Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 365 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. februar 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lene Volke Roesen

 


Spørgsmål nr. 365 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Vurderer ministeren, at det er tilfredsstillende, når et opkald til alarmcentral på nr. 112 med anmeldelse af et overfald umiddelbart efter, at dette er sket, bliver afvist med anmodning om, at anmelderen i stedet ringer til den politistation i politikredsen, hvor der er døgnåbent?

 

Ministeren bedes oplyse, om den service med opkald til 114, som skulle gå direkte til politiet i den politikreds, man befinder sig i, rent faktisk virker. Hvis dette er tilfældet, hvorfor har man så ikke gjort mere for at informere offentligheden om denne mulighed for at tilkalde politihjælp?”

 

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”1. Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra Københavns Politi og Nordsjællands Politi.

 

Det fremgår af de modtagne udtalelser, at det konkrete opkald til 112, som der henvises til i begrundelsen for spørgsmålet, kom fra en lokalitet i Rudersdal kommune, som politimæssigt betjenes fra Nordsjællands Politi. Rudersdals kommune har besluttet, at alarmopkald herfra ikke skal indgå til alarmcentralen i Nordsjællands Politi, men til alarmcentralen for Hovedstadsområdet (Københavns Brandvæsen). Dette valg komplicerer alarmopkald, som bliver foretaget fra kommunen, idet opkald, der vedrører politiet, går igennem Københavns Brandvæsen, Københavns Politi og videre til Nordsjællands Politi.

 

Når et alarmopkald indgår til Københavns Politi, tages der stilling til, om opkaldet vedrører hastende henvendelser. Er det tilfældet, bliver opkaldet viderestillet til den rette politikreds. Vurderes det, at et opkald ikke er af hastende karakter, bliver den ringende bedt om at kontakte den relevante politikreds. I den sag, som omtaltes i spørgsmålet, blev det vurderet, at henvendelsen ikke var hastende, og den ringende blev bedt om at ringe op til Nordsjællands Politi.

 

Den person, som foretog det konkrete opkald, har på begæring fået tilsendt en udskrift af de førte telefonsamtaler med henblik på en stillingtagen til, om der skal indgives en formel klage over behandlingen af alarmopkaldet.

 

Rigspolitiet vil derfor finde det forkert på nuværende tidspunkt at tage stilling til, om det konkrete alarmopkald er blevet behandlet rigtigt.

 

Rigspolitiet er i øvrigt sammen med Københavns Brandvæsen i færd med at omlægge telefonsystemerne, således at det bliver lettere at viderestille et opkald f.eks. fra Rudersdals kommune til Nordsjællands Politi.

 

2. Rigspolitiet har indført et landsdækkende telefonnummer – 114. Ved opringning til dette nummer får den ringende direkte adgang til den relevante politikreds. Denne nyordning virker upåklageligt for så vidt angår opkald, der bliver foretaget fra fastnettelefoner. Nyordningen virker også for så vidt angår de fleste opkald, der bliver foretaget fra mobiltelefoner, men enkelte mobiloperatører har ikke fået telesystemerne tilrettet til den nye tjeneste.

 

Rigspolitiet har i øvrigt igangsat et projekt med henblik på at lette befolkningens telefoniske kontakt til politiet og forbedre politiets telefonbetjening. I projektet indgår også informationsindsatsen over for befolkningen på dette område.”