Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 489, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 25. marts 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Dan Bjerring

 


Spørgsmål nr. 489 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Hvordan forholder ministeren sig til at bruge ideen fra fødevarekontrollen om i forbindelse med en overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne første gang at give chaufføren en vejledning og en sanktion og efterfølgende kontrol af køreskiverne i et antal måneder for at se om reglerne overholdes, og dermed først lade den rigtig hårde hammer falde anden gang, dvs. efter en bevidst overskridelse af reglerne, hvor man ikke længere kan påberåbe sig uvidenhed om reglerne?”

 

Svar:

 

Der henvises til Justitsministeriets svar af 14. marts 2008 på spørgsmål nr. 348 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del) om samme emne. Til brug for besvarelsen indhentede Justitsministeriet en udtalelse fra Rigspolitiet, som oplyste følgende:

 

”Rigspolitiet kan oplyse, at gældende køre- og hviletidsbestemmelser skal overholdes af transportvirksomheder og førere. Hvis der ved en vej- eller virksomhedskontrol konstateres overtrædelser, straffes disse i overensstemmelse med de gældende sanktionsbestemmelser.

 

Overholdelse af reglerne i kontrolapparatforordningen, herunder kravene til udfyldelse af diagramarket, har afgørende betydning for mulighederne for at gennemføre kontrol med, at reglerne i køre- og hviletidsforordningen er overholdt. Hvis ikke diagramarket er udfyldt og anvendt korrekt, er kontrollen med køre- og hviletidsreglerne vanskeliggjort eller umuliggjort. Ukorrekt/manglende udfyldelse af diagramark vil ofte dække over overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne. Hvis der således f.eks. ikke anføres navn på diagramarket, inden kørslen påbegyndes, er det muligt efterfølgende at anføre et andet navn på arket, hvorved en fører har mulighed for at køre i længere perioder end tilladt.

 

Af artikel 15, stk. 5, i kontrolapparatforordningen fremgår, hvilke oplysninger føreren skal anføre på diagramarket ved begyndelsen og slutningen af arkets benyttelse. Diagramarket indeholder felter til de enkelte oplysninger.

 

Rigspolitiets ”Forskrifter for brug af kontrolapparater” indeholder nærmere oplysninger om udfyldelse af diagramark. Der henvises i øvrigt til besvarelse af spørgsmål 345.”

 

Af besvarelsen af spørgsmål 345 fremgår bl.a.:

 

”Det følger af artikel 10, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om køre- og hviletid, at transportvirksomheden bl.a. skal give førerne de nødvendige instrukser og føre regelmæssig kontrol for at sikre overholdelsen af bestemmelserne i Rådets forordning om kontrolapparatforordningen.

 

Det følger videre af artikel 13 i kontrolapparatforordningen, at arbejdsgiveren og førerne skal sørge for, at kontrolapparatet fungerer rigtigt og anvendes korrekt.

 

Arbejdsgiveren har således i medfør af disse bestemmelser en forpligtelse til at give førerne de nødvendige instruktioner i brugen af kontrolapparatet, herunder i at udfylde diagramarkene korrekt, således at det sikres, at køre- og hviletidsbestemmelserne overholdes.”

 

I besvarelsen er der endvidere redegjort for, at der gennem regler, der administreres af Transportministeriet, stilles krav om, at en række nærmere angivne førere af køretøjer, der anvendes i godstransport og personbefordring, skal være i besiddelse af kvalifikationsbeviser, der forudsætter uddannelse i bl.a. brugen af kontrolapparat.

 

Justitsministeriet kan fortsat henholde sig til Rigspolitiets udtalelse til brug for besvarelsen af spørgsmål 348. Justitsministeriet finder således ikke grundlag for at indføre den i spørgsmålet skitserede ordning.