Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. februar 2008.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14/2-08 fra Palle Pedersen, Fyns Politi, Svendborg, vedr. ressourcer i forbindelse med politireformen, jf. alm. del - bilag 202.â€
Svar:
I den omhandlede henvendelse anfører den pågældende en række synspunkter bl.a. vedrørende prioriteringen af cykeltyverier, implementeringen af politireformen, tilrettelæggelsen af opgavevaretagelsen i Fyns Politi og politidækningen på Ærø.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:
â€1. Fyns Politi har oplyst, at politikredsen i lighed med landets øvrige politikredse i løbet af det meste af 2007 har været igennem en meget omfattende forandringsproces og et stort udviklingsarbejde med henblik pÃ¥ at organisere det nye Fyns Politi.
Dette udrednings- og udviklingsarbejde blev gennemført i en løbende dialog med politikredsens samarbejdsudvalg. Opgaven blev løst i en projektorganisation, der var forankret i et bredt og tværfagligt sammensat reformsekretariat. Næsten 200 medarbejdere var direkte involveret i udviklingsarbejdets forskellige arbejds- og styregrupper.
Parallelt med denne proces etablerede Fyns Politi en driftsorganisation, der tog udgangspunkt i de hidtidige fem politikredse på Fyn. Det lykkedes i hele perioden at opretholde en god og fornuftig drift, men opgaven med både at opretholde en god borgerservice og en sikker drift kombineret med et meget omfattende og ambitiøst udviklingsarbejde var naturligvis en arbejdsmæssig voldsom belastning for personalet i Fyns Politi – både det personale, som var direkte involveret i udviklingsarbejdet, og det personale, der parallelt hermed skulle passe den daglige drift.
Efter en omfattende ønskerunde, hvor der bl.a. blev lagt afgørende vægt på medarbejdernes egne ønsker om fremtidigt arbejdsområde og –sted, trådte den nye organisering af Fyns Politi i kraft med virkning fra den 3. december 2007.
2. I forbindelse med den nye strukturering af Fyns Politi er der i Odense oprettet en ny vagtcentral som et væsentligt led i politireformen til løsningen af dens koordinerende og fælles fynske opgaver. Vagtcentralen blev forsynet med en række nye it-værktøjer, der bidrager væsentligt til en optimering af ressourceanvendelsen i forhold til at sikre den bedst mulige situationsbestemte politidækning på hele Fyn. I praksis betyder det, at der hurtigt vil kunne sættes yderligere ind, hvis der måtte opstå behov herfor i bestemte områder, f.eks. i Svendborg.
        Â
Der er sÃ¥ledes tale om et â€flydende beredskab†pÃ¥ Fyn, der kan disponeres pÃ¥ tværs af lokalomrÃ¥derne. Dette sker ved hjælp af flÃ¥destyringssystemet, sÃ¥ledes at der løbende er fokus pÃ¥ at sikre borgerne den kortest mulige responstid pÃ¥ hele Fyn.
Med oprettelse af den nye Operative Planlægning og Analyse enhed (OPA) i Fyns Politi er der ydermere skabt mulighed for at basere patruljeringen og indsatsen på et analytisk grundlag, bl.a. i form af såkaldte patruljeoplæg.
Etableringen af den nye vagtcentral på Fyn forventes på såvel kort som længere sigt at frigøre personale til andre borgervendte politifunktioner.
3. Fyns Politis nye struktur har således været en realitet siden primo december 2007. I den forgangne periode har en lang række medarbejdere skulle finde sig til rette i nye arbejdsfunktioner og på nye arbejdssteder.
Dette har naturligvis været en markant forandring og en stor udfordring for mange medarbejdere, hvilket – ikke uventet – har betydet en vis usikkerhed over nye arbejdsgange, kollegaer og rutiner. Forandringer, der også vil kræve en tilpasset kompetenceudvikling over tid.
Samtidig viser de foreløbige erfaringer, at der med den nye organisering af Fyns Politi allerede er behov for visse justeringer af den nuværende struktur. Fyns Politi begyndte derfor den 28. februar 2008 en foreløbig evaluering af den nuværende organisation med henblik på løbende justering og optimering af den samlede organisation inden for de rammer, som Fyns Politi har fået stillet til rådighed.
4. For så vidt angår politikredsens økonomiske og personalemæssige rammer kan det oplyses, at Fyns Politi med virkning fra 2008 har fået tildelt en bevilling til henholdsvis løn og drift. Fyns Politi lønner i øjeblikket 667 polititjenestemænd inkl. politibetjente på prøve. Herudover består Fyns Politi af andre personalegrupper såsom jurister, administrativt personale og servicemedarbejdere.
Med decentraliseringen af bevillingen beslutter politikredsen herefter selv, inden for rammerne af den givne bevilling, størrelsen og sammensætningen af politikredsens personale. Det er således forudsat, at der fremover ikke længere vil være centralt fastsatte personalenormativer, der angiver størrelsen af de forskellige personalegrupper i politikredsene.
Rigspolitiet kan vedrørende ressourcetildelingen og herunder personaletallet i Fyns Politi henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 133 og 134 fra Folketingets Retsudvalg (besvaret den 30. januar 2008).
5. Særligt med hensyn til politibetjeningen af lokalområdet omkring Svendborg kan det oplyses, at området er opbygget med et lokalpoliti og et beredskab. Herudover er der i Svendborg placeret flere fællesfynske enheder som f.eks. en efterforskningsafdeling vedrørende personfarlig kriminalitet, der består af ca. 20 polititjenestemænd samt af administrativt uddannet personale.
Det geografiske dækningsomrÃ¥de for politistationen i SvendÂborg er reduceret i forhold til den gamle Svendborg politikreds, idet den nordligste del af den gamle politikreds nu dækkes af det nye lokalomrÃ¥de - Faaborg-Midtfyn. Der er sÃ¥ledes ikke ud over den nævnte ændring umiddelbart forskel pÃ¥ den politimæssige dækning af Svendborg-omrÃ¥det i forhold til den gamle struktur pÃ¥ Fyn.
Politiet i Svendborg er opbygget med en sektion for anmeldelse/visitation, straffelovssektion, voldssektion, særlovssektion og forebyggelsessektion. Dertil kommer, at der er etableret politi i Rudkøbing, ligesom der fortsat er landpoliti i Egebjerg og Gudme samt på Ærø.
Til at dække de ovenfor anførte funktioner på politistationen i Svendborg, er der aktuelt 36 polititjenestemænd samt 10 administrativt uddannede medarbejdere til rådighed.
Beredskabet i Svendborg dækker Svendborg samt den østlige og sydlige del af lokalområdet Faaborg-Midtfyn. Styrketallet til løsning af denne opgave er aktuelt 21 polititjenestemænd – inkl. 1 polititjenestemand, der for tiden assisterer på Ærø.
Beredskabet i Svendborg-området og i hele det sydfynske område suppleres hen over ugens dage med patruljer fra Odense, herunder politihundepatruljer. Det skal endvidere i den sammenhæng anføres, at beredskabet i Svendborg indgår i det samlede beredskab for Fyn, idet det samlede beredskab på Fyn disponeres af og fra vagtcentralen i Odense. Det betyder således, at det er vagtcentralens opgave løbende at vurdere behovet for ressourcer i de enkelte lokalområder set i forhold til den aktuelle opgavebelastning.
Det er samlet vurderingen, at organiseringen af de fynske tjenestesteder – herunder Svendborg-omrÃ¥det – passer til den opgavebelastning og det kriminalitetsbillede, der i øjeblikket er rundt om pÃ¥ Fyn, og at Fyns Politi leverer en god politibetjening af den fynske befolkning.â€
For så vidt angår spørgsmålet om politiets prioritering af indsatsen mod cykeltyverier kan der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 402 fra Retsudvalget.