Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 488, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 25. marts 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 488 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ad ministerens orientering af 29/2-08 om sanktionerne på køre- og hviletidsområdet, jf. alm. del – bilag 240:

 

-         Hvor mange af sanktionerne er blevet til pÃ¥ baggrund af henholdsvis politiets vejkontroller og Rigspolitiets virksomhedskontroller?

 

-         Vil ministeren med henvisning til, at det er en mÃ¥lsætning, at 30 pct. af det samlede antal kontroller skal ske pÃ¥ vejene og 50 pct. i virksomhederne pr. 1. januar 2008, og at det samtidig slÃ¥s fast, at hovedparten af sanktionerne skyldes vejkontroller, oplyse, om politiet udskriver flere sanktioner end Rigspolitiet, der kontrollerer virksomhederne, og om politiet eventuelt fortolker lovgivningen anderledes end Rigspolitiet, siden at de tilsyneladende skriver flere bøder ud pÃ¥ et mindre kontrolgrundlag?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet.

 

Rigsadvokaten har oplyst følgende:

 

”Rigsadvokatens og Rigspolitiets redegørelse om sanktionsniveauet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, der er afgivet til Justitsministeriet den 28. februar 2008, omfatter 514 sager, som er endeligt afgjorte i perioden fra den 11. april 2007 til den 31. oktober 2007. Hovedparten af de 514 sager stammer fra politiets vejkontrol, men undersøgelsen omfatter også sager, der er opstået på baggrund af Rigspolitiets virksomhedskontrol.

 

Der er ikke i forbindelse med gennemgangen af de 514 sager foretaget en optælling af henholdsvis vejkontrolsager og virksomhedskontrolsager.”

 

 

Rigspolitiet har oplyst følgende:

 

”Det fremgår af artikel 2, stk. 3, i kontroldirektivet, at hver medlemsstat skal tilrettelægge kontrollen på en sådan måde, at 1 % af arbejdsdagene for førere af køretøjer, som er omfattet af forordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85, kontrolleres fra den 1. maj 2006. Denne procentsats hæves til mindst 2 % fra den 1. januar 2008 og til mindst 3 % fra den 1. januar 2010.

 

Det fremgår videre, at mindst 15 % af det samlede antal kontrollerede arbejdsdage skal kontrolleres på vejene og mindst 30 % hos virksomhederne. Efter den 1. januar 2008 skal mindst 30 % af det samlede antal kontrollerede arbejdsdage kontrolleres på vejene og mindst 50 % hos virksomhederne.

 

Kontrollen på køre- og hviletidsområdet og dermed efterlevelsen af kontroldirektivets krav til det samlede antal kontrollerede arbejdsdage har hidtil været tilrettelagt således, at der i virksomhederne er gennemført kontrol svarende til direktivets minimumskrav, mens den øvrige kontrol er gennemført som vejkontrol. Der er således hidtil kontrolleret et større antal arbejdsdage ved vejkontrol end i virksomhedskontrol.

 

De overordnede retningslinier, der er fastsat om fortolkning af og kontrol med køre- og hviletidsbestemmelserne, gælder for såvel vej- som virksomhedskontrol.”