Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december 2007.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 53 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Vil ministeren pÃ¥ baggrund af omtalen i 24 timer om betjentes bijobberi bl.a. den 29. november 2007 "Betjente knokler efter arbejde" oplyse, om det i artiklen omtalte omfang af betjentes bijobberi er korrekt, mener ministeren i bekræftende fald, at omfanget er problematisk, og hvad vil ministeren foreslÃ¥, at man gør ved problemet?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Efter tjenestemandslovens § 17 kan â€--- en tjenestemand have beskæftigelse ved siden af sin tjeneste, for sÃ¥ vidt og i det omÂfang det er foreneligt med den samvittighedsfulde udøvelse af de til tjenestemandsstillingen knyttede pligter og med den for stillingen nødvendige agtelse og tillid---â€.
Tjenestemanden har ikke pligt til at anmelde bibeskæftigelse til sin arbejdsgiver, men det antages bl.a. i Finansministeriets PersonaleadminiÂstrativ Vejledning, at arbejdsgiverens almindelige ledelsesret indebærer, at ansættelsesmyndigheden kan fastsætte anmeldelÂsespligt for enkelte grupper af tjenestemænd.
Rigspolitiet har i regler om bibeskæftigelse, der retter sig til ledere og medarbejdere i politiet, bl.a. anført, at bibeÂskæftigelse er uforenelig med stillingen, nÃ¥r bibeskæftigelsen
- strider mod kravet om den nødvendige agtelse og tillid,
- indebærer interessekonflikter eller risiko herfor i forhold til den   ansattes stilling i politiet,
- indebærer inhabilitet eller risiko herfor i forhold til den ansattes stilling i politiet eller
- lægger for stort beslag på den ansattes arbejdskraft.
I et bilag til retningslinierne er der inden for fem hovedområder anført eksempler på bibeskæftigelse, der som udgangspunkt må anses for at være uforenelig med en stilling i politiet.
Om en bibeskæftigelse lægger for stort beslag pÃ¥ en medarbejÂders arbejdskraft, beror pÃ¥ en konkret vurdering, som mÃ¥ foreÂtages af ledelsen i den politikreds, hvor den pÃ¥gældende gør tjeneste. Den lokale ledelse har sÃ¥ledes det fornødne kendskab til medarbejderens stilling, opgaver, tjenestetid og personlige forhold mv., der mÃ¥ sammenholdes med indholdet og omfanget af bibeskæftigelsen.
Hvis den lokale ledelse skønner, at bibeskæftigelsen er uforÂenelig med stillingen, følger det af retningslinierne om bibeskæfÂtigelse, at politidirektøren kan forbyde en medarbejder at pÃ¥beÂgynde en bibeskæftigelse eller pÃ¥byde en medarbejder at ophøre med en pÃ¥begyndt bibeskæftigelse.
Der gælder som anført ikke nogen pligt for en tjenestemand til at anmelde bibeskæftigelse til sin arbejdsgiver, og Rigspolitiet har ikke fastsat nogen generel anmeldelsespligt for medarbejÂdere i politiet. Rigspolitiet er derfor ikke i besiddelse af oplysninger om, hvor mange betjente i politiet der har bibeskæftigelse. Som følge heraf er det ikke muligt at be- eller afkræfte oplysningerne i artiklen om omfanget af betjentenes bibeskæftigelse.
Rigspolitiet har ikke oplysninger fra politikredsene, der giver anledning til at antage, at der er et generelt problem med omfanget af medarbejdernes bibeskæftigelse.â€