|
|
|
Dato: |
||
REU 1088 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 1088 stillet af Folketingets Retsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 8. september 2008.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL).
Â
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes oplyse, hvornÃ¥r regeringen forventer at fremlægge den rapport om virkningen af handleplanen mod menneskehandel, herunder 100-dages-reglen, som blev vedtaget i forbindelse med forespørgsel F 36 den 28. maj 2008.â€
Folketingets vedtagelse V 70 til forespørgsel nr. F 36 til integrationsministeren om menneskehandel har følgende ordlyd:
â€Idet Folketinget konstaterer, at Handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010 fortsætter indsatsen mod menneskehandel og har iværksat en række væsentlige initiativer bl.a. lovgivning, der skal sikre en helbredsorienteret indsats for personer, der har været udsat for menneskehandel, tages regeringens redegørelse til efterretning. Folketinget pÃ¥lægger regeringen at mÃ¥le virkningen af handleplanen herunder 100-dages-reglen, sÃ¥ Folketinget inden nytÃ¥r kan diskutere sagen igen.â€
Jeg kan oplyse, at den samlede indsats under regeringens Handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010 løbende bliver fulgt af en tværministeriel arbejdsgruppe på området. Hvert år udarbejdes en statusrapport for handlingsplanen. Den første statusrapport, som dækker perioden fra 2007 til maj 2008, blev udgivet i juni 2008. Statusrapporten er tilgængelig på Ligestillingsafdelingens hjemmeside på www.lige.dk. Statusrapporten indeholder bl.a. oplysninger om antallet af udlændinge, som er vurderet handlede af Udlændingeservice.
Som jeg oplyste ved mit bidrag til ligestillingsministerens besvarelse af 24. juni 2008 af spørgsmål nr. 813 fra udvalget om opfølgning på vedtagelse V 70, kan virkningen af den udvidede refleksionsperiode måles ved, at det sikres, at udlændinge, som af Udlændingeservice er vurderet handlede, modtager tilbuddet om udvidet refleksionsperiode og forberedt hjemsendelse og informeres grundigt om indholdet heraf.
Om de forskellige tiltag og procedurer, der skal sikre, at handlede udlændinge modtager den relevante information og de forskellige tilbud, vil jeg henvise til ligestillingsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 813.
Derudover vil jeg uddybende oplyse, at når Udlændingeservice vurderer en udlænding handlet, underretter Udlændingeservice samtidig Center mod Menneskehandel (CMM) herom, hvorefter CMM udpeger en kontaktperson til udlændingen. Kontaktpersonen skal bistå udlændingen under forløbet i Danmark, herunder bl.a. i forhold til at ansøge om forlængelse af refleksionsperioden, i forhold til at vejlede om de forskellige tilbud, og om hvad den forberedte hjemsendelse indebærer samt gennemføre samtaler med udlændingen herom, hvis udlændingen er i udsendelsesposition.
Jeg kan også oplyse, at Udlændingeservice er ved at etablere et samarbejdsforum på operationelt niveau mellem Udlændingeservice, Rigspolitiets Udlændingeafdeling, Center mod Menneskehandel samt Dansk Røde Kors og andre sociale organisationer, som efter planen skal afholde kvartalsvise møder. Formålet med det nye samarbejdsforum er at fremme den direkte dialog og dermed lette samarbejdet mellem centrale aktører, som har en operationel rolle i udmøntningen af handlingsplanen mod menneskehandel, herunder i forbindelse med de tilbud, der gives til udlændinge, der har været udsat for menneskehandel. Det er hensigten, at møderne skal bruges til at drøfte konkrete problemstillinger af praktisk karakter, som har betydning for samarbejdet mellem parterne bl.a. med henblik på løbende effektivisering af sagsgangene og optimering af kommunikationen mellem de involverede parter i hver enkelt sag.
Jeg vil med udgangen af året orientere Folketinget om antallet af udlændinge, som er vurderet handlede, og som har taget imod tilbuddet om forberedt hjemsendelse.