Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 490, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 25. marts 2008.
Lene Espersen
/
 Dan Bjerring
Spørgsmål nr. 490 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Var baggrunden for stramningerne af køre- og hviletidsreglerne i sin tid skibusulykkerne eller andre ulykker og hændelser med lastbiler indblandet?â€
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsbekendtgørelsen blev skærpet ved lov nr. 557 af 24. juni 2005, der trådte i kraft den 1. september 2005.
Af bemærkningerne til lovforslaget (L 153, 2004-05, 2. samling), afsnit 3.1.3, fremgår bl.a.:
Â
â€Politiet foretog i begyndelsen af 2004 en række kontroller af lastbiler og busser, herunder en mÃ¥lrettet indsats mod â€skibusserâ€, hvor der bl.a. blev konstateret adskillige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.
På den baggrund anmodede Justitsministeriet i februar 2004 Rigsadvokaten om at vurdere, om det eksisterende sanktionsniveau for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid er tilstrækkeligt, eller om der er behov for at skærpe sanktionerne, eventuelt ved en lovændring. Rigsadvokaten blev også bedt om at være opmærksom på, om der i praksis forekommer tilfælde, hvor vognmænd overlader føringen til en chauffør, der ikke har kørekort til kategorien, og om der er anledning til at søge sanktionsniveauet i sådanne sager hævet.
[…]
Rigsadvokaten afgav sin redegørelse i december 2004. […]
Rigsadvokaten vurderer i sin redegørelse, at de gældende sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne bør skærpes.
Rigsadvokaten har i den forbindelse lagt vægt pÃ¥, at bødestørrelsen ved overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i mange Ã¥r er forblevet uændret, mens der i de senere Ã¥r pÃ¥ flere andre omrÃ¥der vedrørende tunge køretøjer er gennemført betydelige skærpelser af bødeniveauet, ligesom der er hjemmel til frakendelse af førerretten. Endvidere har Rigsadvokaten lagt vægt pÃ¥, at sanktionerne mÃ¥ anses for beskedne i forhold til sanktionerne pÃ¥ andre omrÃ¥der, hvor overtrædelse af færdselsloven kan medføre fare for færdselssikkerheden, og at det nuværende sanktionssystem ikke indebærer en tilskyndelse til at begrænse omfanget af overtrædelsen, som kan fortsættes, uden at bødens størrelse stiger. […]â€
Justitsministeriets overvejelser fremgår af lovforslagets afsnit 3.1.4., hvor bl.a. følgende anføres:
â€Som det fremgÃ¥r af pkt. 3.1.3. ovenfor forekommer der ved politiets kontroller adskillige overtrædelser af reglerne om køre- og hviletid.
Disse overtrædelser kan efter Justitsministeriets opfattelse indebære en betydelig risiko for medtrafikanter og for passagerer i busser mv., som i højere grad bør afspejles i sanktionsniveauet. Samtidig er der tale om overtrædelser, der begås i erhvervsforhold, og der vil ved overtrædelserne kunne opnås en væsentlig fortjeneste.
Justitsministeriet er derfor enig med Rigsadvokaten i, at bødeniveauet for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid bør skærpes betydeligt. [...]â€