Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 524, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 27. marts 2008.
Lene Espersen
/
 Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 524 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€FÃ¥r en udenlandsk chaufførs overtrædelse af de danske regler, herunder køre- og hviletidsregler, samme konsekvens i hjemlandet og gentagelsesvirkning i Danmark og i hjemlandet?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
â€Det fremgÃ¥r af artikel 19 i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse soÂciale bestemmelser inden for vejtransport (køre- og hviletidsforordningen), at medÂlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen (RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 3821/85) og træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de iværksættes. Sanktionerne skal være effektive, stÃ¥ i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afÂskrækkende virkning, og mÃ¥ ikke medføre forskelsbehandling. Det fremgÃ¥r endvidere af artikel 19, at der ikke mÃ¥ pÃ¥lægges mere end én sanktion eller indledes mere end én retsforfølgning for samme overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.
For at sikre, at føreren ikke pÃ¥lægges mere end én sanktion for overtrædelse af regÂlerne, er det efter bestemmelsen i køre- og hviletidsforordningens artikel 19 et krav, at medlemsstaterne udstyrer føreren med et skriftligt bevis, nÃ¥r en medlemsstat indleder retsforfølgning eller pÃ¥lægger sanktioner for en bestemt overtrædelse.
I Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande mv. i færdselssager er der fastsat retningslinjer for sanktionerne ved overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.
I forhold til udenlandske førere fremgår det af meddelelsen, at de fastsatte sanktioner skal anvendes over for både udenlandske og danske chauffører, uanset om kørslen er udført for en vognmand, der har hjemsted i Danmark eller i udlandet.
Dette medfører, at der ved en udenlandsk chaufførs overtrædelse af køre- og hviletidsÂreglerne skal fastsættes en tilsvarende bøde som den, der fastsættes til en dansk chaufÂfør. SÃ¥fremt betingelserne for frakendelse af førerretten er opfyldt i sagen, skal denne sanktion som udgangspunkt ogsÃ¥ pÃ¥lægges den udenlandske fører. I praksis kan der dog være vanskeligheder hermed, nÃ¥r den sigtede kun opholder sig kortvarigt i DanÂmark.  Â
I forhold til udenlandske førere findes endvidere i færdselslovens § 120 en særlig beÂstemmelse, hvorefter politiet kan tilbageholde et køretøj, hvis bÃ¥de føreren og motorÂkøretøjet er hjemmehørende i udlandet, indtil bl.a. forskyldte bøder er betalt. Denne regel gælder dog ikke, bortset fra forskyldte standsnings- og parkeringsafgifter, med hensyn til førere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige, idet der i forhold til disse lande er særlig lette muligheder for inddrivning af bøder m.v.â€