Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 512 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. marts 2008.
Lene Espersen
/
 Ole Hasselgaard
Spørgsmål nr. 512 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Giver de seneste eksempler pÃ¥ knægtelse af offentligt ansattes ytringsfrihed i f.eks. Gentofte og Samsø Kommuner ministeren anledning til pÃ¥ny at præcisere offentligt ansattes ytringsfrihed i forhold til de kommunale arbejdsgivere, -ledere og –mellemledere?â€
Svar:
Det sagkyndige udvalg om offentligt ansattes ytringsfrihed og meddeleret, som regeringen nedsatte i juni 2004, og som med højesteretsdommer Jens Peter Christensen som formand i april måned 2006 afgav betænkning, konkluderede, at offentligt ansatte har en vidtgående ytringsfrihed, men at der i praksis kunne konstateres en vis usikkerhed blandt de offentligt ansatte og myndighederne om reglernes indhold og rækkevidde. Udvalget anbefalede derfor, at der for at komme usikkerheden om indholdet af reglerne til livs blev udarbejdet en vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed.
PÃ¥ denne baggrund udsendte jeg i september 2006 en vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed. Vejledningen blev sendt til statslige, regionale og kommunale arbejdspladser.
Herudover har Finansministeriet i juni 2007 udsendt en vejledning om god adfærd, der er udarbejdet i samarbejde med bl.a. Kommunernes Landsforening og Danske Regioner. I vejledningen, der indeholder en beskrivelse af grundlæggende værdier og principper for offentlig forvaltning, er spørgsmålet om offentligt ansattes ytringsfrihed også behandlet.
Med de pågældende vejledninger er der efter min opfattelse skabt klarhed om reglerne for offentligt ansattes ytringsfrihed. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for yderligere, generel information på området med henblik på at præcisere reglerne. Der bør i stedet fokuseres på at tilvejebringe de rette vilkår for at skabe en endnu mere åben debatkultur. Et egnet initiativ for at virkeliggøre dette vil efter min opfattelse være, at der gennemføres en målrettet informationsindsats om rammerne for offentligt ansattes ytringsfrihed – en indsats som først og fremmest bør forankres lokalt som led i den løbende information til de ansatte på alle niveauer om deres rettigheder.
Som eksempler på en sådan målrettet informationsindsats kan jeg pege på, at indsatsen bl.a. kan ske ved afholdelse af lokale informationsmøder samt indarbejdelse af elementerne fra den udsendte vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed i lokale politikker, personalehåndbøger og informationsmateriale til nyansatte mv.
Herudover kan oplysninger om de ansattes ytringsfrihed indarbejdes som fast punkt på introduktionsdage for nyansatte samt i relevante kurser for henholdsvis personalemedarbejdere og ledere.
Det er i øvrigt min opfattelse, at det må være overladt til ledelsen og de ansatte på den enkelte offentlige arbejdsplads at tage stilling til, hvilken form for informationsindsats der vil skabe rammerne for en kultur, hvor det både er legitimt og velset, at man viser interesse for og debatterer arbejdspladsens forhold.