Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 58, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 3. december 2007.
Lene Espersen
/
 Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 58 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Mener ministeren, at det er forsvarligt, at mange unge mennesker i dag i narkotikapÃ¥virket tilstand færdes blandt andet i nattelivet og pÃ¥ fodboldstadioner, uden der er lovgrundlag for, at politiet kan skride ind over for det, og vil ministeren sikre, at loven om euforiserende stoffer ændres, sÃ¥ det ogsÃ¥ er strafbart at have narkotiske stoffer i blodet, sÃ¥ledes at det ikke kun er ulovligt at producere, indføre, sælge, købe og besidde narkotika?â€
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
â€En lovændring, der indebærer kriminalisering af det forhold, at en person har narkoÂtiske stoffer i blodet, uden at den pÃ¥gældende er til fare, skade eller ulempe for andre, rejser efter min opfattelse en række spørgsmÃ¥l, herunder navnlig vedrørende beviser og omkostninger.
En mistanke om indtagelse af narkotika vil formentlig kunne foreligge, hvis en person fremtræder som påvirket, uden at dette må anses at kunne stamme f.eks. fra indtagelse af spiritus, medicin eller lignende.
En sÃ¥dan mistanke ville formentlig kunne bestyrkes ved en øjenbesigtigelse svarende til den, der anvendes ved undersøgelse for stofpÃ¥virkethed i forbindelse med bilkørsel. EndviÂdere vil der muligvis pÃ¥ længere sigt kunne anvendes sÃ¥kaldte â€hurÂtigtest†af den mistænktes spyt eller sved. Denne metode er imidlertid endnu ikke taget i brug i Danmark.
Øjenbesigtigelser og â€hurtigtests†giver imidlertid kun en foreløbig indikation for, om den pÃ¥gældende er pÃ¥virket af et euforiserende stof. En sÃ¥dan test er sÃ¥ledes ikke et bevis, der under en eventuel straffesag vil kunne føre til domfældelse.
Â
Selv i tilfælde, hvor der foreligger et positivt resultat af en sÃ¥dan test, vil det sÃ¥ledes være nødvendigt at fÃ¥ udtaget en blodprøve og fÃ¥ denne analyseret. BlodprøÂver skal udtages af en læge enten pÃ¥ politistationen eller pÃ¥ hospital, hvilket indebærer, at der enten skal tilkaldes en læge, eller at den sigtede skal køres til et hospital med henblik pÃ¥ at fÃ¥ udtaget blodprøven der.
Ifølge telefoniske oplysninger fra Retsmedicinsk Institut kan analyse af en blodprøve vise, hvilke stoffer der findes i den pÃ¥gældendes blod, og om stofferne findes i en størÂrelsesorden, der almindeligvis er forbundet med aktuel stofpÃ¥virkning.
Oplysninger af denne art vil formentlig være tilstrækkelige til at opnÃ¥ domfældelse efter en regel, som nævnt i spørgsmÃ¥let. Det kan dog ikke udelukkes, at der ville kunne være bevisvanskeligheder forbundet med sÃ¥danne sager, idet den sigtede f.eks. vil kunne gøre gældende, at nogen har puttet det pÃ¥gældende stof i en drink uden sigÂtedes vidende.
Det er imidlertid ogsÃ¥ oplyst fra Retsmedicinsk Institut, at omkostningerne i forbinÂdelse med undersøgelse af en blodprøve, der omfatter en kvalitativ underÂsøgelse for de mest almindelige euforiserende stoffer, er 12.000 kr. Hertil kommer udgifter til læÂgens udtagelse af den blodprøve, der skal analyseres.Â
Det vil således være forbundet med betydelige omkostninger under en straffesag at føre bevis for, at den mistænkte er påvirket af ulovlige euforiserende stoffer.
Â
Efter min opfattelse vil sagsomkostninger i denne størrelsesorden ikke stÃ¥ i forhold til bødestraffe i det niveau, som anvendes ved besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, ligesom udgiftens størrelse er ude af proportioner i de tilfælde, hvor der efter den gældende lovgivning skal anvendes tiltalefrafald (advarsel), nemlig over for perÂsoner, som er stærkt afhængige af euforiserende stoffer pÃ¥ grund af et længerevarende og vedvarende misbrug.
Det mÃ¥ derfor ogsÃ¥ anses for yderst tvivlsomt, om domstolene ville pÃ¥lægge domÂfældte at afholde sÃ¥danne sagsomkostninger. Det bemærkes i den forbindelse, at der efter bestemmelsen i retsplejelovens § 1008, stk. 4, er mulighed for, at domstolene kan begrænse en domfældts ansvar for sagsomkostningerne i en straffesag, hvis retten finÂder, at dette ellers vil komme til at stÃ¥ i Ã¥benbart misforhold til domfældtes skyld og vilkÃ¥r.
Hertil kommer, at det ofte er forbundet med betydelige vanskeligheder at inddrive pÃ¥Âlagte sagsomkostninger hos domfældte, hvorfor det mÃ¥ pÃ¥regnes, at en ikke ubetyÂdelig del af disse mÃ¥tte afskrives.
Efter en samlet vurdering finder jeg pÃ¥ denne baggrund, at en regel som den, der er nævnt i spørgsmÃ¥let, indebærer sÃ¥danne spørgsmÃ¥l om bevisførelsen og om omkostÂningerne ved at gennemføre straffesager af den nævnte art, at jeg ikke kan anbefale en lovændring som den foreslÃ¥ede.
Det bemærkes i den forbindelse ogsÃ¥ som et mere overordnet synspunkt, at det efter min opfattelse giver bedre mening at anvende politiets og anklagemyndighedens resÂsourcer i sager, hvor de euforiserende stoffer endnu ikke er forbrugt, og hvor der er mulighed for at forhindre en udbredelse og dermed et fremtidigt forbrug af narkotika, frem for at søge at straffe personer, der allerede har indtaget de pÃ¥gældende stoffer.Â
Herudover bemærkes, at der i de seneste Ã¥r er gennemført en række ændringer af narÂkotikalovgivÂningen med henblik pÃ¥ højere straffe bÃ¥de for sÃ¥ vidt angÃ¥r besiddelse af euforiserende stoffer og udbredelse af sÃ¥danne stoffer.
Ved lov nr. 445 af 9. juni 2004 blev lov om euforiserende bl.a. ændret sÃ¥ledes, at adÂvarsel for overtrædelse af loven i almindelighed ikke kan meddeles, uanset at der er tale om besiddelse til eget forbrug. Herudover medførte lovændringen en skærpelse af straffene for salg eller overdragelse pÃ¥ restauranter, diskoteker og ved koncerter eller musikfestiÂvaler.
Endvidere blev der ved lov nr. 526 af 6. juni 2007, der trådte i kraft den 1. juli 2007, gennemført en ændring af lov om euforiserende stoffer, hvorefter der ved udmåling af straffen, herunder ved fastsættelse af bøder, skal lægges vægt på skadevirkningerne af de pågældende stoffer. Formålet med lovændringen var at skærpe bødestraffen ved ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug. Efter ændringen skal der f.eks. ved besiddelse af under 10 gram hash nedlægges påstand om en bøde på 2.000 kr., mens der i 2. gangstilfælde skal nedlægges påstand om en bøde på 3.000 kr.
Herudover er der i anden lovgivning fastsat regler, der har til formÃ¥l at beskytte andre mod fare, skade eller ulempe forÃ¥rsaget af personer, der er pÃ¥virkede af euforiserende stofÂfer.
Jeg kan f.eks. nævne færdselslovens § 54, stk. 1, der blev ændret ved lov nr. 524 af 6. juni 2007. Efter denne bestemmelse må motordrevet køretøj ikke føres af personer, hvis blod under eller efter kørslen indeholder bevidsthedspåvirkende stoffer, og der er samtidig ved lovændringen gennemført skærpede straffe på området.
Herudover fremgÃ¥r det af ordensbekendtgørelsens § 3, at det er forbudt at færdes ofÂfentligt sÃ¥ pÃ¥virket af alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler, at det kan give anÂledning til ulempe for andre. Overtrædelse af ordensbekendtgørelsen straffes med bøde.
Endelig vil personer, der begÃ¥r overtrædelser af straffeloven, f.eks. udøver vold, mens de er pÃ¥virkede af euforiserende stoffer, blive straffet efter de almindelige bestemmelser i straffeloven.â€
Som det fremgår af det, der er anført ovenfor, har politiet allerede i dag mulighed for at gribe ind over for personer, der f.eks. færdes offentligt så påvirkede af euforiserende stoffer, at de er til fare eller gene for andre. Jeg kan i øvrigt tilslutte mig det, der er anført af Rigsadvokaten, og jeg finder således ikke grundlag for en lovændring som anført i spørgsmålet.