Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1096 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. september 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 1096 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Hvilke muligheder benytter politiet i dag for at måle fart på bilerne og fange fartovertræderne, er det tilladt at benytte stopur som redskab, og i bekræftende fald hvordan sikrer man så fra politiets side, at disse måleinstrumenter er korrekt kalibreret?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:

 

”Politiet foretager i dag hastighedsmålinger med hastighedsmåleudstyr PolicePilot, Trip-Track, laser LTI 20.20 TS/KM og Laveg VL101 samt ATK (Automatisk Trafikkontrol). Hastighedsmåling kan desuden foretages med stopur. Regler for kontrol og kalibrering af det enkelte hastighedsmåleudstyr er beskrevet i Rigspolitiets brugervejledninger til måleudstyret.

 

PolicePilot og Trip-Track er mobile præcisionsinstrumenter til måling af køretøjers gennemsnitshastighed baseret på en tid- og distancemåling mellem 2 referencepunkter. For at sikre korrekt distancemåling skal PolicePilot og Trip-Track kalibreres mindst hver 8. dag. Begge typer måleudstyr er således indrettet, at hvis kalibreringsperioden på 7 dage er overskredet, fungerer instrumenterne ikke, før kalibrering er foretaget. Kalibrering foretages på særligt opmålte 1000 m kontrolstrækninger. Begge typer måleudstyr har dobbelte interne tidsmålere, der holdes op mod hinanden ved måling, og ved en afvigelse ophører instrumenterne med at fungere.

 

Stopur kan anvendes ved en hastighedsmåling. Stopurets korrekte gang skal kontrolleres ved at holde det op mod et andet elektronisk stopur. Opmåling af den under kontrollen tilbagelagte distance foretages forud eller efterfølgende med PolicePilot eller Trip-Track. Ved hastighedskontrol med stopur fra fly benyttes forud opmålte og særligt afmærkede 1000 m kontrolstrækninger.

 

Politiets laserhastighedsmåleudstyr LTI 20.20 TS/KM og Laveg VL101 kan ikke kalibreres. Udstyret skal i forbindelse med måling kontrolleres for korrekt funktion ved udførsel af en funktionskontrol. Herudover gennemgår laserhastighedsmåleudstyret hvert halve år en særlig teknisk funktionskontrol hos Rigspolitiet.

 

ATK (Automatisk Trafikkontrol) er et radarlignende hastighedsmåleudstyr. Udstyret skal i forbindelse med måling kontrolleres for korrekt funktion ved udførelse af en nærmere fastsat funktionskontrol. Herudover gennemgår ATK-måleudstyret hvert år en kontrol og kalibrering hos et dertil godkendt prøveinstitut i Tyskland.

 

Politiets hastighedsmåleudstyr må kun anvendes af personale, der har modtaget undervisning i brugen af udstyret. Oplysninger om kontrol og kalibrering af politiets hastighedsmåleudstyr noteres på særlige kontrolskemaer, der opbevares hos politiet i mindst 2 år.”