sÃ¥danne aftaler, jf. lovens § 1. Forbrugeraftaler er defineret i lovens § 3, hvorefter der ved en forbrugeraftale forstÃ¥s en aftale, som en erhvervsdrivende indgÃ¥r som led i sit erhverv, nÃ¥r den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.

 

I medfør af forbrugeraftalelovens § 6, stk. 1, mÃ¥ en erhvervsdrivende ikke uden forudgÃ¥ende anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger pÃ¥ dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik pÃ¥ straks eller senere at opnÃ¥ tilbud eller accept af tilbud om indgÃ¥else af aftale. Forbuddet gælder ikke for telefoniske henvendelser om bestilling af bøger, tegning af abonnement pÃ¥ aviser, ugeblade og tidsskrifter, formidling af forsikringsaftaler og tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgÃ¥et aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand, jf. lovens § 6, stk. 2.

 

Det fremgår af forarbejderne til forbrugeraftaleloven, at bestemmelsen i § 6 ikke er til hinder for at religiøse foreninger mv. retter personlig henvendelse med henblik på forkyndelse, men sådanne foreningers salg af bøger og blade mv. vil være omfattet af forbuddet mod personlig henvendelse, i det omfang bogsalget mv. udgør erhvervsmæssig virksomhed, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, s. 7559.

 

Religiøse foreningers telefoniske henvendelser med henblik på forkyndelse kan derfor ikke antages at være i strid med forbrugeraftaleloven. Religiøse foreningers telefonsalg af bøger og blade mv. vil i det omfang, bogsalget mv. udgør erhvervsmæssig virksomhed, kunne være tilladt i medfør af undtagelsesbestemmelsen i forbrugeraftalelovens § 6, stk. 2.

 

Markedsføringsloven henhører under økonomi- og erhvervsministerens område. Økonomi- og erhvervsministeren har til brug for besvarelsen oplyst følgende:

 

”Lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring (markedsføringsloven) finder kun anvendelse i situationer, hvor en henvendelse sker med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser mv. eller med henblik på indgåelse af aftale om salg. Handlinger, der foretages i religiøs sammenhæng med henblik på forkyndelse, falder uden for lovens anvendelsesområde og kan derfor ikke antages at være i strid med markedsføringsloven.”

 

Justitsministeriet er ikke bekendt med anden lovgivning af relevans for besvarelsen af spørgsmålet.