Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 110 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. december 2007.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 110 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Ministerens kommentarer udbedes til artikler i Fyens Stifts-tidende 12/12-07: "Voldtægtsforbrydere slipper for straf" og "Flere voldtægtsforbrydelser skal dømmes.â€
Agter ministeren pÃ¥ baggrund af de norske og svenske initiativer og erfaringer at foretage sig noget pÃ¥ dette omrÃ¥de?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Det fremgÃ¥r af den i spørgsmÃ¥let omtalte artikel â€Voldtægtsforbrydere slipper for strafâ€, at to ud af tre sager, hvor en person bliver sigtet for voldtægt, sluttes af anklaÂgemyndigheden pÃ¥ grund af mangelfulde beviser, uden at sagen bliver prøvet ved domstolene.
Oplysningerne herom stammer ifølge artiklen fra en rapport â€Var det voldtægtâ€, som Rigshospitalets Center for Voldtægtsofre udarbejdede i 2006. Det anføres i artiklen, at rapporten anbefaler, at flere voldtægtssager prøves ved domstolene, sÃ¥ledes at det overlades til domstolene at vurdere, om det er kvindens eller mandens forklaring, der er mest troværdig.
Jeg har tidligere til brug for Justitsministeriets besvarelse af 16. juni 2006 af spørgsmål nr. 410 fra Retsudvalget afgivet en udtalelse om den nævnte rapport.
Som anført i besvarelsen af spørgsmÃ¥l nr. 410 følger det af retsplejelovens § 96, stk. 1, at det er de ofÂfentlige anklageres opgave i forbindelse med politiet at forfølge forbrydelser efter reglerne i denne lov. Anklagemyndigheden skal herved pÃ¥se, at strafskyldige drages til ansvar, men ogsÃ¥ at forfølgning af uskyldige ikke finder sted, jf. § 96, stk. 2.
Denne regel er udtryk for objektivitetsprincippet, der er et grundlæggende princip i strafferetsplejen, og som anses for en af de vigtigste retssikkerhedsgarantier. PrincipÂpet gælder bl.a., nÃ¥r anklagemyndigheden skal tage stilling til spørgsmÃ¥let om tiltale, og indebærer, at anklagemyndigheden er forpligtet til at tage enhver omstændighed, der tyder pÃ¥ en mistænkts uskyld, i betragtning, samt til ikke at rejse tiltale, medminÂdre anklagemyndigheden skønner, at tiltalerejsningen vil føre til domfældelse.
Det vil sÃ¥ledes ikke være i overensstemmelse med objektivitetsprincippet, hvis anklaÂgemyndigheden rejste tiltale i sager, hvor der var en sÃ¥dan tvivl om beviserne, at der ikke var en rimelig udsigt til domfældelse.
Som ogsÃ¥ anført i den nævnte besvarelse af spørgsmÃ¥l nr. 410, ville tiltale i sÃ¥danne sager i øvrigt – udover den belastning, som det medfører for den tiltalte – indebære en belastning af den foruretÂtede, der skulle afgive vidneforklaring i retten, og som formentlig i de fleste tilfælde ville opleve en efterfølgende frifindelse som en tilkendegivelse om, at hendes forklaÂring om det passerede ikke var troværdig.
Det er i øvrigt fortsat min opfattelse pÃ¥ baggrund af rigsadvokaturens behandling af sager om voldtægt, at der ikke er grundlag for en antagelse om, at anklagemyndigheÂden er for forsigtig med at rejse tiltale i sager om voldtægt.
Det bemærkes i øvrigt, at spørgsmålet, om der er grundlag for domfældelse i en sag om voldtægt, beror på en helt konkret vurdering af samtlige sagens omstændigheder.
Ud over en vurdering af både offerets og den sigtedes troværdighed, vil elementer som DNA-spor, tekniske spor, spor efter vold, den tidsmæssige faktor samt eventuelle vidneforklaringer om parternes adfærd før og efter overgrebet være elementer, der alle skal indgå i vurderingen.
PÃ¥ grund af disse sagers særlige karakter vil der dog i en række sager ikke være afgøÂrende tekniske spor eller vidneforklaringer, der kan belyse forholdet nærmere, og saÂgens afgørelse vil derfor hovedsagelig bero pÃ¥ en vurdering af offerets og den sigtedes forklaringer om det passerede. Dette indebærer, at der som nævnt i artiklen â€Flere voldtægtsforbrydere skal dømmesâ€, vil kunne forekomme flere frifindende domme end i andre straffesager, hvor der ogsÃ¥ foreligger tekniske beviser.
Da domfældelsen som nævnt beror pÃ¥ en helt konkret vurdering fra sag til sag, vil det efter min opfattelse være vanskeligt pÃ¥ baggrund af undersøgelser, som dem der ifølge artiklen skulle være gennemført i Norge og Sverige, at opstille nærmere retningslinÂjer, der kan føre til domfældelse i flere sager.
I øvrigt bemærkes, at det er rigsadvokaturens generelle indtryk, at sager om voldtægt af politi og anklagemyndighed betragtes med stor alvor og undergives en god og grundig behandling. Endvidere har politireformen medført, at sager om voldtægt nu behandles i politikredsenes advokaturer for personfarlig kriminalitet, og at der som følge heraf opnÃ¥s særlig erfaring og ekspertise hos de jurister, der tager stilling til tilÂtalespørgsmÃ¥let.â€Â
Der kan supplerende henvises til Justitsministeriets besvarelse af 6. juli 2006 af spørgsmål nr. 435 fra Folketingets Retsudvalg, hvor den ovennævnte besvarelse af spørgsmål nr. 410 uddybes.