Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 429 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. februar 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lene Volke Roesen

 


Spørgsmål nr. 429 (Alm. Del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Ministerens kommentar udbedes til henvendelsen af 22/2-08 fra Tværpolitisk Formandsgruppe, Kalundborg, jf. alm. del - bilag 223.”

 

Svar:

 

I den omtalte henvendelse fra Tværpolitisk Formandsgruppe, Kalundborg, anføres det bl.a., at det er gruppens opfattelse, at implementeringen af politireformen ikke har taget hensyn til de specielle forhold, der efter gruppens opfattelse gør sig gældende i Kalundborg.

 

Formandsgruppen ønsker således bl.a. døgnbetjening på politistationen i Kalundborg samt en styrkelse af den synlige politiindsats og af det kriminalitetsforebyggende arbejde.

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at ledelsen i politikredsen løbende har fulgt med og deltaget i den lokale debat om de politimæssige forhold i Kalundborg-området. Ledelsen har således taget initiativ til og afholdt møder med borgmesteren i Kalundborg Kommune og Kalundborg Byråd om de lokale politimæssige forhold. Ledelsen har tillige deltaget i et møde med Ældrerådet i Kalundborg og deltaget i de af formandsgruppen arrangerede møder i Kalundborg den 16. januar og den 19. februar i år. Politiledelsen har herudover flere gange udtalt sig til Kalundborg Folkeblad om spørgsmål vedrørende politireformen. Endelig har politikredsens ledelse løbende holdt møder med personalet på politistationen i Kalundborg bl.a. om implementeringen af reformen i Kalundborg.

 

I relation til den konkrete henvendelse af 22. februar 2008 fra Den Tværpolitiske Formandsgruppe, Kalundborg, har politidirektøren endvidere oplyst følgende:

 

Strukturen i Midt- og Vestsjællands Politi, herunder i Kalundborg:

 

I politikredsen varetages en række centrale funktioner, der ikke har direkte betydning for betjeningen af borgerne, fra hovedstationen i Roskilde. Det drejer sig om bl.a. ledelsen, anklagemyndigheden, administrationen og nogle særlige politistabsfunktioner. Efterforskningsafdelingen, der varetager efterforskningen af de alvorligere og mere komplicerede straffesager, og vagtcentralen under beredskabet, hvorfra det samlede beredskab i politikredsen styres, er ligeledes placeret på hovedstationen i Roskilde. Alle disse centraliserede funktioner blev i den tidligere struktur varetaget lokalt.

 

Lokalpolitiet er et af omdrejningspunkterne for den udadvendte politimæssige indsats og skal sikre politiets lokale forankring og det forebyggende arbejde tæt på borgerne. Lokalpolitiet er organiseret i 6 selvstændige lokalpolitiafdelinger placeret på de 7 politistationer i kredsen. Derudover er der stationeret landpoliti i en række øvrige byer i kredsen. I lokalpolitiet indgår tillige 3 såkaldte specialgrupper (”Vest”, ”Midt” og ”Køge Bugt”), som sektorvis varetager politikredsens opgaver i forbindelse med monitering af forskellige grupper, tilsyn med diverse arrangementer og særlige opgaver i værtshus- og festmiljøet.

 

Lokalpolitiafdelingen på politistationen i Kalundborg er efter organisationsplanen besat med 20 politiuddannede medarbejdere, heraf 3 chargerede medarbejdere, og 2 administrativt uddannede medarbejdere. Alle stillingerne er - med undtagelse af en enkelt - p.t. besat, men 2 medarbejdere er for tiden langtidssyge.

 

Herudover består lokalpolitiet af 3 landpolitistationer i Høng, Gørlev og Svebølle, som er normeret med hver sin landpolitiassistent. Stillingen i Svebølle er p.t. vakant, ligesom stillingen i Gørlev bliver ledig pr. 1. april 2008. Opgaverne i landpolitidistriktet i Svebølle varetages indtil videre af lokalpolitiafdelingen på politistationen i Kalundborg, medens stillingen i Gørlev forventes besat inden for kort tid. Der er p.t. bestræbelser på at samle de to landpolitistationer i Høng og Gørlev i nye lokaler i Gørlev. Det er således ikke korrekt, at landpolitiet i Kalundborg - således som der har været forlydender om i den lokale presse og på borgermøder m.v. - er nedlagt.

 

Specialgruppen Vest, der organisatorisk er tilknyttet lokalpolitiet i Holbæk, er en fællesgruppe for lokalpolitiafdelingerne i Kalundborg samt Holbæk/Nykøbing Sjælland og har Kalundborg, Holbæk og Odsherred Kommuner som ansvarsområde.

 

Beredskabet har de hastende og udrykningskrævende opgaver i politikredsen som sit kerneområde. Beredskabet i Midt- og Vestsjællands Politi består af følgende enheder: 5 beredskabsafdelinger (døgnvagttjenesten) med personale, der er stationeret på politistationerne i Roskilde, Køge, Ringsted, Kalundborg og Holbæk. Hertil kommer en færdselsafdeling, der er placeret i Ringsted, og en hundeafdeling samt vagtcentralen, der begge er placeret i Roskilde.

 

Det samlede beredskabs ansvarsområde er hele politikredsen, som af styringsmæssige årsager inddeles i 3 patruljeområder eller sektorer (”Øst”, ”Syd” og ”Vest”). Kalundborg, Holbæk og Odsherred Kommuner udgør tilsammen sektor Vest. Det kørende beredskab udgår således fra de omhandlede fem politistationer – herunder Kalundborg – men disponeres samlet fra vagtcentralen på hovedstationen i Roskilde. Patruljevognene og politipersonalet vil kunne anvendes over hele politikredsen og vil løbende kunne blive indsat dér, hvor der er behov for det.

 

Beredskabsafdelingen i Kalundborg er ifølge organisationsplanen normeret med 17 politiuddannede medarbejdere, heraf 1 chargeret medarbejder. Heraf er 6 politistillinger vakante, og yderligere 1 medarbejder er langtidssygemeldt. De vakante stillinger har været på interne og eksterne opslag, men kredsen har indtil videre ikke kunnet tiltrække ansøgere til disse stillinger i tilstrækkeligt omfang. Det er imidlertid vigtigt at fremhæve, at politikredsen med henblik på at sikre den nødvendige patruljemæssige dækning i sektor Vest løbende tilfører sektoren assistancetjenester fra andre dele af politikredsens organisation. Hertil kommer, at patruljer fra andre enheder i beredskabet i nødvendigt omfang patruljerer i Kalundborg.

 

Selvom de patruljemæssige opgaver i Kalundborg kan løses af politikredsens samlede beredskab, er den aktuelle personalesituation i beredskabsafdelingen i Kalundborg ikke tilfredsstillende, og politikredsen vil derfor fortsætte bestræbelserne på at få besat de nævnte vakante stillinger.

 

Bemandingssituationen i Kalundborg:

 

I den tidligere politikredsstruktur var Kalundborg politi normeret med 49 politiårsværk. I organisationsplanen for Midt- og Vestsjællands Politi er det – på baggrund af de dengang foreliggende personalefremskrivninger samt beregninger af omfanget af opgaveporteføljen – forudsat, at den samlede bemanding i lokalpolitiafdelingen og beredskabsafdelingen i Kalundborg ved overgangen til den nye struktur den 15. oktober 2007 skulle være 39 årsværk. Normeringen er resultatet af en forholdsmæssig fordeling af de samlede personaleressourcer i hele politikredsen i forhold til de arbejdsopgaver, der skal løses i Kalundborg. Der er herved taget hensyn til såvel de opgaver, der er flyttet fra Kalundborg til hovedstationen i Roskilde, som til de yderligere opgaver, der er kommet til som en følge af sammenlægningen af de tidligere Kalundborg, Høng og Gørlev kommuner.

 

Det er i organisationsplanen endvidere forudsat, at antallet af medarbejdere i politikredsen er dynamisk, og at der løbende vil ske udsving i antallet af medarbejdere inden for alle personalekategorier. Spørgsmålet om normeringen af de enkelte tjenestesteder indgår i øvrigt i de løbende overvejelser om at justere og tilpasse den nye organisation.

 

Rigspolitiet og Midt- og Vestsjællands Politi arbejder i øvrigt for tiden med planer om at samle personalet i moderne indrettede lokaler på et hensigtsmæssigt sted i byen.

 

Kriminalitetsbilledet:

 

Formandsgruppen tegner i henvendelsen til Retsudvalget et billede af et højt kriminalitetsniveau, tilmed med en voldsom stigning i 2007. Det er politidirektørens opfattelse, at formandsgruppens oplevelse af forholdene i Kalundborg ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold.

 

Der foreligger endnu ikke en samlet opgørelse over kriminalitetsudviklingen i Midt- og Vestsjælland Politi for året 2007.

 

Af politiets sagsbehandlingssystem (POLSAS) fremgår det imidlertid, at der blev anmeldt 138 voldssager i 2006 mod alene 89 voldssager i 2007 i Kalundborg kommune. Der er således i 2007 tale om et fald på hele 35 % i forhold til 2006.

 

Ser man samlet på antallet af sager vedrørende uro, uorden, gadeuorden, politiloven, hærværk og ”undersøgelser uden sag” i Kalundborg Kommune (inkl. Høng og Gørlev), har der de seneste 13 måneder været 123 hændelser af ovennævnte art i gennemsnit om måneden. Det svarer til 4 hændelser i døgnet. Ser man isoleret på hærværk, blev der anmeldt 480 forhold i 2006 mod 450 forhold i 2007.

 

Til illustration af niveauet for de mere alvorlige hændelser har politidirektøren oplyst, at alarmcentralen i 2007 alene har videreformidlet ét 112-opkald (responstidsmåling) hvert 4. døgn i gennemsnit fra Kalundborg kommune.

 

I henvendelsen fra formandsgruppen henvises til, at DSB har henvendt sig 133 gange til politiet i 2007. Det kan i den anledning anføres, at der er tale om henvendelser vedrørende hele strækningen fra Roskilde til Kalundborg, og at DSB i øvrigt ikke kan udtale sig om, hvor mange af disse henvendelser, der relaterer sig til Kalundborg. På mødet den 16. januar 2008 udtrykte DSB i øvrigt tilfredshed med samarbejdet med politiet.

 

Af politiets sagsbehandlingssystem (POLSAS) fremgår det endvidere, at antallet af indbrud i villa og lignende i Kalundborg kommune er steget fra 204 i 2006 til 356 i 2007. Der er således tale om en væsentlig stigning på 75 %. Den negative udvikling i antallet af denne type indbrud ses også på landsplan. På baggrund af udviklingen på dette område har politidirektøren besluttet at gøre indsatsen mod indbrud i villa og lignende til et særligt prioriteret mål i 2008.

 

Responstid:

 

Formandsgruppen udtrykker i sin henvendelse et ønske om, at politiet skal være hurtigere fremme. I den anledning har politidirektøren oplyst, at politikredsens gennemsnitlige responstid i 2007 var på 11 minutter og 1 sekund, hvilket er en forbedring på 1 minut og 22 sekunder i forhold til 4. kvartal 2006. Til sammenligning var den gennemsnitlige forbedring på landsplan 27 sekunder.

 

Politidirektøren har yderligere oplyst, at det er hans opfattelse, at ordningen med et samlet kredsdækkende beredskab har medført, at den beredskabsmæssige dækning i politikredsen har fået mere tyngde, ikke mindst i kraft af det såkaldte flådestyringssystem, som har gjort det muligt at disponere patruljerne mere fleksibelt og med større overblik end tidligere.  Den politimæssige indsats i forbindelse med urolighederne i flere byer, herunder Kalundborg, i vinterferien er et godt eksempel på, at det i modsætning til tidligere er blevet muligt at sætte massivt ind i forbindelse med løsningen af akutte mandskabskrævende opgaver. Som yderligere eksempler kan nævnes politikredsens politimæssige indsats i forbindelse med et politisk møde og en faglig konflikt i området inden for de senere måneder.

 

Det kriminalitetsforebyggende arbejde:

 

Omdrejningspunktet for det kriminalitetsforebyggende arbejde i Midt- og Vestsjællands Politi er et nyetableret forebyggelsessekretariat, der er placeret på hovedstationen. Dertil kommer medarbejdere på alle lokalstationer, som varetager det lokale forebyggende arbejde.

 

Ved Kalundborg lokalpoliti er der stationeret 2 medarbejdere, der hver bruger halvdelen af arbejdstiden på forebyggende arbejde. På trods af, at den ene af disse medarbejdere p.t. er langtidssygemeldt, har det været muligt at efterkomme alle ønsker fra skoler, klubber m.v. om at møde til kriminalpræventive foredrag og lignende. Også de traditionelle mandagsmøder, hvor det lokale politi og kommunens SSP-medarbejdere drøfter konkrete initiativer i relation til kommunens unge, er genoptaget.

 

Endelig har politidirektøren tilføjet, at der i forbindelse med de seneste ugers brandstiftelser og uorden har været etableret et godt og konstruktivt samarbejde mellem det lokale politi, Kalundborg Kommune, boligselskab, beboerrådgiver og forældre. Der vil blive sat fokus på en videreførelse af dette arbejde, ligesom det udadvendte og opsøgende kriminalpræventive arbejde vil blive intensiveret.

 

Spørgsmålet om døgnåben station i Kalundborg:

 

Formandsgruppen har endvidere i henvendelsen tilkendegivet, at man ønsker en døgnåben politistation i Kalundborg. I den anledning har politidirektøren i Midt- og Vestsjællands Politi oplyst, at det med politireformen er besluttet, at det som udgangspunkt alene er hovedstationen i Roskilde, der i Midt- og Vestsjællands Politikreds vil være døgnbemandet og åben for borgerhenvendelser året rundt på alle tidspunkter af døgnet.

 

Det skal dog nævnes, at Midt- og Vestsjællands Politi - med henblik på at opnå en fleksibel døgnbetjening - ved tilrettelæggelsen af årets større politimæssige indsatser planlægger med muligheden for om nødvendigt at åbne relevante lokale politistationer. Det skal endvidere bemærkes, at der bl.a. på politistationen i Kalundborg er installeret en ”dørtelefon” med direkte forbindelse til politikredsens vagtcentral i Roskilde, således at der - selv om stationen er lukket - vil være mulighed for at komme i kontakt med politiet fra politistationen.

 

Sikring af politiets lokale forankring i Kalundborg:

 

Formandsgruppen fremhæver i sin henvendelse tillige vigtigheden af at bevare et lokalt politi med kendskab til lokalsamfundet. Politidirektøren har i den anledning oplyst, at Midt- og Vestsjællands Politi i 2007 har etableret og afholdt en række møder i kredsrådet, der består af politidirektøren og borgmestrene i politikredsens 10 kommuner, herunder borgmesteren i Kalundborg kommune. Endvidere har Midt- og Vestsjællands Politi i 2007 etableret et lokalråd i bl.a. Kalundborg kommune bestående af lokale repræsentanter for politiet, kommunen og det øvrige lokalsamfund. Lokalrådet er etableret med henblik på at fremme det løbende praktiske samarbejde om løsningen af lokale kriminalitetsformer i kommunen. Lokalrådet drøfter i den forbindelse bl.a. den kriminalitetsbekæmpende og kriminalpræventive indsats i kommunen, herunder indsatsen i tilknytning til SSP-sam-arbejdet.

 

Om de nærmere planer for samarbejdet i 2007 og 2008 mellem Midt- og Vestsjællands Politi, kommunerne, andre offentlige myndigheder, interesseorganisationer, foreninger m.v. i politikredsen har politidirektøren henvist til politikredsens hjemmeside på www.politi.dk. Endvidere har Midt- og Vestsjællands Politi udarbejdet en redegørelse til kredsrådet for politiets virksomhed i politikredsen i 2007. Redegørelsen kan ligeledes læses på politikredsens hjemmeside på www.politi.dk.

 

Afslutningsvis har politidirektøren i Midt- og Vestsjællands Politi generelt bemærket, at politikredsen i 2007 har anvendt betydelige ressourcer på at gennemføre de nødvendige organisatoriske og personalemæssige omlægninger, der skal understøtte politireformens implementering.

 

Særligt iværksættelsen af den nye organisation i efteråret 2007 har været forbundet med store udfordringer, navnlig fordi mange af de praktiske problemer, som følger af strukturomlægningen, i den forbindelse har vist sig i praksis. Politikredsen arbejder nu målrettet og systematisk på at kortlægge og løse disse problemer efterhånden, som de opstår. Politikredsen har endvidere iværksat en intern evaluering blandt ledere og medarbejdere af den i 2007 gennemførte jobtilfredshedsundersøgelse.

 

Et særligt praktisk problem, som har vist sig i forbindelse med strukturomlægningen, har - som også anført af formandsgruppen - været politiets telefonbetjening. Det er en vigtig del af politiets arbejde at være tilgængelig og give borgerne en effektiv og god telefonbetjening, og politikredsen arbejder derfor nu – ligesom de øvrige politikredse i landet – på at forbedre telefonbetjeningen af borgerne.

 

Endelig har politidirektøren understreget, at Midt- og Vestsjællands Politi til stadighed vil have fokus på at yde borgerne i politikredsen, herunder borgerne i Kalundborg kommune, en fleksibel, serviceorienteret og effektiv politibetjening. Dette indebærer også, at Midt- og Vestsjællands Politi fortsat vil bestræbe sig på at være i en tæt dialog med lokalsamfundet i Kalundborg kommune og derved søge at sikre, at borgerne får den politibetjening, som de med rette kan forvente.

 

Rigspolitiet kan i anledning af det oplyste fremhæve, at Midt- og Vestsjællands Politi er organiseret i overensstemmelse med forudsætningerne i politireformloven. I takt med den endelige implementering af reformen vil en større andel af det til rådighed værende personale kunne frigøres til egentligt politiarbejde.

 

Rigspolitiet skal endeligt særligt fremhæve, at det vil være forkert – igen – at etablere en døgnåben politistation i Kalundborg, idet man herved ville binde en ikke uvæsentlig personaleressource til ”passivt” indendørs arbejde.”