Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
523433_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2008
Statsretskontoret
2008-792-0458
STC40968
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 184 (Alm. del), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2008.
Lene Espersen
/
Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om danske politiske partiers muligheder for at modtage økonomisk tilskud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 184 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Vil
ministeren redegøre for, hvorledes indskrænkningen i danske
politiske partiers muligheder for at modtage økonomiske tilskud
(informationsforpligtelsen ved modtagelse af mere end kr. 20.000)
er i overensstemmelse med kravet i EMRK art 11, hvori det hedder
”der må ikke gøres andre indskrænkninger i udøvelsen af disse ret-
tigheder (jf. stk. 1.
om ”foreningsfrihed”) end sådanne, som er fore-
skrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund
af hen-
syn til den nationale sikkerhed eller den offentlige tryghed, for at
forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sæ-
deligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder”?”
Svar:
1.
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 11 har føl-
gende ordlyd:
”Stk.
1.
Enhver har ret til frit at deltage i fredelige forsamlinger og
til foreningsfrihed, herunder ret til at oprette og slutte sig til fagfor-
eninger for at beskytte sine interesser.
Stk. 2.
Der må ikke gøres andre indskrænkninger i udøvelsen af dis-
se rettigheder end sådanne, som er foreskrevet ved lov og er nød-
vendige i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sik-
kerhed eller den offentlige tryghed, for at forebygge uro eller for-
brydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at
beskytte andres rettigheder og friheder. Denne artikel skal ikke for-
hindre, at der pålægges medlemmer af de væbnede styrker, politiet
eller statsadministrationen lovlige begrænsninger i udøvelsen af
disse rettigheder.”
Bestemmelsen beskytter bl.a. borgernes ret til at slutte sig sammen i for-
eninger, herunder politiske partier. Bestemmelsen beskytter også politi-
ske partier og andre foreninger som sådanne, idet begrænsninger i en for-
enings virke også vil være en begrænsning i de enkelte (potentielle) med-
lemmers udøvelse af deres rettigheder.
Som det fremgår af artikel 11, stk. 2, er beskyttelsen af foreningsfriheden
ikke absolut. Indgreb i foreningsfriheden kan dog alene foretages, når
indgrebet er foreskrevet ved lov, begrundet i et af de nævnte formål og er
nødvendigt i et demokratisk samfund.
2.
Det følger af § 3, stk. 1, i lov om private bidrag til politiske partier og
offentliggørelse af politiske partiers regnskaber, at partier, der har været
2
REU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om danske politiske partiers muligheder for at modtage økonomisk tilskud, til justitsministeren
opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget eller Europa-
Parlamentet, skal aflægge regnskab over partiets landsorganisations ind-
tægter og udgifter.
Hvis et parti i regnskabsåret fra samme private tilskudsyder har modtaget
et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr., følger det af
lovens stk. 2, at tilskudsyderens navn og adresse skal fremgå af regnska-
bet. Regnskabet skal endvidere indeholde oplysning om den samlede
størrelse af eventuelle anonyme tilskud og oplysning om størrelsen af
hvert enkelt anonymt tilskud på mere end 20.000 kr.
Ifølge lovens § 5 indsender partiets ledelse senest 12 måneder efter regn-
skabsårets afslutning en bekræftet kopi af regnskabet til Folketinget, der
fremlægger regnskabet til gennemsyn for offentligheden.
Formålet med disse bestemmelser er at skabe åbenhed om de politiske
partiers regnskaber, således at offentligheden har mulighed for indsigt i,
hvilke personer og foreninger mv. der yder tilskud til de politiske partier.
3.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at forpligtelsen til i det årlige regn-
skab at oplyse identiteten på private, der har ydet tilskud på mere end
20.000 kr. årligt, ikke kan antages at udgøre et indgreb i partiets eller
medlemmernes rettigheder efter artikel 11, stk. 1.
Det skyldes, at forpligtelsen ikke indebærer begrænsninger hverken i par-
tiets muligheder for at regulere egne forhold, udøve sine aktiviteter og
forfølge sit formål eller i individers mulighed for at melde sig ind i partiet
og deltage i dettes arbejde og aktiviteter, men alene har det saglige formål
at skabe gennemsigtighed i forhold til finansieringen af politiske partier.
Selv om det måtte lægges til grund, at der var tale om et indgreb i ret-
tigheder efter stk. 1, er det Justitsministeriets opfattelse, at et sådant ind-
greb ville være i overensstemmelse med artikel 11, stk. 2.
Det bemærkes herved, at formålet med forpligtelsen til i det årlige regn-
skab at oplyse identiteten på private, der har ydet tilskud på mere end
20.000 kr. årligt, som nævnt er at skabe åbenhed om de politiske partiers
regnskaber, således at offentligheden har mulighed for indsigt i, hvilke
personer og foreninger mv. der yder tilskud til de politiske partier.
3