Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 495 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. marts 2008.
Lene Espersen
/
 Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 495 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Vil ministeren redegøre for reglerne vedrørende afmærkning af havari pÃ¥ motorveje i Danmark?â€
Svar:
Reglerne om afmærkning henhører under Transportministeriet, og Justitsministeriet har derfor indhentet et bidrag til besvarelsen fra Transportministeriet, som har oplyst følgende:
â€Motordrevet køretøj, bortset fra tohjulet motorcykel, der pÃ¥ grund af færdselsuheld, motorfejl eller lignende Ã¥rsag er standset pÃ¥ et sÃ¥dant sted eller pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at der opstÃ¥r fare eller ulempe for færdslen, skal afmærkes med en advarselstrekant. Det samme gælder pÃ¥hængskøretøj.
Afmærkning kan dog undlades, hvis køretøjet straks fjernes. Advarselstrekanten skal anbringes yderst på kørebanen i samme side som det standsede køretøj. Trekanten skal anbringes med fronten mod færdselsretningen mindst 100 meter før det standsede køretøj.
Under samme betingelser kan køretøjet afmærkes med havariblink. Afmærkning med havariblink fritager dog ikke for afmærkning med advarselstrekant.
Reglerne fremgår af bekendtgørelse nr. 723 af 15. august 2003 om brug af advarselstrekant og havariblink.
For en god ordens skyld skal det oplyses, at nÃ¥r køretøjet er flyttet bort fra kørebanen – eksempelvis nødsporet – skal brug af havariblink ophøre.â€