Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 312 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. februar 2008.
Brian Mikkelsen
fg. justitsminister
/
 John Vestergaard
Spørgsmål nr. 312 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Ministeren bedes oplyse, hvilke politistationer, dommerkontorer, arresthuse eller retsbygninger i Region Sjælland, der skal sælges som følge af politi- og retskredsreformen, idet det mÃ¥ forventes, at der kan være brug for færre men større arealer sammesteds.                     Â
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvilke bygninger m.v. der allerede er solgt og til hvilken salgssum, og om denne tilfalder det stedlige politi- og/eller de stedlige retskredse i Region Sjælland, samt hvem der p.t. mÃ¥ oppebære udgifterne for usolgte, tomme lokaler samt opvarmning af disse.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra henholdsvis Rigspolitiet, Domstolsstyrelsen og Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
â€Som følge af politireformen er politiet nødsaget til at foretage en nærmere analyse af hele politiets lokalemasse for at fÃ¥ lokalerne tilpasset den nye struktur.
Rigspolitiet har løbende drøftelser herom med landets politikredse. Det må forventes, at der vil gå nogle år, inden politiets bygninger er blevet tilpasset den nye struktur.
Samtidig med politireformens ikrafttræden pr. 1. januar 2007 blev den statslige huslejeordning (SEA-reformen) indført på politiets område. Huslejeordningen indebærer, at Slots- og Ejendomsstyrelsen har overtaget ejerskabet til politiets bygninger, således at politiet fremover betaler leje til Slots- og Ejendomsstyrelsen. I det omfang en bygning ikke længere skal anvendes af politiet, opsiges lejemålet hos Slots- og Ejendomsstyrelsen, hvorefter udgifter vedrørende ejendommen er politiet uvedkommende. Som led i huslejeordningen har politiet modtaget bevillingsmæssig kompensation for huslejeudgiften, og denne kompensation bevares, selv om et lejemål opsiges.
Siden politikredsreformens ikrafttræden er lejemålet for den ejendom, der var hovedsæde for den tidligere Roskilde politikreds, blevet opsagt, idet politiet har taget en ny bygning i brug som hovedsæde for Midt- og Vestsjællands Politi (Roskilde). Huslejen for den gamle politistation i Roskilde udgjorde ca. 1,7 mio. kr. årligt. Der er endnu ikke fastsat en husleje for den nye hovedpolitistation for Midt- og Vestsjælland.
Rigspolitiet har ogsÃ¥ opsagt to lejemÃ¥l i Rødovre og Nærum, som tidligere blev brugt til motorkontorer. De væsentligste dele af motorkontoropgaver er som bekendt overført fra politiet til SKAT. De Ã¥rlige udgifter til de to lejemÃ¥l udgjorde ca. 0,5 mio. kr.â€
Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:
â€Med virkning fra den 1. januar 2005 blev domstolenes statsejede bygninger overdraget til Slots- og Ejendomsstyrelsen.
Domstolene lejer således i dag sine lokaler hos dels Slots- og Ejendomsstyrelsen, dels private udlejere. Domstolene benytter desuden lokaler, som administreres af Kriminalforsorgen.
De lejemål – hos såvel Slots- og Ejendomsstyrelsen som private udlejere – der ikke fremover skal anvendes af domstolene, er eller vil blive opsagt og fraflyttet.
Eventuel beslutning om salg af tidligere retsbygninger træffes af Slots- og Ejendomsstyrelsen eller den pågældende private udlejer.
Som følge af domstolsreformen er eller vil lejemålene vedrørende følgende tidligere retter i Region Sjælland blive opsagt helt eller delvist:
Roskilde, Køge, Nykøbing S, Holbæk, Kalundborg, Slagelse, Korsør, Sorø, Ringsted, Store Heddinge, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Maribo og Nakskov.
Domstolsstyrelsen har i stedet indgået eller forventer at indgå aftale om leje af nye retsbygninger i Nykøbing F, Næstved, Holbæk og Roskilde.
Opsigelsen af de eksisterende lejemÃ¥l vil ske løbende over en periode i takt med, at de nye retsbygninger stÃ¥r klar.â€
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
â€Politi- og domstolsreformen har ikke haft betydning for placeringen af kriminalforsorgens arresthuse.
Til orientering kan det oplyses, at Arresthuset i Vordingborg er indskudt i Freja med henblik på salg. Dette har dog ikke baggrund i politi- og domstolsreformen, men skyldes at forholdene i arresthuset var utidssvarende, og at en renovering heraf ville være omkostningstung.
Det kan endvidere oplyses, at kriminalforsorgen sammen med politiet eller domstolene i nogle tilfælde har været fælles brugere af en ejendom. I de to tilfælde, hvor kriminalforsorgen i sÃ¥danne fællesskaber har været administrator i henhold til en indgÃ¥et administrationsaftale, og hvor politiet og domstolene er fraflyttet lejemÃ¥let som led i politi- og domstolsreformen, har kriminalforsorgen overtaget de udgifter til el, vand og varme, der hidtil har været dækket af politiet og domstolene. Disse udgifter er dog begrænsede.â€