Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 221<DOCUMENT_START> (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

Fg. justitsminister

/

 Ole Hasselgaard

 


Spørgsmål nr. 221 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes tilsende udvalget en udførlig redegørelse for, hvordan økonomien fordeles mellem skilte familier, jf. forældreansvarsloven, herunder hvordan der i den forbindelse tages hensyn til deleordninger (ikke kun ordninger, hvor der er en ligelig fordeling (hver anden uge)).

 

Ministeren bedes herunder oplyse, hvad der tilfalder bopælsforælderen, og hvad der tilfalder samværsforælderen i de forskellige ordninger.

 

Hvordan vurderer ministeren, at lovgivningen fungerer på dette område?

 

Er der opgørelser over sager, hvor forældre klager over økonomi, f.eks. fordi der sker en væsentlig økonomisk belastning for den ene part, og vil ministeren i givet fald orientere udvalget nærmere herom?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Velfærdsministeriet om en udtalelse, idet en række offentlige ydelser som boligsikring, boligydelse, børnetilskud m.v. hører under Velfærdsministeriets område.

 

Velfærdsministeriet har oplyst følgende:

 

”Oversigt over ydelser til enlige forældre.

 

Velfærdsministeriet kan primært oplyse om de ydelser, der hører under ministeriets område.

 

Børnetilskud

Efter børnetilskudsloven er der efter nærmere betingelser ret til ordinært og ekstra børnetilskud, når den, der alene har forældremyndigheden, eller som har del i forældremyndigheden over et barn, er reelt enlig forsørger.

 

Børnetilskud er uafhængig af indkomst og afhængig af civilstand. Børnetilskud bortfalder, hvis den enlige forsørger indgår et nyt parforhold.

 

Børnetilskud udbetales til moderen. Har kun faderen forældremyndigheden over barnet, udbetales børnetilskud til ham.

 

Lever forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke sammen, udbetales børnetilskud til den af forældrene, der har barnet hos sig. Opholder barnet sig i disse tilfælde lige meget hos begge forældrene, udbetales børnetilskud til den af forældrene, på hvis adresse barnet er tilmeldt folkeregistret.

 

Børnefamilieydelse

Udbetaling af børnefamilieydelse efter lov om en børnefamilieydelse sker efter regler, der svarer til reglerne for børnetilskud.

 

Børnefamilieydelse er uafhængig af såvel indkomst som civilstand.

 

Boligstøtte

Beregning af boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte sker blandt andet på baggrund af husstandsindkomsten. Hjemmeværende børn under 18 år, der bor i lejligheden, medregnes i husstanden.

 

Lever forældrene ikke sammen, medregnes barnet ved beregning af boligstøtte til den husstand, hvor barnet opholder sig mest. Barnet kan ikke medregnes til to husstande. Hvis barnet opholder sig lige meget hos begge forældre, skal barnet ved beregning af boligstøtte medregnes hos den af forældrene, der har forældremyndigheden.  Tilkommer forældremyndigheden den ene af forældrene, og godtgør den anden af forældrene, at barnet bor hos ham/hende, vil barnet skulle medregnes i den husstand, hvor barnet rent faktisk opholder sig, når barnet ikke er fraværende på grund af ferie, skoleophold eller lignende.

 

Lever forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke sammen, og opholder barnet sig lige meget hos begge forældre, medregnes barnet ved beregning af boligstøtte til den husstand, på hvis adresse barnet er tilmeldt folkeregistret.

 

Nedsat betaling i dag-, fritids- og klubtilbud

Kommunen yder tilskud til nedsættelse af betaling ved brug af

dag-, fritids- og klubtilbud til børn og unge på baggrund af forældrenes indtægt. Bor barnet sammen med begge forældre, lægges forældrenes samlede aktuelle husstandsindtægt til grund.

 

I tilfælde, hvor barnets forældre ikke er samlevende, skal det økonomiske fripladstilskud beregnes på grundlag af den aktuelle husstandsindtægt i den husstand, hvor barnet er tilmeldt folkeregistret, medmindre en samlet vurdering af de faktiske forhold viser, at barnet har størst tilknytning hos den af forældrene, hvor barnet ikke har folkeregisteradresse.

 

Reglerne om udbetaling af de enkelte ydelser, betaling af børnebidrag mellem forældre og nedsat institutionsbetaling giver i sig selv ikke grundlag for at vurdere, hvordan økonomien fordeles mellem skilte forældre. Dette ville forudsætte viden om, hvordan deleordninger er indrettet, hvordan udgifterne vedrørende børnene fordeles mellem forældrene mv.

 

Der eksisterer ikke statistiske oplysninger om, hvorledes økonomien fordeles mellem skilte forældre, herunder hvordan der i denne forbindelse tages hensyn til deleordninger, hvor barnet i varierende omfang opholder sig hos hver af forældrene.

 

Som meddelt den 22. marts 2007 af ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender til Retsudvalget ad L 133 som svar på spørgsmål 12, er der indgået kontrakt med Danmarks Statistik om udarbejdelse af en publikation om delte familiers forhold med fokus på begge et barns forældre, uanset hvor barnet har bopælsadresse.

 

Publikationen var oprindeligt forventet offentliggjort af Danmarks Statistik i januar 2008 efter udarbejdelse af et notat med delresultater i efteråret 2007. Arbejdsprocessen omkring udarbejdelse af publikationen er imidlertid blevet forsinket. Efter ressortomlægningen har Velfærdsministeriet overtaget ansvaret for analysen. Velfærdsministeriet forventer, at den samlede publikation kan offentliggøres i sommeren 2008.

 

Publikationen vil blandt andet indeholde analyser af begge forældres indkomstforhold i delte familier. Da indretningen af deleordninger og private aftaler mellem forældrene vedrørende deling af udgifter til børnenes forsørgelse ikke registreres, vil sådanne forhold dog ikke blive afdækket med analysen.

 

I forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 12 ad L 133 lovede ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender Retsudvalget at få udarbejdet en oversigt over nyere undersøgelser i Danmark, der kan bidrage til at belyse de faktiske forhold i delte familier. Ministeriet for Familie og Forbrugeranliggende har udarbejdet ”Oversigt over eksisterende viden fra nyere undersøgelser af delte familier” af 12. november 2007, der vedlægges til Retsudvalgets orientering.”

 

Velfærdsministeriet har endvidere oplyst, at ministeriet ikke har opgørelser over sager, hvor forældrene har klaget over økonomien.

 

Justitsministeriet kan afslutningsvis oplyse, at samværets omfang kan få betydning for spørgsmålet om fastsættelse af børnebidrag. Er der etableret en deleordning, og opfylder begge forældre deres forsørgelsespligt over for barnet, kan de bidragsfastsættende myndigheder afslå at fastsætte børnebidrag eller lade et allerede fastsat børnebidrag bortfalde.