Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 524, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 27. marts 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 524 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Får en udenlandsk chaufførs overtrædelse af de danske regler, herunder køre- og hviletidsregler, samme konsekvens i hjemlandet og gentagelsesvirkning i Danmark og i hjemlandet?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:

 

”Det fremgår af artikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse so­ciale bestemmelser inden for vejtransport (køre- og hviletidsforordningen), at med­lemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen (Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85) og træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de iværksættes. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have af­skrækkende virkning, og må ikke medføre forskelsbehandling. Det fremgår endvidere af artikel 19, at der ikke må pålægges mere end én sanktion eller indledes mere end én retsforfølgning for samme overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.

 

For at sikre, at føreren ikke pålægges mere end én sanktion for overtrædelse af reg­lerne, er det efter bestemmelsen i køre- og hviletidsforordningens artikel 19 et krav, at medlemsstaterne udstyrer føreren med et skriftligt bevis, når en medlemsstat indleder retsforfølgning eller pålægger sanktioner for en bestemt overtrædelse.

 

I Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande mv. i færdselssager er der fastsat retningslinjer for sanktionerne ved overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.

 

I forhold til udenlandske førere fremgår det af meddelelsen, at de fastsatte sanktioner skal anvendes over for både udenlandske og danske chauffører, uanset om kørslen er udført for en vognmand, der har hjemsted i Danmark eller i udlandet.

 

Dette medfører, at der ved en udenlandsk chaufførs overtrædelse af køre- og hviletids­reglerne skal fastsættes en tilsvarende bøde som den, der fastsættes til en dansk chauf­før. Såfremt betingelserne for frakendelse af førerretten er opfyldt i sagen, skal denne sanktion som udgangspunkt også pålægges den udenlandske fører. I praksis kan der dog være vanskeligheder hermed, når den sigtede kun opholder sig kortvarigt i Dan­mark.   

 

I forhold til udenlandske førere findes endvidere i færdselslovens § 120 en særlig be­stemmelse, hvorefter politiet kan tilbageholde et køretøj, hvis både føreren og motor­køretøjet er hjemmehørende i udlandet, indtil bl.a. forskyldte bøder er betalt. Denne regel gælder dog ikke, bortset fra forskyldte standsnings- og parkeringsafgifter, med hensyn til førere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige, idet der i forhold til disse lande er særlig lette muligheder for inddrivning af bøder m.v.”