Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. november 2007.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Vil ministeren oplyse, hvorledes det, nÃ¥r der ingen grænsekontrol findes, sikres, at en person, som har fÃ¥et en udvisningsdom, ikke kan komme ind i Danmark igen?
Der henvises til, at Danmark for nogle Ã¥r siden indtrÃ¥dte i Schengen-samarbejdet, hvorved grænsekontrollen, f.eks. ved den dansk-tyske grænse, blev afskaffet og dermed muligheden for at kontrollere, hvem der indrejser til landet.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:
â€I medfør af udlændingelovens § 32 fastsættes der altid et indrejseforbud, nÃ¥r en udenlandsk statsborger udvises ved dom. Indrejseforbuddet meddeles tidsbegrænset (for 3, 5 eller 10 Ã¥r) eller for bestandig.
En udlænding med et indrejseforbud gældende i Danmark opdateres altid i Det Centrale Kriminalregister med oplysning om indrejseforbuddets længde.
Det fremgår endvidere af udlændingelovens § 58 g, nr. 1, at Rigspolitiet indberetter en udlænding, der ikke er statsborger i et andet Schengen-land eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union (tredjelandsstatsborgere), som uønsket til Schengen-informationssystemet, hvis udlændingen er udvist af landet i medfør af udlændingelovens §§ 22-24 og meddelt indrejseforbud for mindst 5 år.
Forsøger en tredjelandsstatsborger, der er udvist ved dom, at indrejse i Schengen-området via en ydre grænse i Danmark, vil den pågældende blive søgt i både Det Centrale Kriminalregister og Schengen-informationssystemet. Har den pågældende tredjelandsstatsborger et gældende indrejseforbud, vil han som udgangspunkt blive afvist efter udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 1.
En tredjelandsstatsborger, der er opdateret i Schengen-informationssystemet, og som forsøger at indrejse via en ydre grænse i et andet Schengen-land, vil ligeledes som udgangspunkt blive afvist. Andre Schengen-lande har derimod ikke adgang til oplysninger om danske udvisninger ved dom, som alene er opdateret i Det Centrale Kriminalregister. Sådanne tredjelandsstatsborgere (dvs. personer med indrejseforbud for kortere tid end 5 år) vil derfor ikke blive afvist ved indrejsen i Schengen-området over en ydre Schengen-grænse i et andet Schengen-land.
For så vidt angår personer, der har ret til fri bevægelighed i henhold til fællesskabsretten, og som indrejser over en ydre grænse, kan der på ikke-systematisk grundlag (stikprøvevis) i forbindelse med indrejsekontrollen foretages opslag i politiets registre, herunder Det Centrale Kriminalregister og Schengen-informationssystemet for at sikre, at personen ikke udgør en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel for medlemsstaternes indre sikkerhed, offentlige orden eller internationale forbindelser eller en trussel mod den offentlige sundhed (grundlæggende samfundshensyn).
Det bemærkes endvidere, at der ikke foretages indrejsekontrol af personer, der passerer de indre Schengen-grænser, herunder ved flyvninger mellem Schengen-landenes lufthavne. Udlændinge, der er udvist ved dom i Danmark med indrejseforbud, og hvor indrejseforbuddet ikke kan opdateres i Schengen-informationssystemet (dvs. personer med indrejseforbud for kortere tid end 5 år), og som er indrejst i Schengen-området over en ydre Schengen-grænse i et andet Schengen-land, vil således kunne indrejse i Danmark uden at blive kontrolleret. Det samme gælder EU-borgere og tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold i et andet EU-land.
En person, der er udvist ved dom med indrejseforbud, vil sÃ¥ledes kunne indrejse i Danmark uden kontrol over en indre Schengen-grænse. Antræffes en sÃ¥dan person i Danmark, foreligger der en overtrædelse af indrejseforbuddet og dermed af udlændingelovens § 59, stk. 1, nr. 2. Den pÃ¥gældende vil herefter kunne blive varetægtsfængslet, straffet for overtrædelse af indrejseforbuddet og pÃ¥ ny udsendt af Danmark.â€