Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 257 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lene Volke Roesen


Spørgsmål nr. 257 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Ministeren bedes fremsende en redegørelse over udviklingen af fejlopkald til landets alarmcentraler siden 2005, gerne med opdeling imellem mobil numre og fastnet numre.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:

 

”Rigspolitiet er ikke i besiddelse af statistiske oplysninger, der særskilt belyser antallet af fejlopkald til de politibetjente alarmcentraler.

                                           

Det kan oplyses, at der til politiets alarmcentraler i årene 2005 - 2007 er modtaget følgende opkald:

 

       

 

Antal opkald

Antal opkald, der ikke

resulterede i assistance

Andel opkald, der ikke

 resulterede i assistance

2005

431.437

251.979

58 %

2006

734.345

548.627

75 %

2007

783.074

590.921

75 %

 

 

Opkald, der ikke resulterede i assistance, omfatter primært:

 

1.      Opkald, som ikke skønnes at nødvendiggøre assistance

2.      Chikaneopkald

3.      Opkald som følge af utilsigtet anvendelse af telefoner

4.      Tekniske fejl

 

Opgørelsen omfatter ikke opkald til alarmcentralen for Storkøbenhavn hos Københavns Brandvæsen, der håndterer 112-opkald i relation til Københavns Politi, Københavns Vestegns Politi samt Gentofte Kommune, Hørsholm Kommune, Lyngby-Tårbæk Kommune og Rudersdal Kommune under Nordsjællands Politi.

 

Rigspolitiet har ikke oplysninger, der gør det muligt at opdele opkald på fastnet- og mobiltelefoner. Denne information kan ikke leveres af teleoperatøren.

 

Frem til 2006 indgik alle 112-opkald fra mobiltelefoner til to særlige svarcentre hos TDC, der herefter viderestillede opkaldene til den relevante alarmcentral. På daværende tidspunkt var det således ikke muligt at stedbestemme 112-opkald fra mobiltelefoner og dermed heller ikke muligt automatisk at viderestille disse opkald til nærmeste alarmcentral. Rigspolitiet vurderer, at stigningen i antallet af opkald, der ikke resulterede i assistance fra 2005 til 2006/2007, bl.a. hænger sammen med lukningen af TDC's svarcentre for mobilopkald. Lukningen af svarcentrene – der tidligere opfangede en del af fejlopkaldene – skete som følge af en beslutning fra teleselskabet om ikke længere at tilbyde denne service til politiet. Fra begyndelsen af 2006 blev det således muligt at stedbestemme alarmopkald fra mobiltelefon, hvilket gjorde det mere attraktivt at bruge mobiltelefoner til alarmopkald.”