Folketingets Retsudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. oktober 2008

Dok.id       

J. nr.           004-u14-7

  

 

Retsudvalget har i brev af 9. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1109 (REU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 1109:

 

"I forlængelse af samråd med justitsministeren om højresvingsulykker, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AJ, bedes ministeren redegøre for de krav der stilles af sikkerhedsmæssig karakter til lastbiler i de forskellige EU-lande."

Svar:

 

Jeg har efter modtagelse af henvendelsen fra Retsudvalget bedt Færdselsstyrelsen om en redegørelse, og kan på den baggrund oplyse følgende:

De sikkerhedsmæssige krav til nye lastbiler i EU-landene er harmoniseret ved EU-direktiverne om typegodkendelse af biler og påhængskøretøjer hertil.

Disse direktiver omfatter formelt ikke brugte lastbiler. Det er imidlertid Færdselsstyrelsens opfattelse, at medlemsstaterne ikke kan stille strengere krav til brugte lastbiler end til nye lastbiler, ligesom der normalt ikke kan stilles strengere krav til brugte lastbiler end de, der efter EU-direktiverne gjaldt på tidspunktet for første registrering.

Det relevante direktiv for nye lastbiler i forbindelse med nedbringelse af antallet af højresvingsulykker er EU-direktiv 2003/97 om anordninger til indirekte udsyn (førerspejle mv.).  Dette direktiv kræver, at nye lastbiler i alle EU-landene fra og med den 27. januar 2007, udover de almindelige spejle, skal være forsynet med såvel vidvinkelspejl, nærzonespejl og frontspejl.

Direktiv 2003/97 afløste EU-direktiv 71/127, som siden den 1. oktober 1990 havde stillet som vilkår for EU-godkendelse, at nye lastbiler udover de almindelige spejle skulle være forsynet med vidvinkelspejl og nærzonespejl, og derudover tillod de enkelte EU-lande stille et sådant krav. Direktiv 71/127 pålagde imidlertid ikke landene at indføre dette krav.

For at nedbringe antallet af højresvingsulykker har EU derfor med vedtagelsen af EU-direktiv 2007/38 pålagt de enkelte lande at kræve, at alle lastbiler, som er registreret den 1. januar 2000 eller senere, udover de almindelige spejle skal være forsynet med både vidvinkelspejl og nærzonespejl. Alle EU-landene skal senest den 31. marts 2009 have indført dette krav.

At kravet om eftermontering af spejle ikke gælder for lastbiler registreret inden den 1. januar 2000 skal ses i lyset af den relativt korte levetid for langt de fleste lastbiler. Således er langt de fleste lastbiler i international trafik under 5 år gamle.

Endelig er der med EU-direktiv 96/96 i alle EU-landene krav om årligt syn af lastbiler. Kontrol af de påbudte spejle er en obligatorisk del af dette syn.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed