Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 383 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. februar 2008.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 383 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Hvad er muligheden for at fÃ¥ indsigt i egen sag, nÃ¥r man skal udvises administrativt?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Integrationsministeriet, hvortil der henvises:
â€De almindelige forvaltningsretlige regler, herunder mulighederne for partsaktindsigt, jf. forvaltningslovens kapitel 4, og egenaccess, jf. persondatalovens kapitel 9, finder anvendelse i sager om administrativ udvisning.
I sager om administrativ udvisning efter udlændingelovens § 25 (fare for statens sikkerhed), der er rejst i medfør af bestemmelsen i udlændingelovens § 45 b, kan integrationsministeren efter indstilling fra justitsministeren bestemme, at de oplysninger, der har ført til, at udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed, jf. § 45 b, stk. 1, af sikkerhedsmæssige grunde ikke kan videregives til den udlænding, vurderingen angår. Integrationsministeren kan endvidere på baggrund af en indstilling fra justitsministeren bestemme, at oplysningerne af sikkerhedsmæssige grunde ikke kan videregives til en udlændingemyndighed, der skal træffe afgørelse i sagen.
Ved sikkerhedsmæssige grunde forstås de offentlige interesser, der er nævnt i forvaltningslovens § 15, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 24, stk. 3, og som kan føre til, at retten til aktindsigt og kravene til begrundelse af forvaltningsmyndighedernes afgørelser begrænses, nemlig statens sikkerhed, rigets forsvar samt rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner.
Der var altsÃ¥ – ogsÃ¥ inden indførelsen af udlændingelovens § 45 b – regler, der gjorde, at oplysninger i en sag, ogsÃ¥ nÃ¥r de har afgørende betydningen for afgørelsen, kan tilbageholdes over for den borger, der er part i sagen.â€