Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 482 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. marts 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 482 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Hvilke initiativer i forhold til fodlænkeordningen vil ministeren i fortsættelse af spørgsmål 481 tage for at undgå, at tilsvarende sager opstår igen?”

 

Svar:

Den 1. juli 2005 trådte lov nr. 367 af 24. maj 2005 om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. i kraft. Lovændringen medførte bl.a., at det blev muligt for personer, der er idømt indtil tre måneders fængsel for overtrædelse af færdselsloven, at afsone straffen på bopælen under intensiv overvågning og kontrol i en såkaldt elektronisk fodlænke.

Fodlænkeordningen blev udvidet i 2006 (jf. lov nr. 304 af 19. april 2006 om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.), sÃ¥ledes at ordningen nu ogsÃ¥ omfatter unge under 25 Ã¥r, der er idømt indtil tre mÃ¥neders fængsel uanset kriminalitetsarten. Det fremgÃ¥r af de administrative regler om afsoning pÃ¥ bopælen, at den dømte vil kunne nægtes tilladelse efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2, hvis det efter en konkret vurdering mÃ¥ lægges til grund, at der foreligger en væsentlig risiko for, at den dømte vil misbruge en tilladelse til strafudstÃ¥else pÃ¥ bopælen til at fortsætte med at begÃ¥ kriminalitet (recidiv). Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til lovæn­dringen i 2006, at en sÃ¥dan væsentlig risiko ikke mindst vil kunne foreligge i tilfælde, hvor den pÃ¥gældende er dømt for kriminalitet begÃ¥et i hjemmet, f.eks. ved brug af en hjemmecomputer. Der henvises til Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side 2585.

Det fremgår af forarbejderne til udvidelsen i 2006 (jf. Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side 2583-2584), at det blev overvejet, om visse former for kriminalitet, herunder f.eks. meget grov personfarlig kriminalitet, burde udelukke, at en person under 25 år fik tilladelse til strafudståelse på bopælen. Det fremgår imidlertid af forarbejderne, at den omstændighed, at korte frihedsstraffe på indtil tre måneders fængsel normalt ikke idømmes for meget grov og omfattende kriminalitet, bør medføre, at alle personer, som er idømt fængselsstraf i indtil tre måneder, og som på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, skal have mulighed for at få tilladelse til strafudståelse på bopælen. Hvorvidt der i den konkrete sag skal gives afslag, beror herefter blandt andet på den ovennævnte misbrugsvurdering.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har i den forbindelse oplyst, at der i 2007 blev iværksat 1102 afsoninger pÃ¥ bopælen. Af disse afsoninger blev i alt 9 tilladelser tilbagekaldt pÃ¥ baggrund af, at de dømte var sigtet for eller pÃ¥grebet i at begÃ¥ nyt strafbart forhold under afsoningen. I mere end 99 pct. af fodlænkeafsoningerne i 2007 er den domfældte sÃ¥ledes ikke sigtet for at have begÃ¥et strafbart forhold.

Som det fremgÃ¥r af den samtidige besvarelse af spørgsmÃ¥l nr. 481 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, blev den konkrete sag, som er baggrund for nærværende spørgsmÃ¥l, behandlet i overensstemmelse med gældende regler, herunder den ovennævnte misbrugsvurdering, og det er Direktoratet for Kriminalforsorgens opfattelse, at det ikke var muligt at forudse det tragiske forløb i den pÃ¥gældende sag.

På baggrund af denne enkeltstående ulykkelige sag vil Direktoratet for Kriminalforsorgen på et møde med lederne for de afdelinger af Kriminalforsorgen i Frihed, der varetager fodlænkeafsoningerne, sikre sig, at der også fremover vil være fokus på en omhyggelig vurdering af recidivrisikoen i hver enkelt sag.

Direktoratet for Kriminalforsorgen finder på den anførte baggrund ikke, at den konkrete sag giver anledning til at ændre reglerne eller den administrative praksis for fodlænkeafsoning.

Jeg kan henholde mig til det, som Direktoratet for Kriminalforsorgen har anført.