Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1126 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. september 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 John Vestergaard

 


Spørgsmål nr. 1126 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9/9-08 fra Borgmester Lis Trimler, Slagelse Kommune, vedr. politireformen, jf. REU alm. del - bilag 591”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Rigspolitiet om en udtalelse, der har oplyst følgende:

 

”Rigspolitiet kan vedrørende tilpasningen af politiets lokalemangel (nivelleringsplanen) henvise til bidraget til besvarelse af spørgsmål nr. 1127 fra Folketingets Retsudvalg.

 

Til belysning af forholdene i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi kan det nævnes, at hovedstationen for den nye politikreds blev placeret i Næstved. Den gamle politibygning i Næstved kunne ikke rumme de funktioner, som det er nødvendigt at placere på en moderne hovedpolitistation. Der er derfor indgået et knap 1.000 m2 stort lejemål, hvor bl.a. anklagemyndigheden er blevet placeret. Lejeudgifterne hertil andrager årligt ca. 900.000 kr. I tilknytning til den gamle politistation er der tillige etableret midlertidige lokaler til en anskaffelsespris på ca. 8 mio. kr.

 

Som led i Rigspolitiets plan for tilpasning af politiets lokalemasse til den nye struktur, der er en følge af politireformen (nivelleringsplanen), har Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i lighed med andre politikredse – i samarbejde med Rigspolitiet og Slots- og Ejendomsstyrelsen – gennemgået kredsens bygningsmasse med henblik på at tilpasse lokaleforbruget og huslejeudgifterne i politikredsen til det niveau, der forventes at være bevillingsmæssig mulighed for at finansiere fremover.

 

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har i forbindelse med tilpasningen af lokalemassen i kredsen været meget opmærksomme på at vælge løsninger, der på den ene side frigør de nødvendige kvadratmeter og lejeudgifter, og som på den anden side justerer kredsens struktur på en fagligt set hensigtsmæssig måde.

 

Den valgte løsning indebærer bl.a., at der vil blive opsagt ca. halvdelen af stueetagen og ca. 40 % af 1. etage på politistationen i Slagelse. Dette skyldes dels, at der som følge af samling af en række funktioner på kredsens hovedstation i Næstved allerede i dag er overskydende kvadratmeter på politistationen i Slagelse, og dels at man med fordel kan samle alle efterforskningsafdelingerne i Vordingborg, der ligger centralt placeret i kredsen og midt imellem kredsens to retter i Næstved og Nykøbing. Løsningen indebærer således, at man rykker afdelingerne for personfarlig kriminalitet og organiseret kriminalitet fra Slagelse til Vordingborg og afdelingen for økonomisk kriminalitet fra Nakskov til Vordingborg. 

 

Det skal bemærkes, at flytningen af efterforskningsafdelingerne ikke berører beredskabet eller lokalpolitiet i Slagelse. Det skal endvidere bemærkes, at de to efterforskningsafdelinger i Slagelse ikke blot efterforsker kriminalitet i Slagelse, men i hele kredsen, ligesom flertallet af medarbejdere i de to afdelinger før implementering af reformen var placeret i henholdsvis Næstved, Vordingborg og Nykøbing.

 

Det skal endelig bemærkes, at alvorlig kriminalitet begået i Slagelse som hidtil vil blive efterforsket med udgangspunkt fra politistationen i Slagelse.”