Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1063 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. august 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Barbara Bertelsen

 

 


Spørgsmål nr. 1063 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Finder ministeren, at der er grund til at tage fat på at forbedre politiets effektivitet og indsats, som opfølgning på forsidehistorien i Kalundborg Folkeblad 7/8-08, hvor en vicepolitikommissær udtaler følgende efter sin kontakt med det lokale politi efter have været udsat for indbrud: "Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Jeg føler virkelig med borgerne", og hvilke konkrete tiltag agter ministeren at foretage i relation til denne og andre tilsvarende sager?”

 

Svar:

 

Den omtalte artikel vedrører en sag, hvor en vicepolitikommissær havde vanskeligt ved at komme igennem på politiets nye landsdækkende servicenummer 114, da han ringede til Midt- og Vestsjællands Politi for at anmelde et indbrud i Svebølle.

 

I artiklen anføres det, at den betjent, der tog imod anmeldelsen, ikke var klar over beliggenheden af den adresse, hvor indbruddet var begået. Betjenten ønskede endvidere at registrere anmeldelsen fra hovedpolitistationen i Roskilde. Af artiklen fremgår det endvidere, at vicepolitikommissæren ved fornyet opkald til 114 senere samme dag blev stillet om til lokalpolitistationen i Kalundborg, hvorefter det videre forløb efter den pågældendes opfattelse forløb uden problemer.

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet om det konkrete hændelsesforløb:

 

”Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at alle telefoniske henvendelser, hvad enten der ringes på de gamle 1448 numre eller på politiets nye 114 nummer, indgår til politistationen i Roskilde, hvor anmeldelsen visiteres. Akutte og udrykningskrævende opgaver sendes til vagtcentralen, hvorfra opgaven disponeres. Er opgaven ikke akut eller udrykningskrævende, sendes sagen i dagtimerne til den lokalpolitistation, hvor ”gerningsstedet” er beliggende.

 

Det er ved modtagelsen af en anmeldelse nødvendigt at bede anmelderen om en række oplysninger, idet disse oplysninger er nødvendige for at sikre en korrekt behandling af sagen.

 

Anmeldelsen i den konkrete sag blev efter optagelsen helt i overensstemmelse med sædvanlig procedure sendt til lokalpolitiet i Kalundborg til videre behandling. Lokalpolitiet i Kalundborg foretog senere samme dag på grundlag heraf gerningsstedsundersøgelse på adressen i Svebølle.

 

Det bemærkes i den forbindelse, at det hverken før eller efter politikredsreformen har været forventningen, at polititjenestemænd, der modtager anmeldelser fra borgerne, på forhånd skulle være bekendt med samtlige adresser i politikredsen. 

 

Midt- og Vestsjællands Politi har i forhold til telefonbetjeningen oplyst, at god telefonbetjening er en meget vigtig del af politikredsens arbejde, hvorfor politikredsen – efter at have konstateret problemer i forhold til telefonbetjeningen – allerede har iværksat et lokalt projekt med det formål at forbedre politikredsens service og telefonbetjening.”

 

Mere generelt om kritikken af politireformen, som også nævnes i den omtalte artikel, vil jeg gerne understrege, at jeg lytter til kritikken og tager den alvorligt. Det er også baggrunden for, at jeg nu har bedt politiets og anklagemyndighedens ledelse om at udarbejde en samlet redegørelse for de justeringer og tilpasninger af reformen, som er gennemført eller ved at blive gennemført. Jeg har samtidig anmodet om forslag til, hvilke yderligere tiltag der bør overvejes for at imødekomme den kritik, som reformen har givet anledning til. Personaleorganisationerne – herunder Politiforbundet – vil naturligvis blive inddraget i dette arbejde.